Digimarkkinointi ja sen hyödyt

Digimarkkinoinnin kaupallisena kaavana voidaan pitää A+R+V+O, eli Asiakkaan unelmat + Resurssit ja liiketoimintalogiikka moottorina + Verkoston voima + Ominaisuudet. Digitalisaation aikana markkinoinnin lähtökohtana ei enää suinkaan ole tuote/ palvelu ja sen ominaisuudet vaan asiakas itse. Markkinointi ei ole enää vain näkyvien tarpeiden täyttämistä vaan on tärkeää löytää myös ne asiakkaan piilevät unelmat. (Komulainen 2018, 16)

Digitalisaatio ja kuluttajakäyttäytyminen

Kun yritys on saavutettavissa digikanavissa, sen mukana myös asiakkaan ostopäätös helpottuu, monestakin syystä. Tästä esimerkkinä, jos yritys tuo kivijalkamyymälän tuotteet verkkokauppaan, lisää se asiakasliikenteen määrää, se, sekä aktiivinen digikanavien käyttö lisää puolestaan liikevaihtoa ja luo uusia markkinoita. Sosiaalinen media ja digiympäristö laajentavat yrityksen markkina-aluetta sekä asiakaskuntaa ja luo mahdollisuuden paremmin kuunnella asiakkaiden toiveita ja tarpeita. Kilpailu sosiaalisen median tuoman markkina-alueen saralla on kovaa ja jos yritys ei tee mitään asiantuntijamielikuvan kehittämiseksi, vievät kilpailijat voiton. (Komulainen 2018, 22)

Nykyisiä asiakkaita unohtamatta, yritys voi, ja sen tuleekin edistää vuorovaikutusta myös heidän kanssaan esimerkiksi kertomalla lisää brändistään. Tarinan omainen brändikuvaus sitouttaa asiakkaita seuraamaan yrityksen kanavia aktiivisemmin ja täten pitävät yllä asiakassuhdetta, vaikka potentiaalisella asiakkaalla ei olisi vielä tarvetta varsinaisesti asioida. (Komulainen 2018, 23) Digimarkkinoinnilla saadaan myös ylläpidettyä mielikuvan muodostavia tekijöitä, joista Mether ja Rope (2001) mainitsevat psykologisina vaikutteina muun muassa kokemukset, arvot, tunteet, ennakkoluulot, asenteet, havainnot, uskomukset sekä informaation. Olennaista vaikutteista on löytää ne tekijät, joihin yritys voi vaikuttaa markkinoinnillisin keinoin.

Mainonnan sosiaalisuus näkyy siis jo monissa mainonnan kanavissa, jos ei suoranaisena somettamisena, niin ainakin ihmisläheisempänä tapana herättää ihmisten mielenkiinto. Globaalilta tasolta tarkastellen yritykset ovat alkaneet suosimaan inbound markkinointia (State of Inbound 2018).

Inbound-markkinoinnin pääpointtina on se, että asiakas hakeutuu itse omasta tahdostaan vuorovaikutukseen yrityksen kanssa. Inbound-markkinoinnissa onkin erityisen tärkeää pitää huolta siitä, että yrityksen verkkosivut ovat kattavat ja hyvin löydettävissä hakukoneiden kautta.

Mistä ihmiset sitten hankkivat tietoa? Etsiessään tietoa tarpeidensa ja toiveidensa täyttämiseksi, ihmisillä ei yleensä ole päällimmäisenä mielessään jonkin tietyn yrityksen palvelut tai tuotteet. Tietoa pyritään etsimään hakukoneiden kautta kirjoittamalla hakukenttään avainsanat; tarvittu tuote ja alue. Tässä välissä yrityksen onkin tärkeää pitää huolta siitä, että yritys on löydettävissä hakukoneen kautta. Tiedon löytyminen verkosta lisää yrityksen luotettavuutta asiakkaissa (Komulainen 2018, 23). Ihanteellista olisi, että potentiaalinen asiakas löytäisi yrityksen verkkosivut tai esimerkiksi Facebook-sivut ensimmäisestä sivusta. Etsiessäni itse jotain netistä, en yleensä edes vaivaudu toiselle sivulle, vaan vaihtoehtoina toimivat ne ensimmäisen sivun hakutulokset.

Digiaikana asiakastyytyväisyys on kaiken A ja O, sillä sana leviää nopeaa sosiaalisen median aikakaudella. Tympeä ja osaamaton asiakaspalvelu pelottaa pois lähes varmasti niin nykyiset, kuin potentiaalisetkin asiakkaat. Kääntöpuolena, hyvä, osaava, ja lämminhenkinen asiakaspalvelu houkuttaa uusia asiakkaita ja saa vanhat asiakkaat palaamaan uudestaankin.

Tässä tapauksessa kriittistä onkin se, että yrityksen julkaisut ovat asiakkaiden tykättävissä, kommentoitavissa ja jaettavissa, näin auttaen asiakkaita suosittelemaan yritystä, tuoden samalla yritykselle ilmaista mainosta. Tärkeintä on olla läsnä siellä, missä asiakkaatkin ovat. (Komulainen 2018, 24)

Työkaluja hakukoneoptimointiin

Ihan ensimmäiseksi yrityksen kannattaa tehdä verkkosivuilleen tekninen hakukoneoptimointi yhdistämällä verkkosivut Google Analytics -tiliin. Sen raportit kertovat, millaisia kävijöitä sivuilla käy, milloin käydään ja mistä sivujen liikenne tulee. Nettisivujen toimivuuden voi testata netissä ilmaiseksi website.grader.com. Se analysoi verkkosivun toimivuuden kuten latausnopeuden, suorituskyvyn tai vaikka toimivuuden mobiilinäytöllä.

SEO-lisäosa voi olla hyvä valinta verkkosivuille, sen avulla yritys voi optimoida avainsanat jokaisen sivun alalaidasta tai kirjoittaa yrityksestä metakuvauksen, jonka sitten asiakas aina näkee hakukonehaussa.

Google Search Console -työkalulla yritys voi tarkistaa, millä hakusanoilla yrityksen verkkosivut näkyvät Googlessa.

Google Trends on hyvä sivusto trendien kartottamiseen, Google Keyword Plannerilla saa taas selville avainsanojen hakumäärät.

 

 

Sosiaalinen Media, Yhteydet, Verkko, Liiketoiminta

Lähteet:

Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla. Helsinki: Kauppakamari. 16, 22-24.

Rope, T. & Mether, J. 2001. Tavoitteena menestysbrandi – onnistu mielikuvamarkkinoinnilla. Porvoo: WSOY. 87-88.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *