Viestejä joka ruudulta
Viestintä ja asialle omistautuminen ovat olleet otsikoissa viime aikoina, on jatkuvasti uutisia ja tiedotuksia joka viestintä kanavassa, puhelin ja sähköposti huutavat Wilma viestejä, Teamsin käyttöohjeita, e-kirjojen lukua, koulun ja töiden etäpalavereita, meetingejä, skypeä, just name it. En ole viettänyt ikinä näin paljon aikaa ruudun ääressä kuin kuluneiden viikkojen aikana. Viestintää todentotta on saatavilla. Viestintäkanavien puutteesta emme voi ainakaan valittaa näinä aikoina.

Viestejä joka ruudulta. Photo by Bram Naus on Unsplash
Tämä blogi kirjoitus on osana Lapin amk liiketalouden RISKIRYHMÄ projektiamme, jossa pohdimme yritysostojen riskejä, aiheinani sitoutumisen ja viestinnän puute.
Jokaisella tuntuu olevan oma mielipiteensä siihen, kuinka asia olisi voitu hoitaa toisin, tai miten se olisi voitu tehdä tehokkaammin ja paremmin. Ei yksin se mitä tietoa jaamme, kenelle taikka milloin, vaan olisi syitä pohtia myös onko kaikki tieto kaikille hyödyllistä ja seuraako siitä niitä asioita, joita me sillä tavoittelemme. Tuleeko viesti oikein ymmärretyksi, voiko liiasta viestinnästä olla haittaa? Millaisia haittavaikutuksia ja ilmiöitä siitä voi syntyä, kun viestinnässä on puutteita? Viestinnällä voi hallita kaaosta taikka luoda sitä. Seuraavassa pohdintojani sitoutumisen ja viestinnän puutteiden riskeistä yritysostotilanteissa sekä ajatuksia viestinnästä sekä sen hallitsemisesta ja vaikutuksista elämiimme.
Rikkinäinen puhelin
Haluaisitko sinä kuulla yritysostosta työtoveriltasi ennen johtoa? Mikään ei ole niin tehokas viestintäväline kaikesta ympärillämme olevasta teknologiasta huolimatta, kuin vanha kunnon rikkinäinen puhelin. Yksi kuuli jotain, toinen kertoi muuta ja kolmas luuli toisin. Kuinka välttää huhut ja antaa tietoa, joka on kullekin sidosryhmälle oleellista, riittävää ja heidät huomioon ottavaa, taaten sillä luottamus ja sitoutuminen jatkossa yhteiseen toimintaan, jotta motivaatio säilyy? Saara Kankainen on blogissaan listannut kymmenen perusohjetta sisäiseen viestintään johtajille. Artikkelissaan Kankainen nostaa esiin kohdan ”välitä oikeaa tietoa ja vältä huhumyllyä”, joka käsittelee pohtimiani asioita.

Rikkinäinen puhelin. Photo by Ben White on Unsplash
Suunnittele
Kaikkea tietoa ei tarvitse jakaa. Suunnittelua ei voi liiaksi korostaa viestinnästä puhuttaessa. Sillä minimoidaan yllättäviä tilanteilta. Mieti kenelle, mitä, miksi, milloin, missä, ja miten viestit. Oikeanlainen ja riittävä avoin viestintä luo henkilöstössä luottamusta, joka sitouttaa ja motivoi heitä. Susanna Paloheimo väittää blogissaan , että viestintä ratkaisee yrityskaupan onnistumisen. Aika tärkeä asia siis, eikö?
Sitouta
Tietoakselin M&A tutkimuksen mukaan ostajan puolelta valuaatioon vaikuttavista tekijöistä yksi on yli muiden: ” 97% myyjä sitoutuu yhtiön toimintaan yrityskaupan jälkeen” (Tietoakseli Oy, 2017). Luottamus myyjään on korkeampi, kun myyjä tulee kaupan mukana ja jatkaa operatiivisessa roolissa. Henkilökunta, sidosryhmät sekä yrityksen ydin ja myyjäosapuoli ovat kaikki tärkeässä roolissa sitoutumisessa yritysostoon.
Luo mielikuvia
Viestinnän ja sitouttamisen avulla voit luoda mielikuvia tulevaisuudesta sidosryhmille. Jos he eivät tiedä mitä heille tapahtuu, mikä muuttuu ja mikä on heidän toimenkuvansa jatkossa, he eivät ole motivoituneita ja luottavaisia. Kerro heille mitä sinä näet, miten koet tulevaisuuden. Näytä omalla esimerkilläsi, minne olette menossa yhdessä, mitä kaikilta vaaditaan päästäksenne yhdessä sinne.

Mielikuvia yhdessä olemisesta. Photo by Duy Pham on Unsplash
Ja mitä minä aion tehdä kaiken tämän ruutuaikaa vaativan ajan jälkeen? Lähden kasvotusten tapaamaan ystäviä, viettämään aikaa ilman yhtään viestintäkanavaa, luottaen siihen, että me selvitään tästä jonkun aikaa ihan vanhanaikaisella menetelmällä: puhumalla ihminen ihmiselle kasvotusten <3.