Oppimisen digitalisaatio

Digitaalinen oppimateriaali mahdollistaa oppisisällön sijoittamisen tallenteelle, joka hoitaa esittelyn, taustoituksen, havainnollistuksen, opitun testaamisen, opitun kokeilemisen ja soveltamisen harjoittamisesta. Oppija näkee omien taitojensa kehittymisen ja saa välittömän palautteen virheistään. Khan Academy, käänteisen opetuksen pioneeri, on tuottanut matematiikan, fysiikan ja kemian oppisisällöt peruskoulun alkeista ensimmäisiin yliopisatoluentoihin saakka, sekä niiden harjoitusmateriaalit. Khan Academyllä on yli 6500 julkista videotallennetta käännettävissä eri kielille ja katselukertoja videoilla on ollut 10/2016 mennessä 840 miljoonaa kertaa. Suomessa Sovelto on tuottanut työelämän tarpeisiin noin 4000 opetusvideota, myös yliopistoista MIT:n kurssit ovat verkossa kaikkien saatavilla. (Linturi 2017)

Kehitteillä oleva teknologia keskittyy keinoalyyn, peleihin, simulointiin, robottiopettajiin sekä verkossa yhdessä oppimiseen. Toimivat ja testatut järjestelmät, liittyen osaamiseen näyttämiseen, soveltuvat vaihtelevasti eri aihealueille. Tietotekniikan ammattilaiset hankkivat tietojäörjestelmätoimittajien varmistamia auktorisointeja, nämä ovat täysin automatisoitu ja erotettu koulutuksen järjestäjistä. (Linturi 2017)

Risto Linturi, teknologiavaikuttaja ja tulevaisuudentutkija ehdottaa toimintamalliksi käänteistä opetusta: opiskelija saa johdannon oppiaiheeseen alan mestareiden videoluennoista, suorittamalla mahdollisesti ryhmän yhteisiä oppimispelejä sekä osallistumalla simulaatioihin ja virtuaalimaailman tutustumiskäynteihin. Oppimista testaavat harjoitukset tehdään opettajan läsnäollessa, jolloin opettaja näkee opiskelijan tieto- ja taitotason sekä voi tarvittaessa auittaa. Osaamisen näytetään kurssijärjestelmästä riippumattomina laajempina kokonaisuuksina ja osaaamisen näyttö on automatisoitu. (Linturi 2017)

Hyötynä oppimisen kustannukset laskevat ja pullonkaulat poistuvat. Oppiminen mahdollistaa rajattoman itseoppimisen  ilman, että opiskelija on oppilaitoksen kirjoilla. Oppilailla on mahdollisuus oppia asioita, joita välttätmättä opettaja ei osaa opettaa tai tiedä. Tämä mahdollistaa myös kaupallisten toimijoiden osallistumisen  tutkintopohjaiseen opetukseen ja kouluopetukseen. (Linturi 2017)

Uhkana mainittakoon nykyisen mallin jatkuessa itseopiskelusta jälkeen jääminen, sekä tutkintojen ja instituutioiden arvon menetys. Oppilaitoksista saatava oppi voi myös olla huonosti sovellettavissa työelämään. (Linturi 2017)

Linturi ehdottaa hallinnon toimiksi osaamisen näytön irrotettavaksi opetuksen tarjoavasta oppilaitoksesta, jolloin julkisin varoin tuotetut peruskurssien ja koulukurssien oppimateriaalit ja videot olisivat kaikkien saatavilla, tuotteutettuna eri opetustavoilla ja opettajien toimesta. Harjoitusmateriaalia on tuotettava digitaaliseen muotoon oppimispelien, simuloinnin sekä keinoälyn soveltamisen avulla. (Linturi 2017)