Erämessut ja sosiaalinen media

Tänä vuonna Pohjois-Suomen Erämessujen näkyvyys sosiaalisessa mediassa on laajaa ja monipuolista! Käytämme erilaisia palveluita kuten Facebookia & Instagramia. Kuvien ja tekstien lisäksi mukana on myös videoita, jotka ovat olleet erittäin suosittuja! Videoiden avulla sosiaalisessa mediassa saadaan vähän monipuolisemmin yleisöä kiinnostumaan – lyhyet videot kiinnittävät huomion ja niitä jaksaa myös katsoa!

Kun mietin omaa SoMe – käyttäytymistä Erämessuihin liittyen on se sijoittunut pääasiassa Facebookiin. Facebookissa en juuri tykkää kuvista, kirjoita päivityksiä tai jaa julkaisuja. Oma Facebook seinäni onkin meilkein tyhjä! Nyt kuitenkin tämän opintojakson aikana olen petrannut ja pyrkinyt aktiivisempaan somettamiseen! Olen jakanut päivityksiä, tykkäilyt kuvista, videoista sekä teksteistä ja myöskin vinkannut perheelle ja kavereille erämessujen sivuista sekä niiden sisällöstä.

Tänä vuonna messujen ”mainostus” sosiaalisessa mediassa on ollut monipuolista. Monipuolisuus on näkynyt myös lähipiirien kommenteissa: ”Ompa kivoja nämä videot!” ”Vautsi miten hienoja kuvia”. Laadukkaat ja toisistaan erilaiset päivitykset ja kuvat saavat myös messuista yhtä laadukkaan kuvan. Ne myös saavat ihmiset kiinnostumaan ja jopa odottamaan seuraava päivitystä. Olen myös kutsunut ystäviäni osallistumaan tapahtumaan – niin sosiaalisessa mediassa kuin myös ihan vapaa-ajalla. Kutsuessani Facebook -kavereitani, osa heistä kiinnostui tapahtumasta ja osa meinasi myös osallistua Erämessuille. Sosiaalisen median voima on suuri! Se, että ystäväsi näkevät esimerkiksi sinun seinällä päivityksen/kuvan tai vaikkapa videon tapahtumaan liittyen, se kiinnittää heidän huomion ja tätähän me haluamme.

On tärkeää jättä oma jalanjälki Internettiin messuihin liittyen. Kun me kaikki teemme näin, saamme tiedon messuista laajalle yleisölle sekä myös heille, jotka eivät ole aiemmin ole kuulleetkaan tapahtumasta. Erämessuthan ovat kaikille! Vauvasta vaariin – aktiiviharrastajasta aloittelijaan.

Matkalla messuille

Nollasta tapahtumaosaajaksi?

Kuva: Pixabay

Minustako tapahtumaosaaja?

Pienestä pitäen sitä on halunnut olla mukana kaikenlaisissa tapahtumissa, pienissä ja isoissa, aina poroerotuksista pilkkikisoihin, konserteista festivaaleihin. Kaikennäköset tapahtumat on sellaisia, mitä itse on aina kauheasti oottanu – laskenu päiviä ja hihkunu innostuksesta aamusta iltaan. Käyny välissä vanhempien ja kavereittenki hermoille jatkuvalla jankkaamisella ”jee kohta se on”! Jossain vaiheessa mukaan tuli halu olla itse tekemässä tapahtumia, kiinnostus sinne kulissien taakse, että miten kaikki tehdään, mitä kaikkea siihen järjestämiseen tarvitsee ja miten ylipäätään se tapahtuma saadaan mielenkiintoseksi.

Tässä vaiheessa kun alkaa miettimään omaa osaamista tapahtumiin liittyen niin tuntuu sieltä, että tiedot ja taidot on aika vähäisiä. Enhän minä ole koskaan ollut järjestämässä mitään sen suurempaa tapahtumaa, eikai minulla mitään taitoja ole? Kuitenkin kun istahtaa alas ja alkaa miettimään vähän pidemmälle, huomaa, että kyllä niitä taitoja vaan löytyy. Tässä vaiheessa ne on vielä aika alkeellisia, mutta perusta se on sekin!   Järjestely- ja organisointikykyä – check. Markkinoinnin perusosaamista – check. Halua toimia ihmisten kanssa – check. Ja minun mielestä tärkeimpänä: motivaatio – double check.

Näistä palikoista lähtee rakentumaan se taitavampi tapahtumaosaaja. Ei ehkä vielä vuoden päästä, mutta jossain vaiheessa tulevaisuudessa. Kunhan vaan jaksaa yrittää ja tehdä niin kyllä se osaaminen kasvaa ja vahvistuu. Pitää rohkeasti lähteä mukaan ja laittaa se oma osaaminen käyttöön eikä pelätä niitä epäonnistumisia. Epäonnistumisista oppii aina ja sitä kautta kehitytään. Kun lähtee miettimään minun omia tavoitteita niin tässä vaiheessa ne on vielä aika pieniä, olemattomia jopa. Kuitenkin jonain päivänä haluan olla mukana erilaisten tapahtumien järjestämisessä, niin isoissa kun pienissäkin tehtävissä. Haluan kehittyä ja tuoda siten uudenlaisia ideoita ja ajatuksia tapahtuman järjestämiseen. Monissa tapahtumissa on tullut esiinnyttyä ja oltua sielä kaikkien katseltavana, mutta  ”behind the scenes” on kuitenki se meikäläisen juttu!