Blogit

Kuinka saada kohderyhmät kiinnostumaan projektista?

Projektille näkyvyyttä – kuinka saadaan ihmiset kiinnostumaan projektista ja sen lopputuotoksesta?

Tässä postauksessani pohdin miten projekti ja sen lopputuotos kohtaa ulkoisen kohderyhmän, sekä minkälaisia ajatuksia minulle itselleni on tullut viestinnästä.

Omasta mielestäni tehokkain keino projektin ulkoisessa viestinnässä on sosiaalinen media. Aktiivisella somettamisella voidaan saada paljon näkyvyyttä.

Kun sosiaalinen media on osa projektin viestintäsuunnitelmaa, someviestintä kannattaa aloittaa mahdollisimman nopeasti, heti suunnitelman valmistuttua. Suunnitelmassa on hyvä olla tavoitteet, kohderyhmät, kanavat ja sisältö selvillä. Suunnitelmassa määritellään somen käytön hyödyt, ketä eri kanavilla tavoitellaan, mitä kanavia some-viestintään käytetään ja minkälaisia sisältöjä tuotetaan. Kohderyhmien odotuksiin kannattaa siis perehtyä jo etukäteen. Voit käytä lukemassa some-strategiasta tästä blogista.

                    Sosiaalinen media – tehokas keino projektiviestinnässä. Kuva www.unsplash.com

 

Projektin viestintää täytyy lähteä työstämään käytännössä pala kerrallaan ja saada esimerkiksi mahdollisimman monta seuraajaa sosiaaliseen mediaan. Tämäkään ei vielä riitä vaan, projektin seuraajat täytyy saada aktiivisesti keskustelemaan ja antamaan palautetta. Tästä voi olla jopa hyötyä projektin tuloksen kannalta.

Mutta miten saada aktiivisesti ihmiset keskusteluun mukaan. Sisältö, ja ennen kaikkea mielenkiintoinen sisältö määrittää onko se keskustelua herättävä. Toiseksi viestinnän täytyy tuoda lukijalleen jotain uutta näkökulmaa, muuten se jää kaiken muun informaatiotulvan joukkoon, eikä se herätä kiinnostusta. Julkisuuden henkilön on ilman muuta helpompi saada mediahuomiota kuin ammattikorkeakoulun opiskelijan projektiviestintä. Mutta, jos onnistuisi saamaan projektiviestinnän taakse jonkun tunnetun asiantuntijan uskoisin, että kiinnostus heräisi tehokkaasti.

Olen sitä mieltä, että mediaa kiinnostaa, jos ihmisiä kiinnostaa ja huomiota herättävä aihe liittyy johonkin ajankohtaiseen tilanteeseen tai ongelmaan. Sisällön tulisi olla rehellistä, uskottavaa ja luotettavaa.

                   Mielenkiintoinen sisältö saa tykkäyksiä ja jakoja somessa. Kuva www.unsplash.com

 

Seuraajia ja tykkäyksiä tulee, kun käyttää uusia kanavia ja viestintätapoja, sellaisia joita ei yleensä ole käyttänyt. Mielestäni Verohallinto on äärimmäisen hyvä esimerkki tästä, se on onnistunut hyvin yllätyksellisessä ja ennakko odotusten vastaisessa viestinnässä. Viestintä on oikein kiinnostavaa, ja suosittelenkin verohallinnon YouTube videoiden katsomista. Tässä esimerkiksi verokuiskaajan ilmajooga: mielenrauhaa veroilmoituksen tarkistamiseen. Videon löydät täältä.

 

Kokemuksiani projektiviestinnästä

Kuinka ihminen, joka viettää mieluummin aikansa ulkoilemassa ja luonnossa, kuin sosiaalisessa mediassa voi ikinä saada aikaan mitään muita kiinnostavaa tekstiä ja postauksia projektityöhön liittyen. Huoli painaa mieltä ja jopa pieni epätoivokin nostaa päätään, kuinka tästä selviän. Tämä oppimismatka on ottanut aikaa, mutta paljon olen jo reppuuni saanut tietoa ja pohdinnan aiheita projektiviestinnästä.

Olen pohtinut, että jos viesti ei mene perille ja projektin viestintä sosiaalisessa mediassa ei löydä kohderyhmiä, vika ei ole vastaanottajassa. Vika on projektin viestinnässä, viestin lähettäjässä. Viestin sisältö on muotoiltu niin, että vastaanottaja ei sitä ymmärrä, otsikointi ja avainsanat eivät houkuta lukemaan tekstiä. Tähän tulee kiinnittää huomiota ja jatkaa postausten jakamista aktiivisesti.

Omat vaikuttamismahdollisuudet viestinnän onnistumiseen voivat olla ja ovatkin rajattomat, mutta se vaatii todella paljon resursseja, aikaa ja mielenkiintoa. Asiaan täytyy olla todella sitoutunut, että jaksaa lannistumatta lähteä ajamaan omaa asiaansa sosiaalisen median syövereihin. Mielestäni aktiivinen viestintä vaatii paljon tietotaitoa ja resursseja, jos haluaa idean ja asian tulevan löydetyksi ja saadakseen keskustelua aikaiseksi.

Kiitos mielenkiinnostasi!

 

Käythän lukemassa myös Mahis -projektimme blogia.

Tästä se lähtee

Mistä saan voimaa ja virtaa uuteen työhön? Miten jaksan taas opetella uudet työtavat?

Tuleva henkilöstösiirto herättää paljon kysymyksiä, tunteet vaihtelevat, jännitys kasvaa ja pelko tulevaisuudesta kulkee rinnalla aina uuden työsopimuksen kirjoittamiseen saakka. Kokemuksestani voin sanoa, että avoimin mielin itseensä luottaen pääsee helpommalla ja tulevasta muutoksesta selviää paremmin.

Jotta me voidaan kehittyä ja nähdä asiat toisin tarvitsemme uudenlaista ajattelua. Kun työvälineet, toimenkuva ja ympäröivä maailma muuttuvat, pitää luonnollisesti myös työntekemisen tapojen muuttua.

Kuva Tyler Franta on Unsplash

Muutos on luopumista

Psykologisen matkan vanhasta uuteen pitäisi saada nykyistä enemmän huomiota henkilöstön siirtyessä uuteen organisaatioon. Työntekijät joutuvat luopumaan asioista, jotka ovat tuoneet turvaa ja tukea ja uuden edessä näitä ei heti ole, ja olo koetaan hyvinkin epävarmaksi.

Käy lukemassa Yritysakatemian Sami Paljun blogi tästä aiheesta.

Kuva JESHOOTS.COM on Unsplash

Muutos on mahdollisuus

Tilisanomat kertoo nykypäivän kirjanpitäjän roolimuutoksesta automaation kehityksen myötä. Suuremmat tilitoimiston kehittävät omia järjestelmiä ja automaatio vapauttaa rutiinityötä asiakkaan konsultointiin. Asiakaskäyttäytyminen ja asiakkaan odotukset ovat myös muuttuneet, johon halutaan vastata roolimuutoksilla enemmän asiantuntijapalvelun suuntaan.

Tässä onkin hieno mahdollisuus laajentaa omaa osaamistasoaan ja saada lisäsisältöä kirjanpitäjän työnkuvaan.

Ammattitaitoa pystyy lisäämään myös työnkierrolla, johon annetaan mahdollisuus omien mieltymystensä mukaan. Eikö olisi hienoa olla asiantuntija kirjanpidossa, palkanlaskennassa, myyntilaskutuksessa, tilinpäätöksessä ja konsernilaskennassa? Henkilökohtainen urapolku haastaa ja motivoi sinua uralla kehittymiseen.

Työnantaja ottaa vastuun työntekijöidensä osaamistasosta ja on todella hienoa, kun koulutuksia järjestetään viikoittain ja suurempiin koulutuskokonaisuuksiinkin kannustetaan osallistumaan. Mahtavaa!

“Poikkeusyksilöt vievät maailmaa eteenpäin, mutta tavalliset ihmiset pitävät sen pystyssä”

Itse olen kokenut ongelmia hyvän perehdytyksen kanssa useimmissa työpaikoissani, mutta ison talon etuna on, että siellä voidaan panostaa perehdytykseen. On tiimikavereita keneltä kysyä neuvoa, ja perehdytys videoita löytyy niin paljon kuin vaan jaksaa ja ehtii katsoa. Yleisesti perehdyttämisestä säädetään työturvallisuuslaissa.

Yrityskaupoilla laajentumista ja kasvua hakeva yritys on yleensä vakavarainen ja tuo turvaa työpaikkojen säilymisessä. ”Ison talon” etuihin voidaan lisätä vielä hyvät työsuhde-edut, toimivat järjestelmät, laadukkaat työvälineet ja -tilat, joustavat- ja liukuvat työajat sekä etätyömahdollisuus.

Kuva Lucian Novosel sivustolla Unsplash “Tämän päivän kirjanpitäjä”

Ei muuta kuin asennetta matkaan ja uutta kohti! Vilpittömästi toivon, että jokainen meistä voisi työhistoriansa aikana saada kokea edes kerran työyhteisön, jossa arvostetaan, kunnioitetaan ja luotetaan työntekijöihin.

 

Kiitos mielenkiinnostasi,

ja lisää Mahis -projektista projektin blogissa ja Facebookissa.

Anu