Voimavaroja arkeen ja opiskeluun

Joskus tuntuu, että työ tai opiskelu täyttää koko elämän, eikä aikaa jää riittävästi vapaa-ajalle. Silloin on aika pysähtyä ja miettiä, miten omista voimavaroistaan huolehtii.

Vinkkejä voimavaratankkaukseen

  1. Rajanvetoa opiskelun ja vapaa-ajan välille

Kannattaa aloittaa ihan yksinkertaisesti siitä, että pohtii miten opiskelu ja vapaa-aika voidaan erottaa toisistaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että otetaan kalenteri käyttöön ja aikataulutetaan oma opiskelu. Se voi tapahtua myös esimerkiksi siirtämällä työpiste kotoa esimerkiksi kirjastoon. Tärkeintä on, etteivät tekemättömät työt kummittele olohuoneen sohvapöydältä, kun ajatuksena on rentoutua omaa lempisarjaa katsomalla.

  1. Lisätään mukavaa tekemistä arkeen

Milloin viimeksi teit jotain, josta sait iloa ja virtaa omaan arkeesi? Millaisia asioita kuuluu mukavien asioiden listallesi? Onko tapanasi siirtää kivat jutut hamaan tulevaisuuteen, sitten kun…? Jos vastaukset eivät miellytä, on aika tehdä asialle jotain. Varaa kalenteriisi aikaa omaan käyttöön. Oma aika on mukavien asioiden tekemistä varten. Jos niitä on vaikea keksiä yhtäkkiä, kannattaa koota itselleen oma mukavien asioiden lista, josta voi poimia jotain rentouttavaa tarvittaessa. Se mitä listalta löytyy on toki jokaisen oma pohdinta. Toinen lataa akkuja kuntosalilla, joku toinen kaveriporukassa ja joku olemalla itsensä kanssa ihan hiljaa.

  1. Hengähdyshetkiä

On myös tärkeää muistaa huolehtia levosta ja rentoutumisesta. Ajan nipistäminen opiskeluun esimerkiksi yöunista kostautuu takuuvarmasti ajan myötä. Eikä oppiminen väsyneenä oli niin tehokasta kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Kannattaa tutustua myös erilaisiin rentoutumisharjoituksiin, joiden kautta on mahdollista rauhoittaa levotonta mieltä. Niistä on hyötyä myös keskittymistä vaativien tilanteiden edessä.

  1. Liikkumalla hyvää mieltä

Liikunnalla on tunnetusti myös myönteinen vaikutus jaksamiseen. Se millaisesta liikunnasta pitää on tietysti hyvin yksilöllistä ja joskus kannattaa kokeilla jotain uuttakin. Tutustu esimerkiksi Lapin korkeakoululiikunnan palveluihin. Eikä kannata unohtaa hyötyliikunnan merkitystä ja kävellä vaikkapa portaita hissikyydin sijaan. Puhumattakaan ”vihreästä” liikunnasta eli ulkoilusta. Tutkimusten mukaan jo viisi minuuttia ulkoilmassa kohottaa itsetuntoa ja mielialaa. Ulkoillessa voi kokeilla myös metsämieliharjoituksia. Ja jos liikkeelle lähtö tuntuu ylivoimaiselta pyydä mukaan joku kaveri.

  1. Luovaa tekemistä

Myös taide ja kulttuuritoiminta vaikuttavat hyvinvointiimme ja terveyteemme. Kulttuuriharrastuksia on monenlaisia musiikkia, kuvataidetta, valokuvausta, tanssia, teatteria, klovneriaa, kirjoittamista, runopiirejä… Mikä sinua kiinnostaisi? Onko jokin harrastus, jonka olet pitkään halunnut aloittaa? Aloittamisen esteitä on monia. Ei ole aikaa, en ole hyvä jne. Syitä riittää, mutta joskus voi vain kokeilla. Tarttua pensseliin tai sulkakynään ja tehdä tekemisen vuoksi. Lopputulemana ei niinkään suuri taideteos, vaan hyvä mieli tekemisestä. Ja kulttuuria voi toki harrastaa katsomalla ja kuuntelemallakin. Leffailta kavereiden kanssa, kaupunginorkesterin ilmaiskonsertit, taidenäyttelyt odottavat kävijöitä. Kokeile ja virkisty!

  1. Yhdessäoloa

Omia voimavaroja voi lisätä myös olemalla muiden seurassa. Esimerkiksi vapaaehtoistoiminnalla voi tuottaa itsellekin hyvää mieltä. Useimmat meistä kaipaavat myös omaa rauhaa ja yksinoloa Niin kuin monet muutkin asiat, tarve omaan tilaan on yksilöllistä ja myöskin sidottu elämäntilanteeseen. Tärkeää on yrittää löytää tasapaino yksinolon ja yhdessäolon välille.

Vinkkejä ihan tavalliseen arkeen:

YTHS:n I love arki

Nyyti ry:n opas elämäntaidoista Ole oman elämäsi tähti