A/B-testauksella etsitään jatkuvasti toimivampaa vaihtoehtoa. Vertailusta voidaan johtaa tilastollinen ero ja nähdä, kumpi kahdesta vaihtoehdosta on yrityksen tavoitteiden kannalta kannattavampaa.
Testasimme kahta eri sivustoa, jotka oli aseteltu eri tavalla. Jatkossa kun teemme päivityksiä sivustolle, käytämme tätä menetelmää.
Digimarkkinoinnin yleisin ja halutuin tavoite on lähes aina konversio. Konversio tarkoittaa lyhykäisyydessään sitä, että asiakas suorittaa tavoitteeksi asetetun toiminnon eli konvertoituu. Konversioita voi olla erilaisia:
esim.
1. Osto verkkokaupasta
2. Puhelinsoitto
3. Sähköisen lomakkeen lähetys.
Konversioita voidaan mitata helpoiten google analyticsillä, koska sieltä saadaan paljon erilaista dataa. Meidän yrityksessämme konversioita voitaisiin mitata esim,
Vierailuilla sivustolla
Ostot
Klikkaukset
Verkkosivun konversioprosentti taas kertoo, mikä on tavoitteen täyttäneiden kävijöiden prosenttiosuus koko kävijämäärästä. Esim. Jos tuhannesta kävijästä 5 päätyy ostamaan meidän kaupasta niin silloin verkkokaupan konversioprosentti on 0,5 %.
Kunnolliset tuotekuvaukset sekä kuvat edistävät meidän verkkokauppaa. Myöskään ei saa unohtaa selkeitä ja isoja toimintakehotuksia.
Sovelluksen realtimessä on kattavasti nähtävillä mm.
Monta käyttäjää sivustolla on juuri nyt
Käytetäänkö mobiilissa vai selailemella
Mistä päin maailmaa selailijat ovat
Mitä sivustollasi selaillaan eniten
Voisimme varmasti hyödyntää tätä markkinoidessa sivustojamme, jotta saisimme osoitettua markkinoinnin sinne, missä on kiinnostusta sivustoamme kohtaan. Kampanjoiden toimivuutta voidaan oppia analyysien perusteella ja näämme, mikä toimii ja mikä ei.
Toimintaamme liittyy jonkin verran tietoturvariskejä mm. Asiakkaiden tiedot voivat tulla julkisiksi, mutta pidämme tietoturvamme ajantasalla ja huolehdimme siitä erittäin paljon, jotta tälläistä ei pääsisi tapahtumaan.
Riskinä voi olla myös, että jokin työntekijöistämme tekee petoksen ja julkaisee salassa pidettäviä tietoja. Olemme hyvin tietoisia meidän henkilöstöstämme, joten tälläisen tapauksen riski on todella pieni.