Taustatutkimuksen ja toimeksiantoon perehtymisen merkitys markkinoinnin kehittämisprojektissa

Taustatutkimukseen ja projektiin perehtymisen merkitys on olennainen osa onnistumista. Ilman taustatutkimuksien tekemistä ja asiaan perehtymistä projektia on ylipäätään hankala lähteä rakentamaan, ja ilman tietoa markkinoitavasta kohteesta markkinointisuunnitelmaa on hankala lähteä toteuttamaan. Esimerkiksi, jos et tiedä ketkä yleensäkään käyttävät kehittämisprojektin kohteen palveluja/tuotetta, mistä tiedät kelle sitä markkinoit? Aluksi on siis hyvä selvittää, mitä tarjotaan ja kenelle sitä tarjotaan, ketkä mahdollisesti jo käyttävät palvelua tai tuotetta ja ketkä voisivat olla potentiaalisia asiakkaita, mutta eivät vielä tiedä palvelun/ tuotteen olemassaolosta.

Jos nyt case-esimerkiksi nostaisi vaikka Black Fridayn. Black Friday avaa joulun ostos-sesongin ja useat liikkeet asettavat suuren osan marraskuun myynnistä pelkästään sen varaan. Jotta Black Fridayn myynti saadaan vastaamaan tavoitteita, täytyy sitä tietenkin markkinoida. Suomessa Black Friday on edelleen tavallaan uusi juttu, sillä se rantautui tänne ensi kerran vasta 2011. Joka tapauksessa dataa on jo kuitenkin useammalta vuodelta. Sen perusteella voidaan tutkia ketkä ostavat silloin ja mitä, ja markkinoida sen mukaan. (Tässä kohtaa on myös hyvä miettiä, mitä voitaisiin myydä tarjoustuotteiden ohella, kun joulu on ovella.)

Liika on liikaa, tässäkin asiassa. Aina on hyvä jättää varaa myös trendien muuttumiselle, erityisesti nyt kun elämme kaikki niin kiinni sosiaalisessa mediassa. Melkein mikä tahansa tuote tai mainos voi nousta ns. viraaliksi, kun vain oikea vaikuttaja nostaa sen esiin oikealla hetkellä.

Kuluttajia jaetaan erinlaisiin asiakasryhmiin esimerkiksi iän, sukupuolen tai etnisen taustan mukaan. Myös perheelliset ja sinkut voivat olla oma asiakasryhmänsä, tietenkin toimeksiannosta riippuen. Esimerkiksi vessapaperia käyttää jokainen, edellämainistuista erilaisuuksista riippumatta, ainakin toivottavasti. Tällöin pelataan laadulla ja mielikuvilla, joita vessapaperi ihmisille luo. Lambin söpön lampaan tunnistaa varmaan jokainen pohjoismaalainen ja Norjassa Lambi onkin lähes synonyymi vessapaperille.  Ihmisille on siis hyvä luoda selkeitä mielikuvia markkinoitavasta palvelusta, joka helpottaa selkeästi ostopäätöstä. Kun brändi tunnistetaan, sitä myös ostetaan.