Kaikenlaisen markkinoinnin tekeminen vaatii sekä osaamista että aikaa, joten usein fiksuin ratkaisu voi olla ottaa kumppaniksi markkinoinnin ammattilainen. Tehokaimmin tähän pystyvät tietenkin mediatoimistot, jotka työskentelevät useiden yritysten liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämisen kumppanina.
Mediatoimiston ammattitaidolla pystytään parantamaan yrityksen markkinointisuunnitelmia ja kehittämään uusia näkemyksiä, sekä kasaamaan uutta tietoa sekä ymmärrystä yrityksestä ja sen markkinoista. Hyvän markkinoinnin onnistuminen vaatii perehtyneisyyttä, nopeaa oppimista ja runsasta määrää kokeilemista. Yksittäisen yrityksen sisällä toimiva kova tähtitiimikään ei pysty nokittamaan kollektiivisen oppimisen voimaa. Mediatoimistossa voi olla jo kymmeniä samaan syväosaamisalueeseen keskittyviä asiantuntijoita.
Yritykset ostavat mainostoimistolta pääasiassa luovuutta. Mainostoimiston täytyy tietenkin olla luova, mutta luovuuden määritteen sisältö on nykyään monipuolistunut. Hyvä mainostoimisto ratkoo eri haasteet luovilla tavoilla. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi mainonnan luovaa suunnittelua, mutta myös luovia mediaratkaisuja, sisältömarkkinoinnin prosessin toteuttamista tai kampanjamekanismien luovaa suunnittelua. Mainostoimiston tehtävänä ei ole enää kritiikittömästi tehdä sitä mitä asiakas pyytää, vaan selvittää mitä asiakas todellisuudessa tarvitsee. Kuten aikaisemmassa kirjoituksessani “Palveluiden käyttäjien ymmärtäminen ja osallistaminen”, mainitsin, asiakkaiden ymmärtäminen on tärkeä osa koko palveluntuottamista ja siitä asiakkaalle syntyvää asiakaskokemusta. Jos toimisto haluaa asiantuntijan ja vahvan kumppanin aseman, täytyy sen myös uskaltaa haastaa asiakkaan ajattelua ja mielipiteitä. Tämä taas ei onnistu, jos keskinäinen luottamus ei ole vahva. Pyrkimällä ymmärtämään asiakkaitaan syvällisemmin, mainostoimistot ymmärtävät paremmin heidän tarpeitaan.