Myynnin ja markkinoinnin mittarit, ja kuinka niitä mitataan

Markkinoinnin tärkein tehtävä on tietysti tukea myyntiä, mutta silti markkinoinnin tehokkuutta mitataan surullisen monissa paikoissa pelkästään verkkosivuston kävijöiden ja someseuraajien lukumäärällä. Jos sen sijaan mitattaisiin oikeita asioita, oikeaa dataa, jonka avulla pystytään esimerkiksi perustelamaan tarvittu budjetti yrityksen toimarille paremmin. Mitkä sitten ovat mielestäni suositeltavia mittareita, joilla erityisesti markkinointia tulisi mitata?

Mittari 1. Paljonko markkinoinnilla hankittujen asiakkaiden hankkiminen tuli maksamaan yritykselle. Eli “Asiakashankintahinta”. Tätä hintaa kannattaa myös lisäksi verrata asiakkuuden todelliseen arvoon, eli suhteuttaa menot asiakkaan tuomiin tuloihin.

Mittarina 2. toimii se, kuinka suuri osa uusista asiakkaista on ollut ensikosketuksissa yritykseen markkinoinnin kautta? Entä kuinka monen asiakkuuden luomiseen markkinointi on osallistunut vähintäänkin jossain vaiheessa? (esimerkiksi somen alennuskampanjat)

Mittari 3 on koko markkinointikolmion arvo. Kun tiedetään, millä prosentilla verkkosivuston tai somen kävijät saadaan konvertoitua kiinnostuneiksi ihmisiksi, kuinka suuri osa kaikista kiinnostuneista päätyy myyntiliideiksi, kuinka moni myyntiliidi päätyy maksavaksi asiakkaaksi ja paljonko yhden asiakkuuden arvo keskimäärin on, pystytään markkinointi- ja myyntiprosessia ennustamaan ja tehostamaan.

Todellisuudessa myynnin ja markkinoinnin mittareita on varmasti yhtä monta kuin on yritystäkin. Myynnin ja markkinoinnin mittaaminen on loppujen lopuksi hyvin paljon riippuvainen yrityksestä itsestään, sen asiakaskunnasta ja alueesta. Vielä tänäkään päivänä kaikki yritykset eivät tarvitse yrittäjälle tarpeeksi menestyäkseen edes omia nettisivuja, joten vaikka silloin mittaamisen perus idea olisikin sama, on sen toteutustapa aivan eri.