Asiakas on tuotteen tai palvelun käyttäjä, joka hyötyy käyttämästään tuotteesta tai saamastaan palvelusta, sekä tietysti maksaa siitä. Asiakasta osallistamalla, asiakkaan ja palvelun välille syntyy eräänlainen side, joka vahvistaa asiakkaan halua sitoutua palveluun ja suositella sitä eteenpäin muillekin. Parhaimmillaan asiakas voi tarjota yritykselle tai organisaatiolle ainutlaatuista tietoa, jonka avulla yritys voi pyrkiä ymmärtämään markkinoiden tilannetta paremmin ja selkeyttää omaa markkinoinitviestintäänsä. Nykypäivänä asiakas tulee ymmärtää muunakin kuin vain kuluttajana. Nykypäivän asiakas on muutakin kuin yhdensuuntaisen vuorovaikutuksen kohde, palvelun käyttäjän roolin lisäksi asiakas on nykyään myös yritykselle vuorovaikuttaja, tietolähde, asiantuntija, sekä kehityskumppani.
Asiakkaiden ymmärtäminen on tärkeä osa koko palveluntuottamista ja siitä asiakkaalle syntyvää asiakaskokemusta. Sen kerryttäminen vaatii oikeita metodeja ja kysymyksiä, ja tämä taas ihan rehellistä virheiden kautta oppimista. Todennäköisesti heti ensimmäinen osallistettava asiakkaasi ei osaa piirtää sinulle täydellistä piirrustusta siitä, millainen yrtiyksesi tulisi olla, millaiseksi palvelukokemuksen pitäisi täydellisyydessään tulla tai vaikka millainen sovellus toimisi ihan jokaiselle. Kun kuitenkin pääset syventymään ymmärtämään asiakkaitasi osallistamisen kautta usein, alat ymmärtää asiakkaidesi tarpeita paremmin, jota kautta pystyt kysymään parempia kysymyksiä ja antamaan asiakkaille oikeita työkaluja sinun yrityksesi kehittämiseksi. Kun työkalut toimivat ja opit kysymään oikeita kysymyksiä, pystyt selvittämään asiakkaidesi tarpeen, motivaation, heikkoudet ja kipupisteet. Pyrkimällä ymmärtämään asiakkaita syvällisemmin, pystyt ymmärtämään paremmin heidän tarpeitaan ja arkeaan.
One thought on “Palveluiden käyttäjien ymmärtäminen ja osallistaminen”
Kommentointi on suljettu.