Cape East – ja sen vaikutus alueen matkailuun

Cape East on Haaparannalla sijaitseva, hiljattain uudelleen avattu kylpylähotelli. Nimensä mukaan Cape East sijaitsee ruotsin itäisimmällä kohdalla, Tornionjoen rannalla. Sijainti on jo itsessään loistava matkailukohde, ja toimii hyvänä myyntivalttina hotellille. Hotellissa on 156 huoneen lisäksi 147 camping-paikkaa, joka laajentaa potentiaalista asiakaskuntaa.

Hotellin myyntivalttina toimii maailman suurin sauna, kuin myös monet erilaiset kylpy- ja saunamahdollisuudet. Cape East on myös valittu myös ruotsissa vuoden SPA;ksi 2011. Totta kai myös hotellia ympäröivä puhdas luonto ja pohjoisen myyntivaltti – revontulet, vetävät ihmisiä ympäri maailman puoleensa.

Kokonaisuutena Cape East, minun mielestäni, on hyvinkin tavallinen, reilusti ylihinnoiteltu kylypylähotelli, joka ulkopuolelta ensikävijälle muistuttaa lähinnä motellia. Alueen tarjontaan nähden hotelli on vaikuttava, mutta jos pelkästään Suomen lapin puolella sijaitseviin kylpylähotelleihin verrattessa Cape East ei ole kummoinen. Puhdas luonto, revontulet, lumi, pakkanen ja vesistöt ovat koko pohjoisen alueen myyntivaltti, eivät vain Cape Eastin. Sijainti itsessään on tavallaan erikoinen, mutta voiko pelkästään yhdellä erittäin keskiverrolla kylpylähotelilla vaikuttaa koko alueen matkailuun merkittävästi? Epäilen.

Kohderyhmien määrittelyn merkitys markkinoinnissa ja myynnissä, ja miten sitä tehdään

Olen jo aiemmissa blogi-postauksissani tuonut esille kohderyhmien määrittämisen tärkeyttä. “Kaikkea kaikille”-mentaliteetti on harvoin toimiva ja saa usein aikaan sekavan tilanteen, joka loppujen lopuksi johtaa Ruger Hauerin sanoin siihen että; “jokaiselle jotain, on ei mitään kellekkään”

Edelleen yksi nykypäivän markkinointi-ongelmista on se, että ei määritetä tarpeeksi tarkasti sitä kenelle markkinoidaan. Jos tuotteenasi toimii esimerkiksi petivaatteet, voi tuotettasi käyttää kyllä kuka tahansa. Mutta kuka petivaatteita todellisuudessa tarvitsee? Helppo vastaus olisi esimerkiksi; “kaikki joilla on sänky”. Todellisuudessa se, että omistaa sängyn, ei tuo tarvetta juuri sinun petivaatteillesi, joten määrittelyä täytyy hieman tarkentaa. Ihan yksinkertainen tie lähteä pohtimaan on, milloin itse olet ostanut petivaatteita? Ensimmäiseen omaan asuntoon muuttaessa? Ensimmäisen oman asunnon ostamisen jälkeen?
Oletko kenties saanut kaikki petivaatteesi tupaantulijais-, syntymäpäivä-, tai vaikka häälahjaksi? Tässä tapauksessa kohderyhmää voisi lähteä rajaamaan opiskelemaan lähteviin tai taloa rakentaviin nuoriin ja heidän sukulaisiinsa. Olennaista ei ole se, että jokainen kohderyhmäsi jäsen oikeasti tarvitsee petivaatteitasi, vaan se, että niin asian kannattaisi olla. Rajaa kohderyhmäsi niin hyvin, että voit tiedon perusteella perustella heille, että he todella tarvitsevat tuotettasi. Jos eivät suoraan itseään varten niin, esimerkiksi niin, että tämän parempaa/hyödyllisempää/tarpeellisempaa lahjaa et voi nuorelle antaa.

Jo vanha klisee ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee kohderyhmien määrittelyyn paremmin kuin hyvin, sillä suunnittelulla voidaan priorisoida kohderyhmien, eli asiakassegmenttien määrittelyn tavoitteet ja toimenpiteet ja ennakoida erityisiä voimavaroja vaativat tilanteet. Kampanjoille ja erityisille tapahtumille, kuten merkkivuosille ja isommille seminaareille määritetään aina omat kohderyhmänsä.

Kokonaisuudesssaan markkinoinnin ja myynnin kohderyhmien määrittämisen tarkoituksena on luoda eri kohderyhmiä, jotka reagoivat myyntiin ja markkinointiin eri tavoilla.

Asiantuntijabloggaus osana yrityksen toimintaa

Bloggaaminen on helposti yksi parhaista keinoista markkinoida yritystä persoonallisella tavalla ja olla yhteydessä asiakkaiden kanssa, sekä tuoda heille esiin oman yrityksesi ääni ja persoona, varsinkin jos kyseessä on uusi aloittava yritys. Siten yrityksesi ei ole enää kasvoton yritys muiden joukossa, ja siten se on paljon helpommin lähestyttävissä. Yritys voi bloginsa avulla esimerkiksi auttaa asiakkaitaan ja luoda liidejä. Blogissa voi hyvin kertoa esimerkiksi omista tuotteista, tai jakaa käyttöohjeita tuotteille.

Suurin osa yrityksistä tähtää bloggaamalla oman ammattilaisimagonsa vahvistamiseen ja herättelee oman kohderyhmänsä kiinnostusta, joka auttaa tukemaan yrityksen kasvua ja blogi mahdollistaa myös yrityksen asiantuntijuuden markkinoimisen. . Yritykset, jotka kirjoittavat blogia, saavat 55% enemmän kävijöitä sivuilleenkuin yritykset, jotka eivät kirjoita blogia, kertoo Hakukonemestarit.fi-sivusto.

Blogi on jokaisen helposti perustettavissa ja yleensä myös ilmainen. Bloggaus mahdollistaa kenen tahansa “äänen” saamisen kuuluville tasapuolisesti. Blogi tavoittaa seuraajat siellä, missä he viettävät päivittäin eniten aikaansa: verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Kuitenkin, ennen yrityksen blogin perustamista, on sille hyvä asettaa selkeitä tavoitteita ja miettiä valmiiksi kohderyhmät, joita sen avulla tavoitellaan. Muuten kokonaisuudesta voi helposti tulla sekava erilaisen informaation tulva, joka ei edesauta mitään mihinkään suuntaan.

Blogin omia keskeisiä tavoitteita voivat olla esimerkiksi: Brändin tunnettuuden lisääminen, nettisivuliikenteen lisääminen, luottamuksen lisäämien tai asiantuntijaimagon vahvistaminen. Blogilla voi olla yhtä aikaa myös monia tavoitteita – pääasia on, että tavoitteet ovat kaikille selvät. Myös asiakaspersoonien avulla on helppo muotoilla blogin sisältöjä, kun tietää mistä kohdeyleisö on todellisuudessa kiinnostunut. Asiakkailta ja potentiaalisilta asiakkailta saa arvokasta tietoa siitä, mitä aiheita blogissa kannattaa käsitellä, ja sitä tietoa kannattaa hyödyntää. Aihepiirien tulee kuitenkin pysyä yrityksen toiminnan, blogin tarkoituksen ja lukijoita hyödyttävien sisältöjen puitteissa.

Vinkki! Kun blogin lisää yrtiyksen varsinaisten verkkosivujen oheen, tuo se ajankohtaisuutta ja raikkautta sivuston informatiivisenpaan sisältöön.

Taustatutkimuksen ja toimeksiantoon perehtymisen merkitys markkinoinnin kehittämisprojektissa

Taustatutkimukseen ja projektiin perehtymisen merkitys on olennainen osa onnistumista. Ilman taustatutkimuksien tekemistä ja asiaan perehtymistä projektia on ylipäätään hankala lähteä rakentamaan, ja ilman tietoa markkinoitavasta kohteesta markkinointisuunnitelmaa on hankala lähteä toteuttamaan. Esimerkiksi, jos et tiedä ketkä yleensäkään käyttävät kehittämisprojektin kohteen palveluja/tuotetta, mistä tiedät kelle sitä markkinoit? Aluksi on siis hyvä selvittää, mitä tarjotaan ja kenelle sitä tarjotaan, ketkä mahdollisesti jo käyttävät palvelua tai tuotetta ja ketkä voisivat olla potentiaalisia asiakkaita, mutta eivät vielä tiedä palvelun/ tuotteen olemassaolosta.

Jos nyt case-esimerkiksi nostaisi vaikka Black Fridayn. Black Friday avaa joulun ostos-sesongin ja useat liikkeet asettavat suuren osan marraskuun myynnistä pelkästään sen varaan. Jotta Black Fridayn myynti saadaan vastaamaan tavoitteita, täytyy sitä tietenkin markkinoida. Suomessa Black Friday on edelleen tavallaan uusi juttu, sillä se rantautui tänne ensi kerran vasta 2011. Joka tapauksessa dataa on jo kuitenkin useammalta vuodelta. Sen perusteella voidaan tutkia ketkä ostavat silloin ja mitä, ja markkinoida sen mukaan. (Tässä kohtaa on myös hyvä miettiä, mitä voitaisiin myydä tarjoustuotteiden ohella, kun joulu on ovella.)

Liika on liikaa, tässäkin asiassa. Aina on hyvä jättää varaa myös trendien muuttumiselle, erityisesti nyt kun elämme kaikki niin kiinni sosiaalisessa mediassa. Melkein mikä tahansa tuote tai mainos voi nousta ns. viraaliksi, kun vain oikea vaikuttaja nostaa sen esiin oikealla hetkellä.

Kuluttajia jaetaan erinlaisiin asiakasryhmiin esimerkiksi iän, sukupuolen tai etnisen taustan mukaan. Myös perheelliset ja sinkut voivat olla oma asiakasryhmänsä, tietenkin toimeksiannosta riippuen. Esimerkiksi vessapaperia käyttää jokainen, edellämainistuista erilaisuuksista riippumatta, ainakin toivottavasti. Tällöin pelataan laadulla ja mielikuvilla, joita vessapaperi ihmisille luo. Lambin söpön lampaan tunnistaa varmaan jokainen pohjoismaalainen ja Norjassa Lambi onkin lähes synonyymi vessapaperille.  Ihmisille on siis hyvä luoda selkeitä mielikuvia markkinoitavasta palvelusta, joka helpottaa selkeästi ostopäätöstä. Kun brändi tunnistetaan, sitä myös ostetaan.