Vko 3
Viikko 3 teemana asikasdatan kerääminen, joka aloitettiin Lapland hotels priiffillä, tehtävä kuulosti mukavalta, ja yrityksen laaja-alainen toiminta lisäsi tehtävän mielenkiintoa entisestään. Heillä toimii Laplands hotels, Laplands safaris, ja Laplands ski resorts, joten toiminta on aika laajaa. Itselle laplands hotel on aiemmin jotenkin tuttu , mutta yllätyksenä tuli että heillä on myös etelässä hotelleja ja ravintoloita. Priiffin jälkeen jätimme Laplands hotellin tehtävän annon muhimaan mieliin, ja siirryimme suoraan Custobar ohjelman teoriaan ja käyttöön.
Custobar
Custobar oli itselle ihan uusi järjestelmä, joten mielenkiinnolla lähdin sitä tutkimaan. Custobarhan on markkinoinninautomaatio- ja asiakashallinnan työkalu, joka kerää yhteen järjestelmään asiakkaiden käyttäytymis- ja myyntidatan. Custobar mahdollistaa visuaalisella tiedonhallinta- ja analytiikkatyökalulla, aidosti dataan perustuvan markkinoinnin, ja personoidumman asiakaskokemuksen. Se on suunniteltu erityisesti B2C kauppaa ajatellen.
Ensimmäisillä tunneilla kävimme läpi mitä asiakasdataa, ja markkinointi kanavia on, mikä olikin ennestään jo hiukan tuttua, mutta tunnilla mentiin vieläkin syvemmälle. Alle laitankin kuvan Tatu Kuivalaisen luentomateriaaleista havainnollistamaan markkinointi kanavia ja asiakaspolkua, koska mielestäni ne olivat hyvin selkeät. Ensin on saatava asiakas kiinnostumaan meistä ja vierailemaan sivustollamme, ja jopa antamaan itsestään jotain tietoja, jolloin voimme tunnistaa hänet ja markkinointi automaatiomme voi käynnistyä.
Tunnistus
Tunneilla kävimme läpi Custobarilta Tatu Kuivalahden vetämänä asiakkaan tunnistamisen tärkeyttä mahdollisimman alussa asiakaspolkua. Haluankin itselleni muistiin kymmenen erilaista tapaa tunnistaa asiakas myymälässä.
1. Custobarin mobiili kanta-asiakaskortti
2. ReceiptHeron ratkaisu: pankkikortti tunnisteena
3. Viivakoodi omassa mobiili appissa
4. Ajokortti
5. Perinteinen Kanta-asiakaskortti
6. Email tai puhelinnumero
7.Asiakasnumeron kysely tekstarilla
8. Nimi ja osoite
9. Jaettu kanta-asiakas mobiili-app
10. Kanta-asiakas-kortti puhelimen wallet sovelluksessa
Itselle tuli yllätyksenä, että yritys voi seurata asiakkaan liikkeitä myymälässä mobile app sovelluksella, bluetoothin ollessa päällä. Ehkä hiukan kuumottavaa ajatella, että he saisivat tiedot missä hyllyväleissä liikun. Lisäksi haluan tehdä itselle noston muistiinpanoihin 3-osapuolen evästeiden muutoksista, jotka moni selain on ottamassa jo käyttöön, jolloin he eivät enää välitä asiakasdataa esimerkiksi Facebookille. Tämän tullessa voimaan yritysten on itse kerättävä first party data asiakkaista, ja välitettävä se kolmansille osapuolille, esimerkiksi CDP järjestelmän avulla. Minkä positiivinen puoli on se , että yritys voi määritellä itse mitä tietoja se haluaa asiakkaasta antaa eteenpäin.
Itselle First party cookie ja third party cookie, olivat vieraita termejä, joten tässä taas opittiin uutta.
First party cookie
- Ladataan käyttäjän selaimeen kaupan
omasta osoitteesta (domainista) - Ei vuoda dataa ulos muille tahoille ilman
kaupan suostumusta. - Ei mahdollista kuluttajan seuraamista
usean verkkopalvelun yli. - Jos dataa annetaan ulospäin, se
tehdään hallitusti ns. server-side
integraatiolla. Custobar CDP toimii tällä
tekniikalla.
Third party cookie
- Ladataan käyttäjän selaimeen
kolmannen osapuolen osoitteesta
(domainista) - Kerää datan kolmannelle osapuolelle.
- Kauppa ei pysty kontroloimaan, mitä
dataa sivustolta kerätään. - Yhä useammat selaimet blokkaavat
näiden käytön - Mahdollistaa kuluttajan seuraamista
usean verkkopalvelun kautta
Tunneilla tuli erittäin paljon uutta asiaa, ja erittäin mielenkiintoisia esimerkkejä, jotka helpottivat omaa oppimista. Olisi voinut jatkua vielä hiukan pidempään, jotta olisi saanut kaiken sisäistettyä vieläkin paremmin, mutta kaiken kaikkiaan erittäin mielenkiintoinen kokonaisuus, ja varmasti hyödyllinen tulevaisuuden kannalta.
Custobar tehtävät
Ensimmäisenä tehtävänämme oli luoda data markkinointi automaatiota varten, aluksi olin hiukan hukassa mitä mihinkin oli tarkoitus laittaa, koska tahti oli aika nopea, sarakkeita paljon. Tehtävän tekoa helpotti itsellä opettajan tekemä malli esimerkki, josta otinkin vaikeimpiin kohtiin apuja. Loin neljä excel taulukko, jotka olivat:
- Asiakkaan perustiedot
- Tuotetiedot
- Myyntitiedot
- Muut toimenpiteet
Seuraavana päivänä ajoimme tiedostot Custobaariin, joka onnistui itselläni hyvin. Loimme vielä kohderyhmän tekemistämme asiakkaista, sekä email templaten. Itse tykkäsin erityisesti email templaten teosta, oli mukava testailla erilaisia toimintoja, ja suunnitella maili rakennetta, sekä järjestelmä oli suhteellisen helppo käyttää, kun vain pääsi kärryille hommasta.
Tämän jälkeen tehtävänä oli luoda kuvitteelliselle yritykselle sähköpostiviesti ja testi lähettää se, sekä luoda Flow, eli automaatio polku. Sähköpostin luominen oli itselle mukavaa ja suhteellisen helppoa, mutta Flow tuottikin jo itselle hiukan päänvaivaa. Automatiopolun luomiseen olisin ehkä tarvinnut vieläkin perusteellisempaa opetusta, jotta olisin onnistunut hyvin. Sain tehtyä hyvin yksinkertaisen automaatiopolun, tähän olisin kuitenkin ehdottomasti kaivannut syvempää perehtymistä. Alla kuva omasta Gigantin testimailista.
Laplands hotel ryhmätehtävä
Viikonlopulla siirryimme pikkuhiljaa ryhmätehtävän tekoon Laplands hotellille. Aluksi olimme hiukan hukassa mitä tehtävässä haetaan, ja kuinka syvällistä tutkimista odotetaan. Aloimme kuitenkin purkamaan ajatuksia Opettajan tekemälle pohjalle “Customer journey map”, jota olimme aiemmillakin kursseilla hyödyntäneet, joten siihen jäsentely oli huomattavasti helpompaa. Lähdimme liikkeelle siitä mitä asiakas ajattelee eri ostopolunvaiheissa, pian ideoita ja tekstiä alkoikin syntyä kohtuullisen hyvä määrä, ongelmaksi tulikin, kuinka saamme sen esitettyä powerpointilla järkevästi, koska taulukko ei kokonaisena diaan mahdu. Päädyimme tekemään jokaiselle ostovaiheelle oman diansa, ja kirjoittamaan pääkohdat vain esitykseen, koska aikaa oli varattu vain n.10min per. esitys.
Teimme torstaina suhteellisen pitkään ryhmätyötä, koska kaikki aika oli alkuviikosta mennyt Custobar tehtäviin. Onneksi ryhmällämme on erittäin hyvä yhteishenki, jolloin päivä kului kuin siivillä, ja ideoita syntyi jouhevasti. Itsellä alkoi lopussa jo hiukan väsy painamaan, joka vaikeutti ideointia. Mietimmekin ryhmässä, että olisi ollut mukavampi, kun tehtäville olisi laskettu enemmän aikaa, jolloin olisimme saaneet ehkä hiukan enempi vielä irti toimeksiannosta.
Viikon loppusummauksena, tiivis viikko, paljon uutta asiaa, ja mielenkiintoisia tehtäviä. Sain hyviä eväitä tulevaisuuteen!