Digi kuntoon – ajatuksia digitaalisen markkinoinnin perusteista

Markkinointi? Perinteinen vai digitaalinen? Itse asiassa tänä päivänä asiakastaan arvostavan ja olemassaolonsa markkinoilla säilyttävän ja kehittymishaluisen organisaation on harjoitettava kumpaakin, markkinointi kokonaisuutena käsittää kaikki kanavat. Digitaalinen läsnäolo on tullut jäädäkseen. Mikäli yritys ei tänä päivänä ymmärrä digitalisoituvan maailman pelisääntöjä, niin aina löytyy samoilla markkinoilla toimiva kilpailija, jolla tätä ymmärrystä löytyy. On helppo päätellä, kumpi näistä menestyy paremmin kilpajuoksussa asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseksi. Verkkonäkyvyys on tänä päivänä yrityksen elinehto.

Digitaalinen maailma ja siinä tapahtuva asiakkaiden käyttäytyminen ei tapahdu ns. normaalina virka-aikaan tapahtuvana, vaan mahdolliset potentiaaliset asiakkaat vertailevat, tutustuvat tuotteiden ominaisuuksiin ja muiden asiakkaiden jakamiin osto- ja käyttökokemuksiin sosiaalisen median eri kanavissa eri aikoina, eri paikoissa eri välineitä käyttäen.  Myös yritysten on hyvä olla läsnä näissä medioissa, seurata mitä heidän ja kilpailijoiden tuotteista puhutaan sekä mitä mahdollisia uusia tuotteisiin ja palveluihin liittyviä trendejä on nousemassa esille, uusien liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmasta.

Markkinoinnin perusta on asiakkaassa – kokonaisvaltaisessa ymmärryksessä keitä asiakkaamme ovat, missä he asuvat, liikkuvat ja mihin aikaan. Asiakasymmärryksen ollessa kohdillaan, yrityksen harjoittama markkinointikin muodostuu tehokkaammaksi ja vaikuttavammaksi. Asiakasymmärryksen analysoimiseksi markkinoilla on tarjolla useita teknisiä välineitä, joista monien perusversiot ovat käyttäjilleen maksuttomia, esimerkkeinä muun muassa Google Analytics ja Fonectan tarjoama Fonecta Audience Insights.

Eri digitaalisen median välineitä harkitessaan yrityksen on hyvä pyrkiä valitsemaan oman liiketoimintansa kannalta tehokkaimmat ja tärkeimmät sosiaalisen median kanavat. Tehostamalla asiakasymmärrystä oikeiden kanavien löytäminen helpottuu. On aina tehokkaampaa ja vaikuttavampaa hoitaa muutama valikoitu sosiaalisen median kanava kunnolla, kuin lähteä laput silmillä operoimaan ”sinne tänne” mentaliteetilla pyrkien ottamaan mahdollisimman monta sosiaalisen median kanavaa haltuunsa.

Quality over quantitity!

Leave a Reply

Your email address will not be published.