Instagram logo

Perustietoa sovelluksesta

Instagram on ollut toiminnassa vuodesta 2010 ja on nykyään Facebookin omistama. Instagram toimii visuaalisuuden ehdoilla, kuva on pääroolissa. Palvelun kautta on myös mahdollista jakaa sisältöä myös muihin alustoihin, esim. Facebookiin. Instagramin käyttö on suunniteltu toimivan pääasiassa mobiililaitteilla. 

Instagramin perusversiolla on kuukausittain yli 800 miljoonaa käyttäjää, kaikkiaan käyttäjiä on yli miljardi. Instagram business-profiileja on kaikkiaan noin 25 miljoonaa. 

Yritystili kerää dataa

Business -version etuna on sen tarjoama data. Datan kautta on mahdollista saada tietoa mm. vierailijoiden mielenkiinnon kohteista, sitoutumisesta, iästä, sukupuolesta ja sijainnista kaupungin tarkkuudella. Dataa on saatavilla myös aktiivisimmista käyttöajoista. Tätä tietoa voidaan hyödyntää myynnissä, markkinoinnissa ja esim. uusasiakashankinnassa. 

Business-profiilit ovat aina julkisia, joten kuka tahansa kävijä voi nähdä, kommentoida ja seurata postauksia ilman erillistä pyyntöä. Yrityksen profiiliin voi lisätä yhteydenotto-painikkeen ja sijaintitiedot, mikä taas pystytään linkittämään esim. karttapalvelun kanssa, eli käyttäjän on mahdollista saada reittiopastus kohteeseen. 

Kuinka aloittaa Instagram businessin käyttö

Instagram business -tilin käyttöönotto on helppoa sekä ilmaista. Olemassa olevan henkilökohtaisen tilin voi muuttaa helposti yritystiliksi. Mikäli luodaan täysin uusi tili, täytyy sekin luoda ensin henkilökohtaisena tilinä ja päivittää sitten yritystiliksi.  Myös Facebook yritysprofiilin voi kytkeä Instagramin yritysprofiiliin, jolloin tilit toimivat synkronoidusti keskenään.  

Instagram Business tilin käyttöönotto.

1. Muokkaa profiilia -> vaihda ammattilaistiliin. 2. Valitse luokka. 3. Klikkaa OK!

Datamittareista apua sisältöön

Datan keräyksestä saadaan hyvin tietoa milloin, millaista ja kuinka usein kannattaa julkaista. Milloin on esimerkiksi parhaat päivät ja kellonajat mainostaa tai tehdä postauksia.

  • Seuraajat ja seuraajamäärien muutokset
  • Julkaisut – näyttökerrat, tykkäykset ja kommentit, jaot, saavuttavuus, sitoutumisprosentti
  • Tarinat (stories) – näyttökerrat, välilehden vaihdot, poistumiset tarinasta
  • Kelat (reels) ja Instagram TV (IGTV) – kastseluajat, näyttökerrat ja sitoutuminen
  • Maksetut mainokset – klikkaukset, kustannus per klikkaus, konversiot, kokonaiskustannukset, näyttökerrat, saavutettavuus
  • Yleisön tiedot – ikäjakauma, sukupuoli, sijainti, aktiivisuusajat
  • Verkkosivujen ja yhteydenottojen mittarit – Kuinka monta kertaa käyttäjät ovat klikanneet profiilissa olevaa verkkosivu – ja yhteystiedot linkkiä.
Instagam kuvan ja reelsin katselukertojen erot.
Datan perusteella videosisältö tavoittaa huomattavasti enemmän katsojia kuin kuvat.

Kuinka hyödyntää yritystiliä matkailuyrityksessä

Matkailualan yrityksen digitaaliseen markkinointiin Instagram on mitä parhain työkalu, sillä ala on hyvin kuvauksellinen. Visuaalisen Instagramin kautta potentiaaliset asiakkaat voivat tehdä virtuaalimatkan esimerkiksi rovaniemeläiseen Apukka Resortiin, jonka tilin kuvat ja reelsit lumoavat arktisesta lomasta haaveilevan.

Lomakuumeisen ostopäätöstä voidaan helpottaa lisäämällä storyihin suora linkki yrityksen varaussivustolle. Seuraajan on myös helppo lähettää yritykselle viestiä Instagramin kautta ja yrityksen kannattaakin ottaa käyttöön yhteydenottopainikkeet.

Kun asiakas on ostanut matkan, on myös tärkeää että Instagram-tilin luomat odotukset täyttyvät. Esimerkiksi Apukka on tehnyt kohteeseensa kuvauspaikan jossa asiakkaat voivat ottaa kuvia ja jakaa niitä omalla tilillään ja merkitä yrityksen niihin. Asiakkaiden jakamat videot ja kuvat lomamatkaltaan ovat yritykselle tärkeä sisältöä sosiaaliseen mediaan.

Business ominaisuudella voidaan parantaa myös yritysten välistä yhteistyötä, esimerkiksi yhteisillä postauksilla, jolloin saadaan myös yhteistyökumppanin seuraajakunta käyttöön.

Vinkkejä hyvään tiliin

Kohdennettu mainonta

Maksettujen mainosten painoarvo kasvaa Instagramissa, eikä orgaanisen levikin varaan voi enää pelkästään laskea. Maksettuja mainoksia kohdennettaessa on tärkeää tunnistaa oikea kohderyhmä, jonka voi määritellä iän, sukupuolen, sijainnin ja kiinnostuksen kohteiden perusteella. Dataa analysoitaessa on hyvä kiinnittää huomioita kohdentamisen onnistumiseen ja tehdä tarvittavia muutoksia seuraavalla kerralla.

Omat johtopäätökset

Jos yrityksesi ei käytä Instagramin yrityspalvelua, missaa se aika paljon ilmaista näkyvyyttä ja potentiaalisia asiakkaita, jotka pitävät visuaalisesta mainonnasta. Visuaalisuuteen pohjautuva viestintä palvelee hyvin matkailualan yrityksiä. Houkuttelevat, mutta kuitenkin totuudenmukaiset kuvat toimivat!

Hyödyllisiä linkkejä kuinka päästä alkuun

Instagram for Businessin käytön aloittaminen

Instagram Marketing: 7 Tips to Succeed

Instagram Marketing                                  

Instagram sisällöntuottajatili vai yritystili

Instagram yritykselle

Instagram-koulutukset

6 Replies

  1. Moikka Jussi, Juho, Maija ja Eveliina!
    Hyvä peruspaketti Instagramin business-puolen käyttöönotosta! Sujuvaa tekstiä, ja postaus on rytmitetty otsikoilla järkevästi. Analytiikan käsitteiden avaaminen oli hyvä veto. Hyvä vinkki tuo Apukan “kuvauspaikka” ja hyvä huomio, että orgaaninen näkyvyys ei enää nykyään useinkaan riitä somessa.

    Jäin kaipaamaan esimerkkikuvia profiileista ja fiideistä. Se olisi havainnollistanut hyvin, millaisesta sovelluksesta on kyse. Tekstissä olisi voinut myös kuvailla pääpiirteittäin, mitä eri ominaisuuksia Instagramista löytyy (postaukset, tarinat, kelat, kanavat ja yksityisviestit). Tarinoita ja keloja käsitellään erikseen toisen ryhmän postauksessa, mutta lyhyt esittely olisi sopinut silti tähän.

    1. Hei Mikaela!

      Kiitokset kommenteistasi! Totta, että erilaisia ominaisuuksia olisi voinut avata kattavammin. Onneksi muut hoitivat tältä osin homman maaliin!

  2. Kiitoksia hyvästä infopaketista!

    Tekstiä oli miellyttävä lukea, kuvat tauottivat ja tukivat tekstiä ja tehtävänantoon oli vastattu mielestäni hyvin. Linkkejä käyttöönottoon oli runsaasti, hienoa!

    Komppaan edellistä kommenttia, jäin kaipaamaan hieman Instagramin eri ominaisuuksien esittelyä pintapuolisesti.

    Hyvää työtä!

    1. Kiitos palautteestasi Saija!

      Onneksi muita Instagramin ominaisuuksia oli esitelty hienosti muiden töiden taholta.

  3. Moi,
    Kiitos kattavasta ja informatiivisesta postauksesta! Apukka oli kiva esimerkki tässä 🙂
    Postaus oli selkeä ja hyvin jäsennelty, mutta komppaan silti, että jollain tavalla visualisoimalla se olisi ollut vielä parempi 🙂

    1. Kiitos Jenni!

      Koska kyseessä on visuaalisuuteen perustuva kanava, visualisoinnin kaipuu ei ole ihan tyhjästä tempaistu.😉

      Hienoja esimerkkejä upeista tileistä löytyy loputtomiin, Apukka niistä hyvänä esimerkkinä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *