Olemme kasvaneet tarinoiden kanssa. Monelle meistä on kerrottu lapsena paljon tarinoita ja satuja. Nykyään kuulemme tarinoita toisilta ihmisiltä, kuten kavereilta, vanhemmilta, opettajilta sekä sosiaalisen median kanavissa. Mutta miksi tarinoita on hyvä tuoda mukaan esimerkiksi markkinoinnissa ja tapahtumissa? Valitsin tämän aiheen käsiteltäväksi, sillä kaikkia tarinat koskettavat ja niihin on helppoa samaistua. Tarinat luovat erilaisen suhtautumisen käsiteltävään aiheeseen.

 

Mitä tarinat ovat?

  1. Juoni: Sisältö, ohjelma ja esitys, näiden pitäisi saada henkilö osallistumaan.
  2. Hahmot: sinä, yleisö, puhujat, kaikki ovat tarinassa henkilöitä. Miten yleisö suhtautuu heihin? Miten tarinasta tulee unohtumaton?
  3. Tarinan tuttuus/samaistuminen: rakenna tapahtumaan tuttuja elementtejä murtaaksesi jää ja anna yleisölle siten luottamusta. Käytä tuttuja tarinan piirteitä eli alkua, huippukohtaa ja loppua
  4. Ääni: Tarinan sävyn pitäisi olla yhteneväinen tilanteen luonteeseen ja ympäristöön, sekä sisältöön nähden.

(http://www.eventmanagerblog.com/cmp, 7-8.)

Sain itse näistä ohjeista paljon apua, vaikka nämä asiat ovat joillekin itsestäänselvyyksiä. Etenkin ympäristön ja turvallisen tilan luomista kannattaa miettiä, mikäli haluaa panostaa vuorovaikutukseen yleisön kanssa. Mitä paremmin sisältö on suunniteltu, sitä jouhevampaa ja merkityksellisempää tarinan kerronnasta tulee.

 

Välittävä yleisö

Kukaan ei halua tuhlata aikaansa asiaan, mikä heitä ei kiinnosta, ei varsinkaan tarinoihin. Mikäli haluat yleisön keskustelevan aiheesta myös pitkällä tulevaisuudessa, tulee heille antaa syy välittää. (http://www.eventmanagerblog.com/cmp, 39.)

Tämä tekstissä vastaan tullut aihe sai ajattelemaan asiaa. Uskon, että juuri tarinan kautta mukaan saadaan välittämisen ja empatian tunnetta ja tunteet puhuttavat. Tässäkin asiassa pääsemme samaistumisen tunteen tärkeyteen. Mikäli aihe on samaistuttava omasta mielestä, on se luultavasti sitä myös monille muille paikalla oleville.

Koskettavuutta tarinaan tuo pääasiassa hahmot. Tekstissä nostettiin esimerkkejä hahmoista, jotka koskettavat ja voivat olla samaistuttavia, riippuen tapahtuman luonteesta. Hyvä esimerkki tekstissä oli kahden lapsen yksinhuoltaja äidistä, joka koittaa tasapainotella raskaan ja vaativan työn sekä kodin välillä. Monet voivat samaistua tilanteeseen suoraan tai ainakin tietävät tällaisen henkilön lähipiirissään. Yleisö tuntee sympatiaa tarinan henkilöä kohtaan ja voivat jopa miettiä ratkaisua tilanteeseen.

Haasteita voidaan purkaa yleisön kanssa. Tarinan sisäisen kamppailun voittamisen tunne luo positiivisia tunteita. Mikäli he kamppailevat samojen asioiden kanssa, mistä kerrot, yleisö näkee sinut henkilönä, joka voisi auttaa heitä, näin herätetään luottamusta ja auktoriteettia. (http://www.eventmanagerblog.com/cmp, 40.)

 

Pois tästä maailmasta

Yksi asia, joka tekee fantasiasta niin hienon genren on ohjaajan kyky viedä yleisö kokonaan toiseen maailmaan (http://www.eventmanagerblog.com/cmp, 42). Tekstissä kerrottiin esimerkkinä Discover Pandora -näyttely, jossa ollaan luotu Avatar-elokuvasta tuttu miljöö niille, jotka haluavat kokea Avatar:in vielä elokuvan jälkeenkin.

Matkailussa tällaiset ilmiöt ovat jo melko tuttuja. Ihmiset haluavat päästä välillä irtautumaan todellisuudesta ja kokemaan heille tärkeitä ja mieluisia asioita uudestaan ja uudestaan. Olen itse osallistunut turistikierrokselle Warner Bros. -studiolle Lontoossa, jossa kuvattiin Harry Potter elokuvia. Vaikka itse en ole juurikaan Harry Pottereita lukenut, enkä katsonut, oli kokemus silti upea ja mielenkiintoinen, kuin olisi ollut aivan toisessa maailmassa. Tällaisten kokemusten jakaminen on upeaa ja ymmärrän erittäin hyvin, miksi niitä järjestetään.

Pohdintaa

Mieleeni aiheesta jäi, kuinka tarinankerronnassa kaikki tulee olla perusteltua ja jokaisen elementin on hyvä olla sidoksissa toisiinsa. Ympäristöllä on suuri vaikutus, miten tarinoita otetaan vastaan ja miten ne jäävät paikalla olleiden mieleen. Osallistaminen ja kokemusten jakaminen luovat hyvää luottamuksen tunnetta. Tekstissä oli myös paljon hyviä ohjenuoria, joita voi käyttää avuksi uusien tarinoiden luomisessa.

En ole aiemmin juurikaan perehtynyt tarinankerrontaan työssä ja tapahtumissa, mutta tekstissä oli hyvin perusteltu tarinoiden sisällyttäminen tapahtumiin. Itselleni erityisen mielenkiintoista oli välittämisen ja empatian luominen tarinan ja yleisön välille, sillä tunteilla on paljon voimaa.

Lähteet

Event Storytelling Playbook

http://www.eventmanagerblog.com/cmp

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *