Hei ja tervetuloa blogiini!  

Elämme maailmassa, jossa matkailu on suurin toimiala. Nyt ja tulevaisuudessa milleniaalit eli digitaalisuuden ympärille syntynyt sukupolvi ovat pitkälti matkailun tulevaisuus. Unohtamatta tietenkään hieman vanhempaa sukupolvea, jotka ovat muun muassa hyvinvointimatkailun edelläkävijöitä.

Artikkeli,  Megatrends Defining Travel in 2020, jonka luin, käsitteli matkailua määritteleviä megatrendejä vuodesta 2020 eteenpäin. Matkailun megatrendit ovat kytköksissä digitaaliseen markkinointiin ja asiakaskokemuksiin. Tässä tekstissäni, pyrin tuomaan esille muutamia tulevaisuuden megatrendejä, joilla uskon olevan vahvasti vaikutusta matkailuun nyt ja tulevaisuudessa.

Valitsin juuri tämän artikkelin, koska siinä puhutaan paljon digitaalisesta markkinoinnista ja asiakaskokemuksien hallitsemisesta, jota käsittelemme juuri opintojaksollamme. Artikkeli oli mielenkiintoinen, koska siinä puhuttiin paljon siitä, miten matkailua voidaan markkinoida nyt ja tulevaisuudessa enemmän ja paremmin. 

Digitaalinen markkinointi

Käytännössä, kaikki markkinointi pitäisi olla digitaalista nyt ja tulevaisuudessa. Artikkelissa mainitaan myös että: ‘’Data ohjaa tulevaisuuden markkinointia.” Artikkelissa annetaan esimerkki siitä, että keskivertomatkustaja käyttää 53 päivää katsellessaan 28 eriä matkasivustoa ja vasta sen jälkeen hän päättää mitä valitsee. Tästä tiedonhausta saadaan paljon dataa asiakkaan matkailutottumuksista. Matkailuyritykset ovat kuitenkin jääneet jälkeen, kun digitaalinen markkinointi kehittyy niin nopeasti. Matkailubrändien tulisi tunnistaa asiakkaan kiinnostuksenkohteet ja motivaatiot, jotta tietyille asiakaskunnille voidaan markkinoida juuri oikeanlaista sisältöä. 

Matkailun tulevaisuus

Z-sukupolvi eli niin kutsutut milleniaalit ovat juuri nyt aikuisuuden kynnyksellä. Tästä syystä matkailun markkinoinnin keskittäminen heihin ja heidän tarpeisiinsa on nyt ja tulevaisuudessa erittäin tärkeää. Kyseinen sukupolvi, johon itsekin kuulun, on kasvanut erittäin digitaalisessa maailmassa, joten digitaalisen markkinoinnin täytyy kohdistua milleniaaleihin juurikin oikealla tavalla. Matkailuyritysten, jotka haluavat pysyä trendien perässä, täytyy pitää tarkasti silmällä milleniaaleja ja heidän tarpeitaan ja parantaa digitaalista markkinointiaan.   

Milleniaalit esittelevät mielellään matkakohteitaan esimerkiksi Instagramissa ja Pinterestissä. Milleniaalit pitävät matkailua elämäntapanaan. He matkustavat paljon ja lisäävät paljon kuvia matkakohteista ja näin matkakohteet saavat näkyvyyttä. Tämä on matkailun markkinointia parhaimmillaan, sillä juuri sitä kautta kohteisiin saadaan lisää asiakkaita. Ihmiset katsovat kuvia sosiaalisesta mediasta ja haluavat matkustaa samaan kohteeseen.   

Esimerkiksi kuluttajabrändi Tacobell, on keksinyt perustaa Tacobell-hotellin Californiaan. Jo pelkästään brändi, Tacobell, kerää huomiota. Siitä syystä hotelli myytiin heti muutaman minuutin päästä loppuun, kun se avattiin. Tämä oli esimerkki siitä, kuinka matkailua pyritään markkinoimaan kiinnostuksenkohteiden mukaan. Kuluttajabrändit alkavat markkinoimaan itseään myös matkailun puolella houkutellakseen nuorempia sukupolvia. Nuori sukupolvi kiinnostuu matkailussa brändeistä, jotka ovat heitä lähellä. Esimerkiksi Tacobell on hyvin suosittu nuoren sukupolven kesken.  

Hyvinvointimatkailun edelläkävijät

Vanhemmat sukupolvet ovat usein kiinnostuneita omasta hyvinvoinnistaan. Siksi juuri heidän tarpeisiinsa on alettu markkinoimaan hyvinvointimatkoja. Hyvinvointimatkoja on toki tarjolla myös hieman nuoremmillekkin ikäpolville, mutta lähtökohtaisesti nämä hyvinvointimatkat ovat tarjolla vanhemmille sukupolville, jotka monesti miettivät mitä hyvinvointi merkitsee heille ja mahdollisesti he haluavat myös parantaa omaa terveyttään. Matkailuyritykset ovat huomanneet, että tällaisissa asiakaskokemuksissa on potentiaalia. Hyvinvointimatkoilla keskitytään esimerkiksi mielen tai kehon hyvinvointiin. Jos ennen haluttiin ostaa esimerkiksi auto täyttäessääm tietyn määrän vuosia niin nyt halutaan ostaa hyvinvointiloma, jossa voidaan parantaa omaa elämää. Vanhemmat sukupolvet eivät yleensä välttämättä käytä digitaalisia alustoja, joten hyvinvointilomien markkinointi täytyy tapahtua hieman perinteisimmin hyvän asiakaskokemuksen takaamiseksi.

 

Asiakasuskollisuuden kehittäminen

Asiakkaille ei riitä enää se, että esimerkiksi hotelliyöpymisistä ansaitaan pisteitä ja pisteitä voidaan käyttää oleskelun aikana muun muassa hotellissa tehtäviin ostoksiin. Hotellit pyrkivät päivittämään jatkuvasti kanta-asiakasohjelmiaan tarjotakseen asiakkailleen parempia kokemuksia, palkintoja sekä tapoja toimia. Hotellit etsivät ratkaisuja myös siihen, kuinka uskollisuuden kehittämistä voisi jatkaa esimerkiksi asiakkaan hotellioleskelun jälkeen. 

Artikkeliin on haastateltu Hyatt-hotelliketjun kanta-asiakasohjelman johtajaa Amy Weinbergiä. Hän kertoo, että heidän kanta-asiakasohjelmassaan on käytössä World of Hyatt-luottokortti. Asiakkaat, jotka omistavat luottokortin pystyvät ansaitsemaan pisteitä myös arkisten, päivittäisten toimintojen, kuten kuntosalilla käymisen yhteydessä. Pisteiden ansaitsemiseen ei siis tarvita hotellissa yöpymistä, vaan pisteitä pystyy ansaitsemaan, myös arkisessa elämässä (Weinberg 2020, 8-9). 

Mielestäni tällainen edellä mainittu kanta-asiakasohjelman luottokortti on kerrassaan nerokas, kun pisteitä voi ansaita myös hotellin ulkopuolella. Yllä mainittu kanta-asiakasohjelma kertoo siitä, että yritys todellakin haluaa panostaa markkinointiin ja asiakkaisiin myös yöpymisten ulkopuolella. Tulevaisuudessa voisi olla ihan mahtavaa, jos esimerkiksi tällaiset hotellin kanta-asiakasohjelmat ulottuisivat myös arkielämään sillä tavalla, että pisteillä pystyisi saamaan etuja myös hotellin ulkopuolella. Käytännössä pisteet ovat kuitenkin rahaa. 

Omaa pohdintaa

Opin artikkelista keinoja, millä tavalla matkailualan yritykset voivat parantaa digitaalista markkinointiaan ja tarjota parempia asiakaskokemuksia. Ennen kaikkea yritysten tulee olla selvillä siitä millaisia muutoksia heidän asiakkaansa toivovat. Matkailualan yritysten tulee myös tiedostaa millaisia tarpeita eri asiakaskunnilla on. Niiden tulee tiedostaa myös, miten ne voivat kehittää omaa asiakasuskollisuuttaan sopivaksi jokaiselle asiakaskunnalle.

 

 

Lähteet

Skift, 2020. Megatrends Defining Travel in 2020. Viitattu 8.2.2022.

https://skift.com/wp-content/themes/skift-2021/assets/img/megatrends/2020/Skift-Megatrends-2020.pdf

 

– Elle

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *