Visuaalisten ostajien sukupolvi
Milleniaalien sukupolvi poikkeaa edeltävistä sukupolvista valitsemalla selkeästi oman polkunsa. Visuaalisuus on heille erittäin tärkeää ja he käyttävät teknologiaa kommunikointiin sekä vaikuttamiseen keskenään. Laajan sisällön käyttämisen hintana on kuitenkin vaikutus keskittymiskykyyn, joka laski vuoteen 2013 mennessä 7 sekuntiin vuodesta 2000, jolloin se oli 13 sekuntia.
Artikkelissa mainittujen tutkimusten mukaan arvokkaan ja autenttisen kokemuksen käsitys on muuttunut ja suuri osa milleniaaleista on valmiita käyttämään rahansa haluamiinsa kokemuksiin sen sijaan että ostaisivat jotain konkreettista. Markkinoinnin kannalta tuotteiden myyminen yhdistettynä kokemuksiin on kannattavaa ja hyvä tapa mainostaa tuotteita on käyttää markkinoinnissaan kuluttajien kuvia. Jos yritys ei sisäistä kuluttajakeskeisiä strategioita, saattaa se menettää asiakkaansa brändeille, jotka tekevät niin.
Vuonna 2014 Exponential Interactiven teki analysoinnin 4 miljoonasta milleniaalista, josta voi tunnistaa 12 eri persoonaa. Näitä persoonia on esimerkiksi ”The Boss Babe”, joka kuluttujana edustaa vahvaa ostovoimaa ja on valmis panostamaan itseensä. ”The Nostalgic” puolestaan keskittyy enemmän jälleenmyyjiin ja vintage-tyylisiin tavaroihin. Muita tunnistettuja persoonia olivat ” The Brogrammer”, ” The Underemployed”, ”The Shut Out”, ”The Travel Enthusiast”, ” The Culinary Explorer”, ” The Exuberant”, ” The Collector”, ” The Millennial Martha”, ” The Millennial Mom”, ” The Quater-life Crisis”, ”The Activist” ja ”The High-End Minimalist”.
Markkinoinnin kohdentaminen
Milleniaalit eli y-sukupolvi tarkoittaa 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntyneitä henkilöitä. He ovat suurin kuluttajaryhmä tänä päivänä, jonka takia heidän ostokäyttäytymistään on tärkeä seurata. Tunnistamalla eri persoonat sosiaalisen median käyttäjissä, voidaan markkinointia kohdentaa haluttuihin ryhmiin. Artikkeli on julkaistu 2015, jonka jälkeen z-sukupolvi eli 1990-luvun puolivälin ja 2000-luvun alun välillä syntyneet henkilöt ovat alkaneet nousta käyttäjämääränä sosiaalisessa mediassa.
Artikkelissa mainitun SDL:n tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2014 jopa 85 prosenttia 18-34 vuotiaista katsoi kännykkäänsä päivän aikana keskimäärin 43 kertaa. Markkinoinnin kannalta on sitä parempi, mitä enemmän kuluttajat käyttävät aikaansa kännykkää selaillen, koska silloin he todennäköisemmin kohtaavat mainontaa. Mielestäni sosiaalisessa mediassa tapahtuva markkinointi on toimiva keino mainostaa tuotteita ja sillä voidaan saavuttaa suuri näkyvyys. Keskittymiskyvyn lasku vuodesta 2000 vuoteen 2013 oli 4 sekuntia, joka on todella huomattava muutos 13 vuodessa. Tämä on yksi sosiaalisen median huonoista puolista, joihin olisi hyvä kiinnittää enemmän huomiota.
Erittäin mielenkiintoisena kohtana artikkelissa oli Eventbrite surveyn tekemä kysely kesäkuussa 2014, jonka mukaan 78 prosenttia milleniaaleista valitsee käyttävänsä rahaa mieluummin kokemuksiin kuin konkreettisiin esineisiin. Kokemusten arvostus on suuri ja moni kokee FOMOa eli pelkää jäävänsä paitsi jostain kokemuksesta, jos ei ole mukana. Kokemuksiin rahan laittaminen on mielestäni hyvä asia, koska se rikastuttaa mieltä ja jättää muistoja. Markkinoinnissa tuotteen tai palvelun myyminen kokemusten avulla on hyvin toimiva tekniikka ja erityisesti kuvat tuotteesta kiinnostavassa paikassa herättävät potentiaalisten ostajien mielenkiinnon.
Markkinoinnin viisi strategiaa
- Tee ostamisesta helppoa
- Tuo käyttäjien luoma sisältö sivuillesi
- Sisällöstä kaupaksi
- Kilpailut ja kampanjat
- Hyödynnä vaikuttajia
Artikkelissa mainitut viisi markkinointi strategiaa myynnin kasvattamiseksi ovat sovellettavissa hyvin erilaisille yrityksille. Tärkeänä ensimmäisenä kohtana on tehdä ostamisesta mahdollisimman helppoa. Nähtyään mieleisensä tuotteen esimerkiksi Instagramissa, mahdollinen ostaja haluaa suorittaa tilaamisen helposti ja nopeasti. Helpon ostamisen ideana on se, ettei ostajan mielenkiinto häviä osto vaiheessa. Niin saattaa käydä, jos tilaaminen vaatii monta vaihetta tai on rakennettu epäselvästi.
Käyttäjien luoman sisällön käyttäminen omassa markkinoinnissa on erittäin toimiva tapa. Tällöin toiset kuluttajat näkevät tuotteen suoraan käytössä ja saavat mielikuvan itselleen siitä, miltä kyseinen tuote saattaisi heilläkin näyttää. Tämän tekniikan käyttämistä yritysten tulisi hyödyntää mielestäni vielä enemmän markkinoinnissa, koska se on edullinen tapa mainostaa ja usein niin sanotut yrityksen fanit antavat mielellään luvan jakaa ottamiaan kuviaan saavuttaakseen myös itse näkyvyyttä. Tämän takia on myös tärkeä seurata kuluttajien käyttäytymistä eri kanavissa, jotta tuote vastaa mahdollisimman tarkasti kysyntään.
Kilpailut ja kampanjat nousevat esille yhtenä markkinointi strategiana ja tätä kyseistä strategiaa näkee käytettävän melko paljon yrityksissä. Strategia vetoaa erityisesti ”alityöllistettyjen” persooniin, mutta myös laajemmin lähes kaikkiin ryhmiin. Tarjoukset saavat ihmiset liikkeelle ja ostamaan usein tavaroita, joita ei välttämättä ostettaisi normaaliin hintaan. Ongelmallisena puolena tässä saattaa esiintyä ylenpalttinen ostaminen, jolloin unohdetaan tarpeet ja ostetaan ainoastaan alhaisten hintojen takia. Vaikuttajien valjastaminen markkinoinnin välineeksi on usein hyvin kannattavaa. Tuotteen tai palvelun täytyy kuitenkin olla toimiva siten, että vaikuttajat pystyvät seisomaan mainostamiensa tuotteiden takana.
Kohdentaminen osaksi strategiaa
Artikkeli osoittaa sen, miten tärkeää on tunnistaa eri kanavien käyttäjät ja heidän persoonansa, jotta markkinointia pystytään kohdentamaan halutulla tavalla. Yllättävää oli huomata, miten käyttäjän voidaan karkeasti jakaa eri kategorioihin, jolloin päästään kohdentamaan markkinointia ja siten saavuttamaan useita eri ryhmiä. Mielestäni tästä voisi puhua enemmänkin, jotta yritykset ymmärtäisivät mahdollisuutensa koskettaa laajempaa joukkoa kuluttajia. Eri persoonien määritelmät auttoivat huomaamaan myös piirteitä omassa käyttäytymisessä sosiaalisessa mediassa ja sen myötä kiinnittämään siihen aiempaa enemmän huomiota.
Lähteet
Marketing to Millennials, Engaging a Generation of Visual Buyers. 2015. Curalate.