Valitsin minun aineistokseni LYYTIn koostaman tapahtumamarkkinoinnin käsikirjan, koska tapahtumat kokonaisuudessaan kiinnostavat minua matkailualan työllisyyskentällä kaikista eniten tällä hetkellä. Tervetuloa lukemaan allekirjoittaneen ajatuksia ja pohdintoja aiheeseen liittyen.

LYYTIn tapahtumamarkkinoinnin käsikirja

Pidin todella paljon tästä aineistovalinnastani. Se oli todella selkeä mutta myös informatiivinen sekä visuaalisesti tehty todella miellyttäväksi silmäillä ja sisäistää. Vaikka kyseinen teos olikin vieraalla kielellä kirjoitettu ja julkaistu, oli se todella helposti ymmärrettävää. Visuaalisen muistin omaavana ihmisenä tämä kyseinen materiaali oli todella hyvä valinta, koska minulla jää helposti mieleen kuvat, mallit, listat ja niin edelleen. Aineiston avulla sain uusia näkökulmia tapahtumien markkinoimiseen ja vinkkejä sen ideointiin.

Tapahtumat ja vallitseva maailmantilanne

Tapahtumat ovat yksi osa matkailualan laajaa työllisyyskenttää. Toki vallitsevan Covid-19 tilanteen tietäen lähes kaikki tapahtumat ovat peruttu, siirretty uuteen ajankohtaan tai pyritty järjestämään esimerkiksi erilaisilla virtuaalialustoilla. LYYTIn kokoama käsikirja tapahtumien markkinointia koskien antoi runsaasti vinkkejä sekä konkreettisia esimerkkejä kuinka tapahtumia kannattaa alkaa markkinoida sekä kuinka tapahtumien markkinointia voitaisiin kehittää.

Tapahtumien markkinoinnin kolme tärkeintä pointtia

  1. Ajattele, markkinoi ja kehitä tapahtumia ikään kuin asiakkaan silmin. Markkinoitaessa mitä tahansa on erittäin tärkeää osata ”myydä” ja perustella uudet tapahtumat, tuotteet, aktiviteetit ja niin edelleen monipuolisesti ja laaja-alaisesti. Kaikilla meistä on varmasti kokemusta monenlaisista tapahtumista ja muistikuvia kuinka jokin asia sujui hyvin tai huonosti vierailemissamme tapahtumissa. Esimerkiksi ruokavaihtoehdot olivat todella monipuoliset tapahtumassa x mutta sen sijaan yleisön poistumisreittiohjaus ei toiminutkaan niin sujuvasti tapahtumassa y verrattuna toiseen tapahtumaan. Muiden tapahtumien vertailua on suotavaa harrastaa, jotta itse voisi kehittää ja onnistuneesti markkinoida mahdollisimman mutkattomasti toimivaa tapahtumaa.
  2. Määrittele ja kehitä mielessäsi ideaalinen osallistuja suunnitteillaolevaan uuteen tapahtumaan. Kaikkea uutta luotaessa on hyvä koota itselleen päähän mielikuva niin sanotusti ideaalisesta kävijästä. LYYTIn tapahtumamarkkinoinnin käsikirjassa annettiin vinkiksi miettiä muun muassa seuraavia pointteja koskien tätä ideaalia vierailijaa: ikä, arvot, työpaikka, status, persoonallisuus sekä tapahtumatyyppejä, joihin heidän on yleensä tapana osallistua. Hyvä olisi ajatella myös seuraavien pointtien mukaisesti: ovatko he osallistumassa isompiin vai kenties pienempikokoisiin tapahtumiin, mistä nämä ideaaliosallistujat kuulevat tapahtumasta, mikä elementti uudessa tapahtumassa tuottaisi ”vau -efektin” osallistujalle ja saisi heidät julkaisemaan siitä sisältöä sosiaaliseen mediaan sekä millainen tarina ja äänensävy koskettavat erityisesti ideaalista osallistujaa? Muun muassa tällaisia piirteitä ja toimenpiteitä pyöritellessä saa uutta tapahtumaa suunnitteleva taho myöskin laajan kuvan siitä, millaisessa tapahtumassa ideaalinen osallistuja haluaa tulla vierailemaan. Samalla tämä suunnitteleva taho voi saada ideoita kuinka markkinoida tapahtumaa entistä monipuolisemmin, jotta mahdollisimman moni ideaalinen osallistuja tulisi vierailemaan tapahtumassa.
  3. Aseta selkeä tavoite ja pohdi miksi juuri tällainen tapahtuma olisi relevanttia järjestää. Samalla olisi hyvä miettiä tavoitteita, joita tapahtuman halutaan saavuttavan. Nämä ajatukset ja pohdinnat kannattaa käydä erityisesti ennen tapahtumaa, eikä sen jälkeen, sillä ennen tapahtumaa sinulla on vielä mahdollisuuksia vaikuttaa tapahtuman lopputulokseen positiivisesti. Tätä sopii hyvin kuvaamaan seuraava sananlasku: ”hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty”.

Johtopäätökseni

Ennen tähän teokseen tutustumista minulla ei ollut sen suurempia tietoja, taitoja, ajatuksia tai arvauksia ylipäätään markkinointiin liittyen saatika tapahtumien markkinointia koskien. Aineistoon tutustuessani ymmärsin ja sain todella kattavan kuvan millaista hyvän markkinoinnin kannattaa olla – suurimmat oivallukseni kerroin teille tässä postauksessa. Mikäli sinullakaan ei ole paljon ennakkotietoa koskien markkinointia – tai erityisesti tapahtumien markkinointia – niin voin erittäin lämpimästi suositella silmäilemään ja tutustumaan enemmän käyttämääni aineistoon!

Lähteet

Lyyti. Event Marketing Playbook. 2022. Viitattu 8.2.2022. https://lucit-my.sharepoint.com/personal/outi_kahkonen_lapinamk_fi/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fouti%5Fkahkonen%5Flapinamk%5Ffi%2FDocuments%2FCEMIT%2DMECIT%2FMaterials%2FReaction%20paper%20%2B%20LC%2FEvent%20Marketing%20Playbook%2Epdf&parent=%2Fpersonal%2Fouti%5Fkahkonen%5Flapinamk%5Ffi%2FDocuments%2FCEMIT%2DMECIT%2FMaterials%2FReaction%20paper%20%2B%20LC

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *