Facebook Business Managerin avulla pystyy hallinnoimaan ja järjestelemään oman yrityksen liiketoimintaa. Business Manager on ilmainen alusta, jonka avulla voi näyttää ja seurata omia mainoksia, hallinnoida resursseja (sivut ja mainostilit) sekä lisätä yrityksen hallinnan avuksi markkinointikumppaneita tai mainostoimistoja. Business Managerin avulla saat pidettyä henkilökohtaisen elämäsi erillään työstä, sillä Business Managerin avulla hallitaan yrityksen sivua. (Tietoja Facebook Business Managerista)

Business Managerin avulla saa ajantasaista tietoa yrityksen toiminnasta. Sen avulla voi nähdä ilmoituksia sekä käyttäjätietoja niistä sivuista ja mainostileistä, joista on suurin hyöty yritykselle. Business Manager -tiliin voi liittää yritykseen liittyviä asioita, kuten mainostilin, oman sivun sekä monia muita asioita.

 

Näin aloitat

Alla olevan videon avulla ohjeistetaan Facebook Business Manager -tilin luominen alusta saakka. Tilin luominen aloitetaan lisäämällä yrityksen nimi sekä yritykseen liittyviä valokuvia profiili- ja kansikuviksi. Nimen ja kuvien avulla asiakkaan on helppo tunnistaa yritys.

Facebook Business Managerin etusivu. Kuva: Meta

Jotta Business Manager -tilin luominen on mahdollista, on oltava Facebook-profiili. Business Manageriin kirjaudutaan Facebook-tilin käyttäjänimellä sekä salasanalla. Facebook-tilin käyttäjänimen ja salasanan käyttäminen on turvallisempi keino kirjautua sisään, kuin pelkästään sähköpostiosoitteen ja salasanan käyttäminen. Työkaverit eivät kuitenkaan näe henkilökohtaista Facebook-profiiliasi, ellei heidän kaveripyyntöään ole hyväksytty. Työkavereille näkyy nimi, työsähköpostiosoite sekä sivut ja mainostilit, joihin henkilöllä on käyttöoikeudet. (Miksi Business Manager kannattaa valita?)

 

 

Kuinka käyttää turismipalveluissa

Somemainonnan kannalta Facebook Business Manager on hyvä tapa yrityksille hallinnoida useita eri Facebook-sivuja ja mainostilejä. Matkailuyritykset voivat hyödyntää sitä laajasti markkinoinnissaan. Yritykset voivat mainostaa työkalun avulla tarjoamiaan palveluita tai tuotteita. Esimerkiksi yritys, joka tarjoaa majoituspalveluita, voi markkinoida Facebook Business Managerin avulla varaussivustoaan ja hinnastoaan sekä aukioloaikojaan. Esimerkkinä tällaisesta yrityksestä, joka hyödyntää Facebook Business Manageria työssään, on Arctic SnowHotel & Class Igloos.

 

Kenelle ja miten?

Facebook Business Manager on suunniteltu mainostajille, jotka pystyvät integroimaan organisaation sisällä tapahtuvan Facebook-markkinointityön ulkoisten kumppaneiden kanssa. Business manageria voi käyttää sekä suuremmat että pienemmät yritykset. Facebook resursseja voidaan hallita ja varmistaa tietyillä henkilöillä olevan halutut käyttöoikeudet palveluun.

Facebook Business Manager on suunniteltu yrityksien markkinointia varten, joten sen sisältö koostuu mainonnasta. Sen avulla on mahdollista kohdentaa mainonta esimerkiksi asuinpaikan tai mielenkiinnon kohteiden mukaan. Dynaamisten tuotemainoksien avulla on mahdollista markkinoida asiakkaalle tuotteita, joita hän on käynyt katsomassa yrityksen verkkokaupassa.

Kommunikointi yrityksen Facebook business sivulla toimii kommentoinnin ja viestien välityksellä. Tykkäämällä ja jakamalla mainostajan sisältöä kuluttaja viestittää yritykselle pitävänsä tämän tuotetta tai palvelua mielenkiintoisena ja toimivana.

 

Facebookin yrityssivun näkymä
Facebookin näkymä yrityksen sivulla. Kuva: Pexels

Millaisia mittareita työkalu tarjoaa?

Facebook Business Managerin avulla voi seurata mainostilin tehokkuutta. Tilin yleiskatsaus -sivulla on yhteenveto sivun toiminnasta ja tavoista, joiden avulla on mahdollisuus parantaa mainostilillä olevien kampanjoiden tehokkuutta. Kuvien tykkäysten, kommenttien ja jakamisen avulla voidaan seurata, kuinka moni käyttäjä on nähnyt postauksen ja jakanut sitä myös muiden nähtäville. Sivustosta voidaan myös tykätä, jolloin saadaan tietoon sivuston seuraajamäärä.

 

Erityiset vinkit: miten sitouttaa käyttäjät sivulle

  • Muokkaa toimintopainike houkuttelevaksi
  • Järjestä kilpailuja
  • Jaa käyttäjäkokemuksia
  • Ilmoita uutisista ja tapahtumista
  • Pyydä palautetta
  • Herätä keskustelua kysymyksillä
  • Jaa alan uutisia
  • Juhli juhlapyhiä
  • Mainosta parhaita julkaisuja uudelleen
  • Luo tai mainosta tapahtumaa
  • Tarinoiden avulla yrityksestä henkilökohtaisempi

 

Ajatukset

Mielestämme Facebook Business on erittäin toimiva työkalu yrityksille käytettäväksi markkinoinnissa. Sen avulla on mahdollista saavuttaa suuri näkyvyys. Business Manager on helppo ottaa käyttöön sekä pienemmässä että suuremmassa yrityksessä. Helppokäyttöisyyden takia myös useimmat yritykset voivat ottaa Business Managerin käyttöön ja opastaa sen käytön useille työntekijöille.

 

Kiitos, kun luit postauksen ja tutustuit Facebook Business Manageriin. Lisää Facebookin eri käyttötavoista esitellään muissa postauksissa!

-Veera Tenhunen ja Jonna Räisänen

 

 

Lähteet

Miksi Business Manager kannattaa valita? 2022. Viitattu 9.2.2022 https://business.facebook.com/

Tietoja Facebook Business Managerista. 2022. Viitattu 9.2.2022

https://business.facebook.com/business/help/113163272211510?id=180505742745347&helpref=uf_permalink

Facebook Business Manager. 2020. Viitattu 9.2.2022

https://www.zoner.fi/digitaalinen-markkinointi/facebook-business-manager/

jonnaraisanen ,

9 Replies

  1. Heippa Veera ja Jonna!
    Esittelitte mielestäni hyvin Facebook Business Managerin. Hyvä että aloititte tekstin siitä kuinka luoda tili, sillä uskon että monelle tämä on uusi työkalu. Ehkä ainut asia jota jäin kaipaamaan on linkit esimerkki sivuista (Arctic SnowHotel & Class Igloos). Hyvä ja selkeä kokonaisuus! 🙂
    Ystävällisin terveisin Aino!

  2. Moikka Veera ja Jonna!

    Olitte konneet todella kattavan paketin Facebook Business manager työkalusta. Kokonaisuus oli selkeä ja hyvänä lisänä video sekä kuvat. Vaikka videota ei katsoisi, saa teidän teksistänne tarpeeksi tietoa työkalun periaatteiden ymmärtämiseen. Myös erityisvinkit olivat hyvin koostetut.

    Henkilökohtaisesti tämä hyödytti minua mahdollisena tulevana yrittäjänä. Joten kiitos teille tiivistä infosta 🙂

    Yt. Jatta

  3. Hei Veera ja Jonna!

    Olitte hyvin esitelleet Facebook Business Manager -työkalun yrittäjille ja kertoneet keille tämä työkalu on suunniteltu. Postaus oli monipuolinen ja selkolukuinen. Erityisvinkit, joilla sitouttaa käyttäjiä sivuille, olivat hyvä lisä postaukseen.

    Itse henkilökohtaisesti käytän Facebookia videoiden ja uutisien katseluun, mutta tämän postauksen myötä uskon käyttäväni kyseistä työkalua hyödyksi. Kiitos!

    Terveisin, Niko

  4. Hei Veera ja Jonna!

    Olitte saaneet todella miellyttävän kokonaisuuden kasaan. Olitte myös saaneet kattavan paketin Facebook Business managerista, mutta tiivistetysti. Mukavaa myös, että blogista löytyi tutoriaali. Yhdyn Ainoon, että linkki olisi ollut kiva saada Artic SnowHotel & Class Igloos- sivuille.

    Aihe oli todella hyödyllinen, sillä facebookin käyttö yrityksille on todella tärkeää! Kiitos! 🙂

    -Lahja

  5. Heipähei Jonna ja Veera 🙂

    Postauksenne aihe oli minulle ennestään tuntematon, mutta luettuani teidän postauksen sain valtavasti tietoa siitä. Postaus oli selkeä, kattava ja helppolukuinen. Vaikka postaus oli lyhyehkö niin se ei haitannut lukukokemusta negatiivisesti – päinvastoin. Olitte osanneet pakata paljon tietoa pieneen pakettiin, mikä on hyvä asia omasta mielestäni!

    Terv. Mimmi

  6. Hei Veera ja Jonna!

    Postauksenne oli mielenkiintoista luettavaa. Itselle aihe on tuttu mutta silti opin silti uusia asioita. Pidin erityisen paljon vinkeistänne ja video sopi aiheeseen hyvin. Kuitenkaan sitä ei tarvitse katsoa koska teiltä sai jo laajan kuvan miten alusta toimii.

    -Moona-

  7. Hei Veera ja Jonna!

    Kiitos kattavasta postauksestanne!

    Minulle tämä Facebook Business Manager ei ole kovin tuttu, vaikka käytänkin Facebookia lähes päivittäin. Kerroitte hyvin postauksessanne kuinka tuota kyseistä työkalua käytetään ja nyt minäkin tiedän siitä enemmän. 🙂

    Kuvat ja video olivat kivoja. 🙂

    Terkuin, Elle

  8. Hei Jonna ja Veera!

    Tästä postauksesta sai hyvin yleisesti tietoa Facebook Business Managerista. Ja tosi kiva kun olitte rajanneet vinkit-osion tiettyyn aiheeseen! Otan näistä vinkeistä kyllä ideoita.

    Itse käytän henkilökohtaista Facebookia ja olen luonut myös yritykselle Facebook-tilin, mutta silloin loin sen ilman mitään tietoa miten alusta toimii yrityksille. Postauksenne antoi selkeästi taustatietoa, joka valaisi nyt jälkikäteen sivun luomisprosessia.

    Kiitos! 🙂

    Terkuin,
    Emmi

  9. Moikka Jonna ja Veera! Olipa kiva lukea teidän postaustanne.Facebook Business Manager ei ollut minulle tuttu ollenkaan, mutta nyt tiedän mikä on homman juoni! Ihanan selkeää tekstiä ja visuaalisesti helppo seurata teidän kirjoitustanne. Jos joskus alan yrittäjäksi, voisi tämä olla sellainen työkalu jota hyödynnän 🙂

    Terveisin,
    Johanna

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *