Seuraavaksi vuorossa kattava, mutta kompakti katsaus somesisällönhallintaan luotuun työkaluun, jonka avulla voit hallita ja seurata kaikkia sosiaalisen median tiliesi aktiivisuutta yhdellä koontinäytöllä. Tämä suosittu työkalu on nimeltään Hootsuite. Olen kuullut puhuttavan Hootsuitesta aiemminkin, mutta alusta itsessään on minulle aivan tuntematon. Siispä otin testiin 30 päivän ilmaisen kokeilujakson, jotta pääsen tutustumaan alustaan hieman paremmin.

 

Mikä Hootsuite on?

Hootsuite on sosiaalisen median hallinta-alusta, jossa pystyt helposti ja tehokkaasti hallinnoimaan, ajastamaan ja analysoimaan kaikkia sosiaalisen median tilejäsi samanaikaisesti. Palvelun laajuus riippuu pitkälti ostamastasi Hootsuite -tasosta, mutta halvimmallakin tasolla saa jo paljon. Kokeilussani oleva Professional -taso on halvin, joka kustantaa 65€ kuukaudessa. Hintaan sisältyvät muun muassa yksi käyttäjä, kymmenen sosiaalisen median tiliä ja rajaton määrä ajoitettuja postauksia.

Itse yhdistin alustalle nyt alkuun Instagram, Facebook ja LinkedIn -tilini. Alustalle pystyisi liittämään myös muun muassa Twitter, Pinterest, Youtube ja Google My Business -tilit.

 

Hootsuiten aloitusnäkymä

 

Kuinka aloittaa Hootsuiten käyttö?

Hootsuiten käyttöönotto on hyvin helppoa; yhdistät vain haluamasi sosiaalisen median tilit Hootsuiten kanssa, ja voilá, olet valmis aloittamaan! Ylläoleva kuvakaappaus on omasta Hootsuitestani, jonka otin kun olin yhdistänyt sosiaalisen median tilini sen kanssa. Tämän jälkeen kaikki ostamasi tason palvelut ovat vapaasti käytössäsi. Laitan tähän myös linkin Hootsuiten omaan youtubevideoon, jossa opetetaan alustan käyttöä 13 minuutissa. https://www.youtube.com/watch?v=Ztk6PXD1EjU

Hootsuitessa on sosiaalisen median hallinnoimisen ja seuraamisen lisäksi mahdollista tarkkailla muun muassa ROI:ta (sijoitetun pääoman tuottoprosenttia), mahdollisten kampanjoidesi vaikutusta ja mainintoja, joita olet saanut ympäri nettiä. Valitettavasti en ole julkaissut mitään ilmaisen kokeilujakson aikana, joten oma alustani on näiltä osin aika tyhjä. Alapuolella ovat kuitenkin kuvakaappaukset Analytics (kävijöiden/seuraajien seurantaan) ja Publisher (julkaisujen tekoon ja seurantaan) osioista.

 

Analytics näkymä

 

Publisher näkymä

 

Markkinointityökalujen mersu(ko)?

Mikäli on alan ammattilaisiin, blogiteksteihin ja keskustelupalstoihin luottaminen, niin vastaus on kyllä! Hootsuitea ylistetään sosiaalisen median hallinnan kuninkaaksi ja isoisäksi. En myöskään ihmettele miksi. Hootsuitea käyttävät erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset sekä sisällöntuottajat, mutta mikäli sosiaaliset verkostot ja markkinointi kiinnostavat, miksei Hootsuitea voisi käyttää myös yksityinenkin henkilö.

Näkisin Hootsuiten erinomaisena vaihtoehtona matkailualankin yritysten markkinoinnissa. Erityisesti julkaisun julkaisemisesta monella sivustolla samaan aikaan olisi varmasti hyötyä monelle yritykselle. Myös julkaisujen etukäteen suunnittelu ja tekeminen sekä valmiiksi ajastaminen (viikon, kuukauden ja jopa vuoden ajaksi) on huippuominaisuus! Mikäli vaan tietää miltä kalenteri tulee tulevaisuudessa näyttämään. Erityismaininta täytyy antaa myös mainostamiselle, joka on myös tehty hyvin helpoksi.

 

Ostaako vai eikö osta…

Itselläni taitaa alustan käyttö jäädä kokeilujaksoon, ihan vain melko suolaisen hinnan vuoksi. Mikäli tekisin somea ammatillisemmassa mielessä ja minulla olisi enemmän aikaa sekä motivaatiota, miettisin varmasti vakavissani Hootsuiten hankkimista. Näin parin viikon kokeilulla ja ominaisuuksiin tutustuen voin kyllä todeta, että Hootsuite on erittäin kattava ja helppokäyttöinen. Välillä tuntuu, että siitä on tehty ehkä liiankin helppo, mutta asioiden nopeuttamiseksihan Hootsuite on alkujaan kehitettykin. Itseäni erityisesti kiinnostava analytiikka on toteutettu hyvin käyttäjäystävällisesti. Myös julkaisujen ajastaminen monelle sivustolle samanaikaisesti on ollut hyvä keksintö.

Loppuun vielä fun fact, koska kuitenkin mietit yrityksen nimeä ja pöllölogon yhteyttä. Yrityksen logo on alusta alkaen ollut pöllö, mutta nimi on vuosien varrella muuttunut muutamaankin otteeseen. Viimeisimmän nimensä Hootsuite yritys on saanut Matt Nathanin mukaan, joka keksi sanaleikin yhdistämällä Hoot -sanan, joka tarkoittaa pöllön huutoa ja ranskalaisen sanonnan “tout de suite”, joka suomennettuna tarkoittaa “nyt heti”.

– Sara

 

Tässä vielä muutama linkki Hootsuiten opetusvideoihin Youtubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=-iQUaDasibs

https://www.youtube.com/watch?v=-M4-s6NV8Tg

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *