Hei!

Sosiaalisessa mediassa on hyvä olla erittäin tarkka kuvien käyttämisen ja julkaisemisen suhteen. Kuvien käyttäminen ei välttämättä ole aina niin yksinkertaista kuin voisi olettaa. Tässä postauksessa jaamme vinkkejä, kuinka kuvia voi käyttää oikealla tavalla ja kuinka yritykset voivat hyödyntää kuvia omassa toiminnassaan. Kerromme myös, minkälaisia kuvia kannattaa julkaista ja mitä täytyy ottaa huomioon ennen kuvien julkaisemista.

Tekijänoikeudet ja kuvan julkaiseminen

Kun julkaisee kuvia sosiaaliseen mediaan, täytyy aina muistaa mainita kenen ottama kuva on. Lähtökohtaisesti pitäisi käyttää itse ottamiaan kuvia. Jos haluaa käyttää jonkun toisen ottamaa kuvaa, täytyy muistaa kysyä lupa siihen. Kun taas julkaisee sosiaaliseen mediaan tai minne tahansa itse ottamansa kuvan, syntyy kuvaan automaattisesti tekijänoikeus. Kukaan muu kuin sinä itse ei saa käyttää kuvaa sosiaalisessa mediassa tai muualla ilman sinun lupaasi. Muista siis aina kysyä lupa, jos haluat käyttää jonkun toisen ottamaa kuvaa. Näin vältyt hankaluuksilta!

 

Alla olevalta videolta saat vielä hieman lisää tietoa siitä, mitä tekijänoikeudet tarkoittavat!

Matkailuyritys ja kuvat

 

Kuva: https://www.kuulu.fi/blogi/tavoitteellinen-matkailumarkkinointi-somessa/

Seuraavaksi listaamme muutamia hyödyllisiä vinkkejä yrityksille kuvien julkaisemiseen:

 

  • Mieti, millaiset kuvat kiinnostavat yrityksesi asiakkaita. 

Nykyisten asiakkaidesi lisäksi kannattaa pohtia asiaa myös potentiaalisten tulevien asiakkaiden kannalta. Mikä saisi heidät kiinnostumaan yrityksesi tuotteista tai palveluista?

  • Pidä huolta, että julkaisemasi kuvat ovat mielenkiintoisia.

Kuvilla on paljon merkitystä. Toisinaan jopa niin paljon, että ne saavat asiakkaasi kiinnostumaan yrityksen nettisivuista.

  • Yritä olla mahdollisimman omaperäinen.

Kaikkien julkaistujen kuvien tulisi olla erilaisia. Ei ole kannattavaa lisätä monia liian samanlaisia kuvia. On myös hyvä yrittää julkaista hieman erilaisia kuvia kuin muut yritykset.

  • Julkaise yrityksellesi sopivia kuvia.

Kuvien tulisi liittyä yrityksesi toimintaan. Voit näyttää kuvissa yrityksesi palveluita, toimintaa, henkilökuntaa tai arkea.

Esimerkiksi matkatoimistojen kannattaa lisätä sosiaalisen median tileilleen kuvia matkakohteista, joita he markkinoivat. Sen lisäksi matkatoimistojen kannattaisi käyttää sosiaalisessa mediassa kuvia matkakohteista, jotka ovat suuressa suosiossa juuri sillä hetkellä.

Kuva Tjäreborgin Facebook -sivulta

 

  • Käytä laadukkaita kuvia.  

Esimerkiksi tärähtäneet tai liian tummat kuvat eivät käy. Huonolaatuiset kuvat voivat jopa vähentää asiakkaidesi kiinnostusta yritystäsi kohtaan, koska voi vaikuttaa siltä, että et jaksa panostaa yrityksesi nettisivuihin.

  • Muista käyttää julkaisuissa hashtageja.

Niiden avulla kuvasi saavat näkyvyyttä. Jos enemmistö asiakkaistasi on suomalaisia, kannattaa käyttää suomenkielisiä hashtageja.

 

4 vinkkiä yrityksille sosiaaliseen median viestintään

Lopuksi haluamme jakaa vielä yhden hyödyllisen videon. Videolle on koottu yleisiä vinkkejä yrityksille sosiaalisen median käyttöön liittyen.

 

Lähteet

Visionlaw. 2018. Sosiaalinen media ja tekijänoikeus. Viitattu 9.2.2022.

https://www.visionlaw.fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media-ja-tekijanoikeus/

 

 

 

Kiitos postauksemme lukemisesta!

Olivatko kuvien käyttämiseen ja julkaisemiseen liittyvät asiat jo tuttuja vai opitko jotain uutta? Voit kertoa sen meille kommenteissa.

 

 

–  Elle Räisänen ja Pinja Vesala

20 Replies

  1. Hei Elle ja Pinja!

    Kiitos kivasta postauksesta.
    Valitsin teidän työn koska olen itse paljon tekemisissä kuvien kanssa ja halusin katsoa tuleeko postauksenne myötä minulle, jotain uusia ideoita työhöni. Pidin erityisesti videostanne ja olen kanssanne samaa mieltä aiheesta.

    Arvioisin työnne seuraavasti
    Teillä on selkeästi jaoteltu työ sekä otsikot ovat informatiivisia
    Kappalejaot ovat selkeät ja mielestäni hyvin mitoitettu, yleisilme on siisti
    Kuvat ovat hyviä ja hyvän kokoisia, niihin tosin olisin itse kaivannut informatiivisen kuvatekstin lähteen sijasta. Videot ovat laadukkaat ja hyvät myös.
    Teillä on miellyttävä tapa kirjoittaa ja tekstiä oli mukava lukea.
    Teillä oli myös hyvin lopussa kehotus vuorovaikuttamiseen.

    Kaiken kaikkiaan hyvin tehty työ, hyvä te!
    Terveisin, Kati

    1. Hei Kati!

      Kiitos kommentistasi ja kauniista sanoistasi sekä palautteestasi kuvatekstiin liittyen!

      Mukava kuulla, että tykkäsit postauksestamme!

      Terkuin,
      Elle ja Pinja

  2. Hei Elle ja Pinja,

    Kerroitte postauksessanne hyvin sen, kuinka tärkeää kuvia käyttäessä on huomioida tekijänoikeusasiat. Vinkkilista yrityksille on kattava ja asioista on kerrottu myös tarkemmin. Videot olivat hyvät ja teksti kirjoitettu selkeästi sekä jaettu kappaleisiin helpottaen lukemista.

    Terveisin
    Jonna

    1. Hei Jonna!

      Kiitos palautteestasi!
      Mukavaa kuulla, että pidit lukemastasi!

      Terkuin,
      Elle ja Pinja

  3. Hei! Olette hyvin kertonut tekijänoikeuksista teidän blogissanne. Olitte jakaneet hyviä vinkkejä yrityksille kuvien julkaisuun liittyen. Lisäämänne videot olivat plussaa!

    Hyvää työtä Elle ja Pinja!

    Terveisin
    – Nelli

    1. Hei Nelli!

      Kiitos kommentistasi ja kauniista sanoistasi!

      Mukavaa kuulla, että tykkäsit postauksestamme!

      Terkuin,
      Elle ja Pinja

  4. Hei Elle ja Pinja,

    Postauksenne oli mielenkiintoinen ja siinä kerrottiin hyvin tekijänoikeuksista. Se oli helposti luettavaa selkeiden kappalejakojen ansiosta. Yrityksille listatut vinkit kuvien julkaisussa olivat hyviä ja kattavia. Kuvat ja videot toivat kivan lisäyksen postaukseen.

  5. Hei Elle ja Pinja!

    Tätä postausta oli ilo lukea. Informatiivista tietoa tekstissä sekä videoissa. Tämä oli hyvin tiivistetty paketti joka opettaa lukijaa. Itse ainakin sain hyödyllistä tietoa tästä. Pidän henkilökohtaisesti myös siitä ettei teksti ollut liian pitkä eikä myöskään pitkästyttävä. Aiheesta varmasti voisi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, mutta olitte osanneet ottaa tärkeimmät pointit esiin. Blogin ulkoasu ja kuvat olivat myös miellyttäviä.
    Hyvää työtä 🙂

    Yt. Jatta

    1. Hei Jatta!

      Kiitos kommentistasi!

      Mahtavaa kuulla, että sait postauksestamme uutta ja hyödyllistä tietoa!

      Terkuin,
      Elle ja Pinja

  6. Hei Elle ja Pinja!

    Kiitos miellyttävästä postauksestanne – teitte hyvää työtä!. Se oli nopea- ja helppolukuinen, mutta samalla myöskin informatiivinen. Postauksenne oli mitaltaan juuri sopiva: ei liian lyhyt mutta ei liian pitkäkään. Postaukseenne valitsemanne videot tukivat ja syvensivät hienosti teidän ajatuksianne koskien kuvien merkitystä sosiaalisessa mediassa.

    Terveisin,
    Mimmi

    1. Hei Mimmi!

      Kiitos kommentistasi ja palautteestasi!

      On ilo kuulla, että pidit postauksestamme!

      Terkuin,
      Elle ja Pinja

  7. Kiitos Elle ja Pinja hyvästä kirjoituksesta.
    Tekstinne sisältö oli asiarikasta ja hyvästä aiheesta.
    Käytitte hyvin personoivaa kieltä, mikä johdatti tekstin lukemiseen.
    Pidin myös paljon siitä, miten käytitte videota ja kuvaa yhdessä tekstin rikastuttamikseksi.
    Asia oli napakkaa ja lukeminen soljui mukavasti. Myös väliotsikkonne olivat tässä hyviä.
    Erityiskehut siitä, miten käytitte luettelo-ominaisuutta tekstin jaotteluun ja lukemisen helpottamiseen.

    – Henrik

    1. Hei Henrik!

      Kiitos paljon kaikista kehuista! Kiva, että tykkäsit postauksestamme!

      Terveisin,
      Pinja ja Elle

  8. Hei Elle & Pinja

    Blogipostaustanne oli kiinostava lukea ja olitte kertoneet hyvin tekijänoikeuksista. Antamanne vinkit matkailuyrityksille kuvien ottamisessa olivat todella hyviä! Postauksenne oli kaikinpuolin tosi selkeä ja helppolukuinen kokonaisuus ja lisäämänne kuvat sekä videot toivat kivan lisän tekstiin!

    Terveisin,
    Varpu

    1. Moi Varpu!

      Kiva kuulla, että postauksemme oli mieluinen, kiitos kommentistasi!

      Terveisin,
      Pinja ja Elle

  9. Heippa Elle ja Pinja!

    Teillä tuli tässä postauksessa paljon tärkeää tietoa, tiiviissä paketissa.
    Nykyään painotetaan paljon tekijänoikeuksiin ja tiedostetaan, se että toisten kuvien julkaiseminen luvatta, johtaa helposti hankaluksiin. Ihmiset ovat yhä tietoisempia tekijänoikeuksista, mutta se ei pidä sitä asiaa yhtään sen vähempiarvoisena. Tärkeän asian nostitte esille!

    Ja ihan mahtavia vinkkejä yrityksille kuinka julkaista kuvia ja mihin on tärkeää kiinnittää huomiota.

    Terveisin,
    Charlotta

    1. Moi Charlotta!

      Kiitos paljon mukavasta kommentistasi!

      Terveisin,
      Elle ja Pinja

  10. Hei Elle ja Pinja! Ompa hyvä postaus ja mielenkiintoinen aihe. Kuvat ja havainnollistavat videot ovat tosi hyviä! Sain tästä kirjoituksesta hyviä vinkkejä tulevaisuuden varalle. Kirjoitatte tosi selkeästi ja tekstinne ampaisi mukaan. Toivottavasti postaatte pian lisää! 🙂

    Terveisin,
    Johanna

  11. Hei Elle ja Pinja,

    Postauksenne oli mukavaa luettavaa, kiitos tästä! Teksti oli jaoteltu hyvin ja kappaleet eivät olleet liian pitkiä.

    Itselleni kuvien tekijänoikeuksien kanssa eläminen on tuttua, koska läheisistäni löytyy paljon kuvaajaihmisiä ja valokuvaan myös itse jonkin verran. On todella tärkeää huomioida ja tuoda esille tekijänoikeusasiat tässä digimarkkinoinnin maailmassa. On hyvä myös tietää, että mainoskuvauksissa olisi tärkeää sopia kuvaajan kanssa jo etukäteen millaiset oikeudet saat yrittäjänä kuviin.

    Videostanne sai myös kivoja vinkkejä! Ihan mahtava aihevalinta!

    Terkuin,
    Emmi

  12. Hei Johanna!

    Mahtavaa, että sait hyödyllisiä vinkkejä postauksestamme! Kiitos kommentistasi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *