Lukemani materiaali on Amadeuksen “Insights for the new world of travel”. Artikkelissa on paljon mielenkiintoisia oivalluksia matkailun uudesta aikakaudesta, jonka COVID-19-pandemia on aiheuttanut. Koko matkailuala on kokenut todella suuren muutoksen pandemian aikana, emmekä tiedä mitä muita muutoksia tulee vielä tapahtumaan. Matkailu itsessään muuttuu jatkuvasti, mutta COVID-19-pandemian myötä muutokset ovat tapahtuneet hyvin nopeasti, eikä niihin ehditty varautumaan mitenkään. Koko ajan herää uusia kysymyksiä, itseäni erityisesti mietityttää, että kuinka matkustamisesta voidaan tehdä niin turvallista, jotta jatkossa vältytään siltä, että vastaavan tilanteen takia matkailuala joudutaan taas sulkemaan.

Amadeuksen artikkelin mukaan tärkeintä matkailun jatkuessa on hyvän asiakaskokemuksen tuottaminen. Asiakkaasta huolehtiminen jo matkan varauksesta alkaen luo asiakkaalle turvallisen olon matkustaa pandemian tuominen uusien muutosten keskellä.

Teknologian kehitys matkailualalla on myös yksi tärkeä osa-alue, josta artikkelissa kerrottiin. Teknologia matkailussa kehittyy hurjaa vauhtia, mutta pandemia on nopeuttanut huomattavasti sen kehittymistä entisestään. Vaikka teknologia on antanut matkailulle paljon uusia mahdollisuuksia, täytyy myös muistaa, että hyvän asiakaskokemuksen takaamiseksi, tulee asiakasta myös palvella henkilökohtaisesti, kuten kasvokkain, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.

 

Taidot, joita työntekijältä toivotaan

Digitaalisten taitojen hallitseminen on nykyään erittäin tärkeää monissa työpaikoissa, kuten myös matkailun parissa työskentelevillä. Matkatoimistoissa on suuri tarve työntekijöille, jotka osaavat teknisiä taitoja, taitoa käyttää sosiaalisen median kanavia sekä ovat empaattisia asiakaspalvelijoita. Empaattisuus on hyvin merkittävä taito matkailualalla, sillä usein tulee tilanteita, joissa pitää osata asettua toisen asemaan, jotta näkee tilanteen siltä puolen. Ystävällinen viestintä on myös ominaisuus, jota jokaiselta matkailualan ammattilaiselta odotetaan.

Työntekijöiden on pystyttävä jatkuvasti kehittämään omia taitojaan, sekä oppimaan myös uusia. Uskon, että COVID-19-pandemian aikana jokainen matkailualalla työskentelevä on joutunut opettelmaan uusia taitoja, työtehtäviä sekä kriittistä ajattelua entistä enemmän. Internetissä on paljon ilmaisia verkkokursseja matkailualalla työskenteleville, joita jokainen voi halutessaan suorittaa. Verkkokurssit ovat hyvä tapa vahvistaa sekä kehittää omaa tietämystään sekä taitojaan.

 

Tämä kuva on otettu “Insights for the new world of travel” artikkelista. Kuvasta näkee hyvin, minkälaista palvelua matkailijat haluavat saada lähtiessään matkalle.

 

Instagramin vaikutus matkailuun

Instagram on yksi tärkeimmistä sosiaalisen median kanavoista tällä hetkellä. Nykyään nuoret sekä vanhemmatkin Instagramin käyttäjät saattavat valita seuraavan matkakohteensa Instagramissa nähtyjen postausten sekä kuvien seurauksena. Usein myös jopa matkakohde voidaan valita sen mukaan kuinka hyviä kuvia matkakohteesta saisi jaettua Instagramiin. Instagram on täynnä kuvia ympäri maailmaa olevista matkakohteista, sillä Instagram on erittäin hyvä kanava tuoda kuvia julki ja saada niille näkyvyyttä. Mielestäni olisi tärkeää, että kaikki matkailuyritykset, matkatoimistot jne. olisivat aktiivisia sosiaalisen median kanavissa. Instagram on hyvä kanava aloittaa mm. matkailuyrityksen markkinointi ja saada näkyvyyttä kuvien ja postausten avulla. Itse olen asiakkaan roolissa usein etsinyt Instagramista matkatoimiston sivut ja selaillut niitä läpi ihan vain mielenkiinnosta.

 

Tämä kuva on otettu “Insights for the new world of travel” artikkelista.

 

 

Omaa pohdintaa

Mielestäni lukeamani artikkeli oli todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Artikkelissa oli kerrottu hyvin matkailun uuteen aikakauteen liittyvistä eri osa-alueista. Mieleeni erityisesti jäivät ne asiat mitä nykyään hyvältä matkailualan työntekijältä halutaan ja koen, että artikkelissa käsitellyt aiheet ovat hyödyksi etenkin tässä vaiheessa opintoja sekä tulevaisuutta varten. Teksti oli selkeää ja sitä oli kiva lukea, suosittelen lukemaan kyseisen artikkelin.

Lähteet

Amadeus. Insights for the new world of travel 2022. Viitattu 8.2.2022

https://lucit-my.sharepoint.com/:b:/r/personal/outi_kahkonen_lapinamk_fi/Documents/CEMIT-MECIT/Materials/Reaction%20paper%20+%20LC/2021_Amadeus%20Customer%20feedback.pdf?csf=1&web=1&e=2GgrJG

 

-Varpu

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *