Mikä on Google My Business?

Google My Business on maksuton yritysprofiili. Sen avulla voit tavoittaa asiakkaita helposti ja sujuvasti suoraan hakutulosten yhteydessä. Voit julkaista profiilissasi, esimerkiksi tarjouksia, kuvia, aukioloajat, käyttäjäarviot ja sosiaalisen median kanavat. Persoonallisen sisällön avulla pääset näyttämään, mikä erottaa juuri sinun yrityksesi muista. Google My Business palvelu edellyttää, että yrityksellä on olemassa fyysinen osoite. Vain verkossa toimiville yrityksille ei voi luoda yritysprofiilia.

Kuinka aloittaa palvelun käyttö

Google My Business palvelun käytön aloittaminen on helppoa ja vaivatonta. Tässä yksinkertaiset ohjeet kuinka voit aloittaa palvelun käyttämisen:

  1. mene osoitteeseen tästä
  2. aloita uuden yritys profiilin luominen 
  3. Lisää yrityksen nimi ja toimiala
  4.  lisää sijainti
  5. täydennä osoite, postinumero ja kaupunki
  6. valitse millaisia palveluja yrityksesi tarjoaa
  7. lisää yhteystiedot 
  8. valitse vahvistustapa 
  9. viimeistele yritys profiilisi (aukioloajat jne) ja aloita käyttö
Google My Business työkalun etusivu

Kuinka käyttää palvelua matkailualalla

Google My Business palvelua voi hyödyntää useilla toimialoilla. Yrityksen kannattaa tarjota asiakkaille  mahdollisimman monia tapoja yrityksen tavoittamiseen, esimerkiksi kirjoittamalla arvosteluja tai lähettämällä viestejä. Näiden avulla liiketoimintakin voi kasvaa kun yhteydenottotapoja on enemmän. Matkailualalla, esimerkiksi erilaiset hotellit ja ravintolat voivat hyödyntää Google My Business palvelua. Matkailijat voivat lisätä sinne erilaisia arvosteluja ja lukea sitä kautta myös muiden arvosteluja kyseisestä yrityksestä. Matkailualan yrityksille on myös hyödyllistä lisätä palveluun sijainti ja aukioloajat. Näiden avulla matkailijat löytävät yrityksen helpommin.

Kohderyhmä

Google My Business työkalua voi käyttää minkä tahansa yrityksen tukena. Kohderyhmänä toimivat erilaiset yritykset, joilla on olemassa oleva fyysinen osoite, jossa asiakkaat voivat käydä tai vaihtoehtoisesti yrityksen edustaja käy tapaamassa asiakkaita heidän luonaan.

Millaista sisältöä

Google My Business palveluun kannattaa lisätä laajasti erilaista sisältöä ja tietoja yrityksestä. Kerro yrityksestä mahdollisimman johdonmukaisesti ja tunnistettavasti, kuten muussa brändäyksessä. Varmista että palvelualueesi ja osoitetietosi ovat oikein ja tarkasti kirjoitettu. Kuvaile ydinliiketoimintaa monipuolisesti ja lisää kuvia. Lisäksi yritys voi julkaista postauksia ja jakaa videoita toiminnastaan. Luo vain yksi profiili yritystä kohden, jotta tiedot näkyvät ongelmitta niitä hakeville. Muista päivittää tietoja säännöllisesti, esimerkiksi aukioloaikojen muuttuessa.

Yhteydenpito asiakkaiden kanssa

Asiakkaat voivat olla yhteydessä yritykseen yrityksen valitsemalla tavalla, jos olet lisännyt yritysprofiiliisi puhelinnumeron, sähköpostin jne asiakkaat voivat tavoitella sinua viestillä tai soittamalla. Asiakkaat voivat myös jättää arvosteluja.

Millaisia mittareita työkalu tarjoaa?

Yritys Profiilin avulla voit tarkastella klikkauksia, varauksia, puheluita ja seuraamisia. Näiden tietojen pohjalta voit seurata, kuinka monet olet saanut aktivoitumaan Googlessa. Lisäksi tilastoista näkee, miten asiakkaat löysivät yrityksesi ja millaisilla hauilla yritys on noussut esiin hakutuloksissa. 

Erikoisia vinkkejä

Arvosteluja kannattaa pyytää runsaasti. Ihmiset ovat sosiaalisia otuksia ja toisten arvostelut vaikuttavat vahvasti ostopäätöksiin. Positiivisen mielikuvan luominen heti alussa lisää mielenkiintoa yritystä kohtaan.

Esimerkkejä parhaista käytännöistä

Tässä muutama esimerkki tileistä, jotka käyttävät Google My Business työkalua. Parhaat käytännöt ovat kertoa työkalun avulla mahdollisimman paljon ja laajasti tietoa yrityksestä ja lisätä mielenkiintoisia kuiva, sekä päivittää tietoja säännöllisesti.

Esimerkki Google My Business työkalua käyttävästä yrityksestä
Esimerkki Google My Business työkalua käyttävästä yrityksestä

Omat vaikutelmat

Oli mielenkiintoista perehtyä tähän työkaluun. Olen kyllä hakenut tietoa googlesta ja sitä kautta nähnyt eri yrityksien Google My Business tilejä. Google My Business on selvästi hyödyllinen ja monipuolinen työkalu, joka kannattaa jokaisen yrityksen ottaa haltuun. Tämän työkalun avulla voi erottua edukseen kilpailijoiden joukossa potentiaalisten asiakkaiden etsiessä toimialan palveluja.

Tässä vielä linkki opetusohjelmaan: https://www.youtube.com/watch?v=81nhmYRTYZM

Ystävällisin terveisin

Aino

 

Lähteet

https://support.google.com/business/answer/3038177?hl=fi

https://geepeli.fi/google-my-business-arvostelut/

 

 

9 Replies

  1. Hei Aino,

    Blogipostauksestasi sai muodostettua selkeän kuvan tästä osittain niin tutusta, mutta osittain myös tuntemattomasta työkalusta. Onhan tämä työkalu semmoinen, ettei sitä näin yksittäiset ihmiset tule käyttäneeksi sisällöntuottajana. Hienoa nähdä, että tämäkin työkalu on ilmainen ja vaikuttaa myös suhteellisen vaivattomalta käyttää. Tänä päivänä tulee kuitenkin silloin tällöin nähtyä virheitä esimerkiksi juuri aukioloaikojen suhteen, kun rajoituksia joko kiristetään tai puretaan. Tekstisi oli oikein mukavaa ja helppoa luettavaa! 🙂

    Terveisin,
    Sini

    1. Hei Sini,
      Kiitos kivasta kommentista!
      Törmään itsekin nykyään liian usein näihin “virheisiin”, kun esimerkiksi juuri aukioloaikoja ei ole muistettu päivittää..

      Terveisin,
      Aino

  2. Hei Aino,

    Kerroit postauksessasi todella selkeästi Google My Business työkalusta ja opinkin paljon uutta varsinkaan kun ei ole itsellä käyttöä kyseiselle työkalulle. Tämä varmasti on helppo työkalu varsinkin aloittaville yrityksille. Postauksesi oli helppolukuinen ja selkeä tietopaketti.

    Terveisin,
    Jenni

    1. Hei Jenni,
      Kiitos kivasta kommentista!
      Kiva, että pidit tästä postauksesta ja opit uutta 🙂

      Terveisin,
      Aino

  3. Hei Aino,

    Postauksesi Google My Business -työkalusta on hyvin kirjoitettu ja se antoi selkeän kokonaiskuvan siitä, kuinka yrityksen olisi hyödyllistä aloittaa sen käyttäminen. Opin itse myös paljon lisää tästä työkalusta luettuani postauksesi. Tekstisi oli sujuvaa ja mukavaa luettavaa. Kappalejaot tekivät lukemisesta kevyttä ja kuvat olivat havainnollistavia.

    Terveisin
    Jonna

    1. Hei Jonna,
      Kiitos kivasta kommentista ja mukava kuulla, että opit jotakin uutta tästä postauksesta ja koit sen hyödylliseksi! 🙂

      Terveisin,
      Aino

  4. Hei Aino,

    Kerroit blogipostauksessasi tosi monipuolisesti ja selkeästi Google My Business -työkalun käytöstä. Itselle Google My Business -työkalu on hieman vieras, vaikkakin usein luen yritysten tietoja heidän Googlen yritysprofiilista. Opin postauksesi ansiosta paljon uutta tietoa tästä työkalusta ja sen käyttämisestä. Postaustasi oli kiinnostavaa lukea ja kuvat olivat kiva lisä!

    Terveisin,

    Varpu

  5. Hei Aino! Kiitos tärkeästä kirjoituksesta. Tämä työkalu on mielestäni matkailussa työskenteleville todella tärkeä. Kerroit tosi selkeästi ja havainnollistavasti kuinka työkalu toimii. Toivottavasti kirjoitat pian lisää! 🙂

    Terveisin,
    Johanna

  6. Hei Aino,

    Täytyy alkuun jo todeta, että Sinin kommentti oli todella hyvä ja yhdyn siihen. Tämä toiminto on niin tuttu, mutta itse olen aina miettinyt miten näitä tietoja pystyy päivittämään (tai voiko edes).

    Kiitos siis postauksestasi, nyt on paljon selkeämpi kuva siitä mikä tämä työkalu on ja miten sitä voi käyttää yrityksen hyväksi!

    Terkuin,
    Emmi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *