TikTok on puhelimeen ladattava sovellus, jossa voit jakaa lyhyitä, 15 sekunnista 3 minuuttiin kestäviä videoita. Voit vapaasti muokata videoita erilaisten filttereiden, efektien, äänitehosteiden sekä musiikin avulla. Sovelluksen käytössä oikeastaan vain mielikuvitus on rajana! Videoita löytyy sovelluksesta ihan laidasta laitaan. TikTok toimii niin vapaa-ajan viihdykkeenä, kuin myös informaation ja uutisten välittäjänä.  

Kuinka aloittaa “tiktokkaus”?

  1. Lataa sovellus Play-kaupasta tai App Storesta. Videoita pääset selaamaan vaikka heti, mutta jos haluat tuottaa itse sisältöä tai olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa, sinun tulee rekisteröityä sovellukseen. 
TikTok etusivun näkymä. Kuva: Onetwostream.com
  1. Avatessasi sovelluksen saavut ensimmäisenä “For you” eli “Sinulle” osioon. Yläreunasta voit siirtyä “Following” eli Seurataan osioon, jossa pystyt selaamaan seuraamiesi käyttäjien videoita. Pyyhkäisemällä näyttöä ylöspäin pääset siirtymään seuravaan videoon. TikTok käyttää salaisia algoritmeja, jonka avulla se oppii huomaamaan, millaisista videoista pidät. Tämä saattaa kuulostaa pelottavalta, mutta sen vuoksi TikTokissa on myös helppo saada näyttökertoja, vaikka sinulla ei olisi yhtäkään seuraajaa. 
  1. Oikeassa reunassa näet erilaisia kuvakkeita. Kuvakkeista napauttamalla pystyt mm. Seurata videon luojaa, tykätä ja kommentoida videota, lisätä sen suosikkeihin tai vaikkapa jakamaan video ystäville muissa sovelluksissa, esimerkiksi Whatsapissa tai Snapchatissa
  1. Alareunan siirtymävalikosta pääset esimerkiksi luomaan itse videon, lähettämään viestejä ystäville tai tarkastelemaan omaa profiilia.  

Videon kuvaaminen

TikTok-videota kuvatessa sinulla on todella paljon eri mahdollisuuksia tehdä videosta juuri sellainen kuin itse haluat. Kannattaa aluksi miettiä, mitä haluat videoillasi saavuttaa. Haluatko jakaa vinkkejä tai informaatiota, tehdä sketsejä ja viihdyttää ihmisiä, tai vaikkapa mainostaa omaa liiketoimintaasi? 

Kun tavoitteet ovat selvillä, mieti kuinka saavutat halutut katsojat. Esimerkiksi hyppäämällä mukaan erilaisiin trendeihin on helppo saavuttaa katsojia. Näkyvyyttä voi saada myös käyttämällä erilaisia hastageja, eli aihetunnisteita. Tärkeintä on kuitenkin ymmärtää, kuinka sovellus toimii, jotta pystyt saavuttamaan halutut näyttökerrat. Netistä löytyy paljon artikkeleita, blogipostauksia sekä Youtube-videoita aiheeseen liittyen.

Alla olevassa Verken Vinkkivideossa kerrotaan selkeästi TikTok-videoiden kuvaamisesta. Tästä on hyvä lähteä liikkelle!

TikTok yrityskäytössä

TikTok-sovellusta on aiemmin pidetty lähinnä nuorten sovelluksena, joita käytettiin tanssivideoiden kuvaamiseen. Nykypäivänä TikTokia käyttävät niin lapset kuin vanhuksetkin. Siksipä jokaisen yrityksen on helppo löytää sovelluksesta se oma kohderyhmä, jolle markkinoida omia palveluita tai tuotteita. 

Laajojen videon muokkaus ominaisuuksien ansiosta esimerkiksi matkailuyritysten mainostaminen on helppoa, ainakin omasta mielestäni. Videoista pystyy luomaan tunnelmallisia ja kauniita, joka saa katsojalle tunteen siitä, että tuonne haluaisin joskus matkustaa. Itse olen löytänyt TikTokista useita matkailuyrityksiä, retkeilykohteita sekä kaupunkeja, joissa haluaisin vierailla. Joissain kohteissa olen jo jopa vieraillutkin.

TikTok on rento “matalankynnyksen” paikka, jossa on helppo kommentoida toisten julkaisuja. Siksi se on myöskin hyvä keino kommunikoida asiakkaiden kanssa. Aktiivinen kommenttien selailu ja niihin vastaaminen antavat hyvän mielikuvan toiminnastasi. Yksinkertaiseen kysymykseen on varmasti kiva saada nopeasti ja helposti vastaus esimerkiksi juurikin Tiktokissa, mitä esimerkiksi kirjoittaa sähköpostia tai soittaa yritykseen. 

Omia ajatuksiani TikTokista 

Itselleni TikTok on nykyään aika tärkeäkin sovellus. Haen sieltä tietoa, vinkkejä tai katson jopa uutisia. Se on myös erittäin hauskaa ajanvietettä. Itse en ole kovin montaa videota sovellukseen julkaissut, mutta näin aktiivisen katsojan näkökulmasta voisin lopuksi kertoa hieman omia vinkkejäni sekä mielipiteitä. 

  • Ole aito! Jos videot ovat todella näyteltyjä tai väkisin tehtyä, usein jätän ne katsomatta.  
  • Käytä luovuutta, ja kiinnitä huomiota videon aloitukseen. Katsojien kiinnostus tulee herättää ensimmäisten sekuntien aikana, jotta he pysyvät mukana videon loppuun asti. 
  • Leikittele äänillä ja musiikilla! Ne tekevät videoista hauskoja. 

Kirjoittanut Jenna Viljamaa

jennavil General

12 Replies

  1. Hienosti kirjoitettu ajankohtaisesta sovelluksesta!
    Olen tovin käyttänyt TikTokkia itsekin ja mielestäni sen käyttö on aika helppoa. Seuraan lasteni tilejä ja muutamaa muuta kiinnostavaa tiliä mutta tuo “Sinulle”- kohta on kyllä kiva, se esittää videoita, joita luulee käyttäjän haluavan, niin kuin kirjoititkin. Hyvä kirjoitus!

  2. Tiktokissa itsekin pyöriessä ja sortuessa pari kertaa trendien vietäväksi ja uuden tuotteen omistajaksi, olen todennut tiktokin olevan mainio paikka yrityksen markkinoinnille! Tuotetestaukset tai kokemuksien jakaminen on älyttömän nopeaa ja yksinkertaista lyhyen videon muodossa.
    Huomasin myös, yksi leipuri jakoi videon oman päivän kulusta työpaikalla ja video meni herkkuineen viraaliksi. Tämä video aiheutti suuren asiakasvirran leipomoon, sillä kakut joita hän leipoi näytti niin herkullisilta!

    1. Juuri näin, yhdelläkin videolla voi saavuttaa hurjan määrän asiakkaita!

  3. TikTok on minulle vieraampi kanava. Olen paljon siitä kuullut ja nähnyt kuinka sen suosio leviää nopeasti ympäriinsä. Latasin itselleni TikToki vasta viime vuonna, mutta käytän sitä todella harvoin. Tähän varmasti osasyynä on se koukuttavuus, videoiden selaamiseen jää helposti “kiinni” ja siihen menee aikaa. TikTok on varmastikin oiva aluevaltaus myös yritysten markkinointiin, se ehkä vaatii kuitenkin vielä yritysten avarakatseisuutta ja halu laajentaa markkinointikanavia entisestään. Olit selkeästi tuonut esiin kuinka TikTokkia käytetään ja helppokäyttöisyys varmasti onkin TikTokin yksi valteista. 🙂

    1. Kiitos palautteesta! Tuossa koukuttavuudessa on kyllä hyvät ja huonot puolensa, välillä sovelluksen parissa saattaa tosiaan mennä vähän liikaakin aikaa..

  4. Minulla ei ole itselläni TikTokia, mutta lapseni kanssa katselemme hänen TikTokistaan lähinnä hauskoja tai söpöjä eläinvideoita.
    Olit todella hyvin koonnut tähän ohjeita sekä yksityisille, että tietoa yrityksille. Täytyypä harkita itsellekin TikTokin lataamista…

  5. On mukava nähdä rennosti tehtyä markkinointia, sen monet yritykset TikTokissa osaavat. Sovelluksen käyttäminen on yksinkertaista ja videot ovat tarpeeksi lyhyitä. Suosittelen tutustumaan Verohallinnon TikTokkiin, he ovat todella onnistuneet ottamaan TikTokin haltuunsa.

    1. Olenkin nähnyt joitain Verohallinnon videoita, todella hauskaa katsottavaa!

  6. Minultakin löytyy TikTok, mutta eipä ole tullut sitä kovinkaan monesti käytettyä. Ehkä se johtuu siitä, että en ole toistaiseksi löytänyt sieltä niin mielenkiintoista sisältöä. Ja se taitaa johtua siitä, että en ole kovin harjaantunut käyttäjä! 🙂 Nyt tosin heräsi kiinnostus, että mitäpä jos etsisin sieltä matkailuun liittyviä tilejä ja tutustuisin, kuinka niitä hyödynnetään markkinoinnissa. Tästä voisi olla hyötyä työssäni, kun etsimme parhaillaan uusia markkinointikanavia tavoittaaksemme nuorempia kohderyhmiä.

  7. Kiitos esittelystä. Minulle Tiktok on vielä täysin vieras ja tuntematon. Tässä tuli hyvä perusesitys sen toiminnoista. En ollut ajatellut että sieltä voisi myös etsiä tietoa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *