Google My Business, lyhennettynä GMB, on maksuton verkkotyökalu, jonka tavoitteena on auttaa yrityksiä näkymään paremmin Googlen hakukoneessa sekä karttapalvelussa. Se on oiva työkalu yrityksille erottautua muista ja lisätä yrityksen tunnettavuutta. Tässä blogipostauksessa tutustutaan Google My Business -palvelun ominaisuuksiin ja siihen kuinka sitä voi hyödyntää matkailualalla.
Google My Business -Käyttöönotto
Jotta palvelun saa käyttöönsä, sivuille täytyy rekisteröityä sekä vahvistaa yritys omaksi. Google lähettää myös vahvistuskirjeen paperisessa muodossa yritykselle. Näillä toimenpiteillä varmistetaan, ettei ulkopuoliset voi ottaa haltuun yritystiliä. GMB:n käyttöönotto on erittäin helppoa ja siihen selkeät, kuvalliset ohjeet löydät painamalla tästä.
GMB:n yritystiliin lisättävät tiedot ja ominaisuuksia
- Yrityksen nimi
- Osoite
- Puhelinnumero
- Yrityksen kuvat ja videot
- Toimiala
- Aukioloajat
- Verkkosivu
- GMB-postaukset
- Suositut ajat
- Google kerää tiedon automaattisesti
- Arvostelut
- Google kerää tuloksiin myös muilla alustoilla annettuja arvosteluja (kuten Facebookissa)
- Kysymykset/Vastaukset osio
- Palvelu mahdollistaa kysymysten esittämisen ja niihin vastaamisen
- Viestit-ominaisuus
- Palvelu sisältää viestit toiminnon, jonka kautta asiakkaat voivat olla henkilökohtaisesti yhteydessä yritykseen. Vaatii yritykseltä sovelluksen lataamisen ja resursseja vastata viesteihin. (Toiminnon käyttöönotto on vapaaehtoista)

Google My Business matkailualalla
Palvelua voivat käyttää kaikki yritykset toimialasta riippuen, jotka haluavat nostattaa yrityksen näkyvyyttä Googlen hakukoneessa. Matkailualalla kannattaa ehdottomasti ottaa kyseinen palvelu käyttöön, sillä siitä on varmasti hyötyä asiakkaiden saavuttamisessa.
Erityistä hyötyä GMB -palvelusta matkailussa on esimerkiksi majoitus- ja ravintola-alan yrityksille. GMB näkyy vahvasti paikallisissa hauissa ja näin ollen se onkin turistien suosiossa etsiä illan ravintolaa uudesta kaupungista. Lisäksi Googlen varaus järjestelmä sopii hyvin ravintola- ja majoitusalan yritysten tarpeisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että jos yritys on aktivoinut tämän järjestelmän käyttöönsä, asiakas voi suoraan painikkeesta mennä varaamaan haluamansa palvelun. Tämä todennäköisesti lisää liiketoimintaa, koska matka palvelun varaamiseen on tehty erittäin helpoksi ja lyhyeksi.
Lähempään tarkasteluun valitsin Lapland Hotel Oulun Google My Business -yritystilin, sillä mielestäni heidän tilinsä on hyvin hallinnassa ja kaikki toiminnot ovat ajan tasalla. Yleiskatsaus sivulla on painikkeet, joista pääsee helposti katsomaan hotellin omia nettisivuja sekä reittiä hotellille. Arvostelut välilehdeltä löytyvät sekä Google-arvostelujen yhteenveto että kommentteja asiakkailta. Lapland Hotel Oulu on hyvä esimerkki siitä, kuinka asiakkaista pidetään huolta vielä vierailunkin jälkeen. Nimittäin hotelli on vastannut jokaiselle palautteen antajalle kiitellen sekä pahoitellut mikäli jokin on mennyt pieleen. Tietoja sivulla lukee napakka esittely hotellista, yhteystiedot sekä luettelo mukavuuksista mitä hotelli tarjoaa. Myös kuvat osio on otettu käyttöön ja sieltä löytyykin paljon sekä hotellin itse jakamia että asiakkaiden julkaisemia kuvia.



Google My Business – vinkkejä käyttöön
- Aktiivinen GMB -tilin ylläpitäminen
- Avainasemassa silloin kun Google indeksoi hakutietoja paremmuusjärjestykseen -> säännöllisesti sisään kirjautuminen auttaa nostamaan yrityksen sijoitusta paikallisessa näkyvyydessä
- Teksteissä kannattaa käyttää yritykseesi liittyviä avainsanoja
- Yrityskuvaus kannattaa pitää tiiviinä, jotta tärkeimmät asiat näkyvät myös pienemmillä ruuduilla
- Tiliä kannattaa hyödyntää myös markkinointi kanavana, sillä siellä voi julkaista tietoja tapahtumista, tarjouksista sekä esimerkiksi markkinoida uusia tuotteita
GMB – analytiikka
Google My Business tarjoaa sen käyttäjille myös mittareita joita yritykset voivat hyödyntää kehittäessään toimintaansa.
Analytiikka jaetaan kahteen kategoriaan:
- Näkyvyys
- Kuinka paljon katseluita profiili, kuvat ja julkaisut ovat saaneet tietyn ajan sisällä
- Miten asiakkaat ovat löytäneet profiilin
- Hakusanat, joilla yrityksen profiili on näkynyt
- Näkyvyyden raportista käyvät ilmi seuraavat haut ja niiden kokonaismäärät:
- Direct Search (Suora haku)
- Discovery Search (Asiahaku)
- Brand Search (Brändätty)
- Google Mapsista tulleet näytöt
- Sitoutuvuus
- Vierailut verkkosivustolla
- Soittojen määrä
- Voi tarkentaa myös päivän, viikon ja kellonaikojen mukaan
- Ajo-ohjeet -> raportista käy ilmi, missä asiakkaat ovat ajo-ohjeita klikanneet
Omat ajatukseni
Itse voin kommentoida Google My Business palvelua vain kuluttajan näkökulmasta, sillä minulla ei ole yritystä. Hyödynnän tämän palvelun tietoja hyvin usein ja varsinkin silloin jos olen uudella paikkakunnalla. Itse käytän sitä lähinnä majoitusten, ravintoloiden sekä kirpputorien etsimiseen. Mutta mikäli minulla olisi joskus yritys, hyödyntäisin ehdottomasti tätä palvelua. Näen tämän oivana ilmaisena työkaluna parantamaan kilpailukykyä sekä vaikuttamaan positiivisesti asiakaskokemukseen (jos ajo-ohjeet löytyvät helposti, asiakas saa positiivisemman kuvan yrityksestä jo ennen liikkeeseen saapumista).
Lähteet:
Laasola, M. 2019: Paikallinen hakukonenäkyvyys ja Google My Business
& Google My Business -näkyvyyden parantaminen ja markkinoinnin työkalut
Itsellekkin tuttu vain kuluttajana, mutta ehdottomasti käytetyin! Tuntemattomissa kaupungeissa ehdoton hakuväline ruoan etsimiseen!
Ilmaisena työkaluna yrityksille todella hyvä mahdollisuus tuoda yritystään esiin.
Kuten varmasti monille muillekin, GMB oli tietämättäni itselle tuttu kuluttajana, sillä hyvin usein eritoten ravintolat tulee löydettyä google haun kautta. Kuitenkaan en ole tiedostanut kuinka tärkeässä asemassa GMB ja sen oikea oppinen käyttö on yritykselle!
Kun yritys vähintään käyttää GMB:tä luo hän hyvän perustan yrityksensä helpolle löytymiselle.
Hyvä, selkeästi kirjoitettu postaus, jonka aiheeseen selkeästi kaikkien liiketoimintaa pyörittävien pitäisi perehtyä!
Google My Business on työkaluna minulle vieras, enkä ole sitä käyttänyt. Mutta niin kuin Jouni kommentissaan totesi, kuluttajana sitä on tullut käytettyä tietämättään. Google My Business on varmasti hyvin hyödyllinen työkalu, joka muun muassa nostaa yrityksen näkyville sekä sen kautta pystyy hyödyntämään mittarien käyttöä. Hyvin jäsennelty kirjoitus!
Minullekin Google My Business on tuttu vain kuluttajakäytöstä, koska en ole yrittäjä, mutta ehdottoman tärkeä ja käytetyimpiä minullakin. Sieltä saa todella hyviä tietoja esimerkiksi ravintoloista, ja käyttäjien arvosteluita myös. Se on monta kertaa ohjannut minut oikeaan paikkaan, tai sen perusteella olen valinnut ravintolan, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat olleet. Usein tuosta myös suoraan näkee, onko liike avoinna, tai se ohjaa yrityksen nettisivuille, joista tiedon löytää, milloin se on avoinna.
Mielestäni hyvä ja hyödyllinen työkalu, jota jokaisen yrityksen kannattaisi hyödyntää.
Hei,
Kiitos hyvin selkeästä tekstistä. Olen käyttänyt tuota GMB ads puolta hieman mutta se on jäänyt melko vieraaksi vialä. Tästä sai hyvän pohjan. Kuluttajan näkökulmasta tuo onkin todella toimiva ja helpon tuntuinen palvelu.
Hei,
Tosi selkeät ohjeet! Itellä, ei ollut aikaisempaa kokomusta tästä, mutta uskon että näillä ohjeilla pärjäisi. Kuluttaja päästä on ollut käyttöä. Tosi helppo ja näppärä tapa löytää yrityksiä.