YouTube on vuonna 2005 perustettu, Googlen omistama mainosrahoitteinen videopalvelu. Sitä käyttää tällä hetkellä arviolta 1,9 miljardia ihmistä. Kuka tahansa voi luoda sisältöä YouTubeen omille kanavilleen. YouTubeen ei saa ladata tekijänoikeuksin suojattua materiaalia ilman lupaa. Voit käyttää YouTubea sekä mobiililaitteilla että tietokoneella. Mobiililaitteille on sovellus, jonka kautta YouTuben käyttö on helpointa. Tämä sovellus löytyy nykyään myös monista älytelevisioista. YouTube on luonut myös erillisiä sovelluksia, kuten lapsille tarkoitettu YouTube Kids, sisällöltään pelkkää musiikkia oleva YouTube Music sekä YouTube Studio videoiden toistamiseen ja muokkaamiseen.

Ensi askeleet YouTuben maailmaan

Voit käyttää YouTubea luomalla käyttäjätilin tai kirjautumatta. Kirjautuneena voit säätää omia asetuksiasi ja katsoa omaa dataasi. Voit tykätä videoista, tilata haluamiasi kanavia, sekä merkitä videoita Katso myöhemmin-listalle. Jos sinulla on Gmail sähköposti, sinulla on myös Google-tili, joka toimii samalla myös YouTube-tilinäsi.  

Luomalla oman kanavasi YouTubeen, saat lisää ominaisuuksia käyttöösi. Silloin voit kommentoida videoita, tehdä omia soittolistoja, sekä latailla omia videoitasi YouTubeen. Helpot ohjeet kanavan luomiseksi YouTubeen löydät Googlen ohjeista. Samalta sivulta löydät ohjeet yritystilin luomiseen.  

Millaista sisältöä YouTube tarjoaa

YouTubesta löytyy ohjevideoita laidasta laitaan, ruoanlaitto- ja leivontaohjeista renkaiden vaihtoon. Niina on muun muassa etsinyt ohjeita perunoiden kestokassikasvatukseen, ja tänä syksynä saikin kivasti oman maan perunoita kaupunkioloissa kasvatettuna. 

Tarkoilla hakusanoilla löytää paljon paremmin etsimänsä. Jos käyttää esimerkiksi hakusanaa Matkailu, löytää erilaisia vlogeja, podcasteja, sekä jotain yritysten matkailuvideoita ympäri maailman. Tai sitten esimerkiksi Fröbelin Palikoiden Matkailulaulun. Kohdistamalla haun vaikkapa Lapin matkailuun, käyttämällä hakusanaa Lapin matkailu, saa erilaisia tuloksia kuin ensimmäisellä haulla. Huomasimme, että yksittäisten käyttäjien tekemät vaellusvideot ovat huomattavasti suositumpia, kuin esimerkiksi VisitPellon ruskavideo. Uskomme kuitenkin Pellon matkailun saaneen näkyvyyttä noin 700: lla katselukerralla. Katsojaluvut kohoavat pilviin, kun videossa esiintyy Joulupukki. Niillä videoilla on kymmeniä- tai satojatuhansia katsojia.

YouTube yrityksen markkinoinnin työkaluna

Myös monilla yrityksillä on oma kanavansa YouTubessa. Videoiden luominen ja jakaminen eri sosiaalisen median alustoilla on tehokas markkinointi työkalu.

Hyvänä yritysesimerkkinä, miten YouTube voi olla hyvä työkalu markkinoinnissa, käytämme tässä Ylläksen lyhyttä videota yöttömästä yöstä. Videolla on ollut 444 tuhatta katsojaa, joten se on varmasti vaikuttanut positiivisesti alueen matkailuun. Kanavalla itsessään ei ole paljon tilaajia, eikä videolla ollut paljoa tykkäyksiä. Tykkäysten määrä ei välttämättä kerro onko video hyvä. Monesti vähäisissä tykkäyksissä on kyse siitä, että käyttäjät ovat katsoneet videota kirjautumatta palveluun.

Yritys tai organisaatio voi seurata omien mainoskampanjoidensa onnistumista Google Analytics työkalun avulla. Google Ads työkalulla voidaan luoda hyviä videomarkkinointi kampanjoita, sekä määritellä tavoitteet, mitä kampanjalla haetaan; lisää näkyvyyttä, lisää myyntiä ja niin edelleen.  

Ketkä ovat pääkohderyhmiä? Ketkä katsovat YouTubea ja muita sosiaalisen median kanavia? Vastaus on, että lähes kaikki. On harhaluulo, että vain nuoret sukupolvet käyttävät aktiivisesti internettiä ja sosiaalista mediaa. Väestön tieto- ja tekniikan käyttö- tutkimuksessa on selvitetty yhteisöpalvelujen käyttöjakaumaa ikäluokittain.

Käytännössä tämä tuo siis uusia käyttäjäryhmiä yrityksen näkyvyyden piiriin sosiaalisen median alustoja käyttämällä.  Matkailualan yritys voi kohdentaa mainoskampanjoidensa näkyvyyttä haluamalleen kohderyhmälle, mutta se soveltuu niin aktiivilomalaisten kuin eläkeläistenkin kiinnostuksen herättämiseen yritystä kohtaan. 

Ryhmän mietteitä

Olemme samaa mieltä siitä, että lyhyiden mainosvideoiden näyttäminen on tehokasta ja toimivaa. Mielestämme YouTube on hyvä alusta yrityksille, jotka haluavat luoda vahvoja mielikuvia potentiaalisille asiakkaille. Pidämme myös siitä, että YouTube tarjoaa Premium jäsenyyttä, joka mahdollistaa videoiden katsomisen ilman mainoksia. 

Niina tykkää käyttää YouTubea, sillä se on Instagramin lisäksi hänen suosikkinsa sosiaalisen median alustoista. Hän ei ole luonut kanavaa YouTubeen, koska ei ole kokenut tarvetta siihen. Nyt kuitenkin näitä materiaaleja tutkiessa oli mukava huomata, että YouTuben käyttöön ja käytön aloitukseen on olemassa paljon eri ohjevideoita ja -sivustoja, ja ohjeet ovat selkeät.  

Tarun mielestä YouTube on loistava alusta luoda visuaalista markkinointimateriaalia yrityksille. Hyvin ja huolella tehty video voi olla syy ostaa jokin tuote tai valita matkakohde. Kiireisessä nykymaailmassa kuitenkin videoiden tulee olla lyhyitä ja ytimekkäitä, muuten se vaatii katsojalta todellista kiinnostumista videon loppuun katsomiseksi.

Blogin kirjoittajat: Niina Lahtinen ja Taru Savolainen

Lähteet:  

Aktiivinen Lapin kesä- yötön yö Ylläksellä, video,19.3.2020. Käytetty 27.9.2022. https://www.youtube.com/watch?v=9RGGp-F1LJ4 

Digitreenit, Opi taitavammaksi YouTuben käyttäjäksi,2022. Viitattu 27.9. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/05/17/digitreenit-youtube-huvin-ja-hyodyn-runsaudensarvi-nain-saat-siita-enemman-irti 

Suomen Digimarkkinointi Oy, Monikanavaisen markkinointikampanjan tulosten seuraaminen – Google Analytics,2022. Viitattu 27.9.2022. https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/monikanavaisen-markkinointikampanjan-tulosten-seuraaminen-google-analytics 

Tagomo Digital, blogi, N.D. Viitattu 27.9.2022. https://www.tagomo.fi/blogi/mainoseurot-tuottamaan-sosiaalisessa-mediassa.html 

tasavola General

4 Replies

  1. Moi!
    Hyvä ja kattava kirjoitus! Olen joskus nuorempana Youtubeen videoita tehnyt mutta kovasti se on jo 7 vuoden aikana muuttunut. Enää ei ole läheskään niin yksinkertaista ladata videoita. En ollut ajatellut miten youtubea voisi käyttää yritysmaailmassa hyödyksi, mutta olitte tuonut hyviä esimerkkejä ja pohdiskeluita aiheesta. Etenkin tuo premium-mahdollisuus varmasti on hyvä.

    1. Kiitos kommentista Marika! Youtube on kieltämättä muuttunut vuosien saatossa todella paljon ja on nykyään monipuolisempi työkalu sisällöntuottajalle.

  2. Hei, Teitte mielenkiintoisen kirjoituksen YouTubesta. Itselle videoiden luominen ei ole niin tuttua, kun ei YouTubea sillä tavalla käytä. Katson kyllä paljon videoita sieltä, ja alku teksti oli tuttua. Pidin miten toitte omia kokemuksia ja mietteitä ilmi. Myös samaa mieltä että on muuttunut YouTube sisällöntuottajan kannalta ja en ole ajatellut kanavaa niin isona mainostus mahdollisuutena yrityksille.

  3. Kiitos artikkelista. You Tube on itselleni tuttu vain auto matkoilla sitä selatessa. En ole itse sinne ikinä videoita ladannut, enkä tiedä osaisinko edes. Yrityksen markkinointi työkaluna en sitä ole itse ajatellut, mutta ihan hyvä työkalu voisi olla. Kuitenkin on varmaankin osattava tehdä lyhyitä, mutta iskeviä videoita esimerkiksi mainontaan, sillä asiakkaat ovat aika kiireellisiä selatessaan videoita eteenpäin. Kiitos kattavasta artikkelista

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *