Pinterest sosiaalisen median kanavana
Pinterest työkalun esittely

Pinterest on yrityksen ja sen tuotteiden mainontakanava, jossa asiakas saa mahdollisen idean toteuttaa jotain tarvettaan, jonka kautta hän voi aloittaa toteutuksen suunnittelun ja mahdollisesti löytää sopivan tuotteen ja hankkii sen.
Pinterest on sosiaalisen median kanava, joka keskittyy luomaan kaunista ja miellyttävää sisältöä henkilökohtaisesti sen käyttäjille. Sisältöä tuotetaan kuvien ja videoiden muodossa. Yrityksille Pinterest on mainonta kanava, jolla saadaan näkyvyyttä asiakkaiden silmissä ja tavoitettua omalle tuotteelle sopiva asiakasryhmä. Pinterestissa yrityksen mainonta on pysyvämpää kuin muiden sosiaalisen median tuottajien.
Pinterestiä voidaan käyttää hakukoneen tavoin, koska käyttäjän itsensä tallentamat ja hakemat kuvat ja videot ohjaavat hänet kiinnostavan sisällön pariin.
Pinterestin kuvien takana on paljon tietoa se ei ole pelkkä valokuvakokoelma, miltä se varmasti katselijan silmään ensimmäisellä avaus kerralla saattaakin näyttää. Kuvien taakse on piiloutuneena paljon erilaista tietoa tuotteesta tai jopa matkasta.

Pinterest alustan käyttö
Käyttäjille Pinterest alusta on helppo käyttää. Tarvitaan vain kirjautuminen sovellukseen ja kuvia sekä videoita voi alkaa selailemaan. Sovelluksessa on se hyvä puoli, että siihen on luotu niin sanottu mind mapin kaltainen taulu johon voi valita itseään kiinnostavat aiheet ja aiheiden alle lisätä kiinnostavia kuvia ja videoita talteen myöhempää katselua varten.
Yrityksen kannattaakin jo heti kirjauduttuaan sisään, tarkastella omia mielenkiinnon kohteita liiketoimintansa kannalta ja peilata brändiinsä liittyviä asioita Pinterestin aihealueisiin ja sitä mukaa kerätä kuvia aihealueille. Kuten kaikkien muidenkin sosiaalisten kanavien ylläpito vie aikaa niin vie Pinterestikin, sitä täytyy samalla tavoin yllä pitää ja lisäksi voit unohtua visuaalisesti miellyttävään ympäristöön selailemaan kuvia ja videoita.Pinterestin käyttöönotto (Turku amk)Pinterestin käytön opastus (Pinterest)
Pinterest sovellus mukana matkailualalla
Pinterest on sosiaalisen median maailmanlaajuinen markkinointikanava, joka ohjaa kohderyhmänsä ostopäätöksen tekemiseen. Pelkän tämän tiedon pohjalta voi Pinterestin kertoa olevan matkailualalle loistava markkinointi kanava.
Pinterestiä käytetään paljon matkailualan markkinointikeinona. Esimerkiksi Suomen suurin matkailuyhteisöblogi, Rantapallo on Pinterestin käyttäjä ja sisällön tuottaja yhteistyössä matkailualan yritysten ja muiden toimijoiden kanssa.
Visuaaliset ja hyvin valitut kuvat luovat katsojalle mielikuvan matkailukohteista. Matkaa suunnitteleva henkilö voi löytää vaikka aamukahvia juodessaan mielenkiintoisen matkailukohteen ja pinnata sen omalle seinälleen, myöhempää tarkastelua varten. Näin pikku hiljaa suunnittelun lomassa mielenkiinto kohdetta kohtaan herää ja Pinterestin kuvien taakse sijoittuvan tiedon perusteella lisääntyy. Lisäksi matkailijoiden omakohtaiset kokemukset luovat mielikuvaa kohteista. Mikä olisikaan matkailualalle parempi mielikuvien luontikeino ja markkinointikeino kuin Pinterest.

Pinterestin mainonnan kohderyhmä
Suomessa Pinterestin käyttäjiä on miljoona päivittäin, maailmalla 200 miljoonaa käyttäjää päivittäin. Käyttäjistä yli 80% on naisia.
Pinterestin tuottama sisältö
Pinteresti on käyttäjien keskuudessa suosittu, koska sitä on helppo käyttää ja sieltä saa hyviä ideoita ja vinkkejä suunnitteluun, niin sisustukseen, liikuntaan, matkailuun, muotiin, ruokaan, käsitöihin kuin kauneuteenkin liittyen.
Pinteresti yrityksen työkaluna
Pinterestin avulla yritys saa itselleen ja tuotteilleen näkyvyyttä asiakkaiden keskuudessa. Yrityksen on mahdollista linkittää verkkokaupastaan ja yrityksestään suoraa sisältöä palveluun, samalla parantaen hakukoneoptimointia, sekä parantamaan myyntiä alustan avulla.
Yritystilin hankittuaan yritys pystyy seuraamaan palvelun erityissisältöjä ja analyyseja ja hyödyntämään niitä toiminnassaan. Lisäksi yritys voi hyödyntää Pinterestissä jo olemassa olevaansa kuva ja muuta materiaalia, eikä sen tarvitse tuottaa sisältöään uudestaan, joten tämänkin vuoksi markkinointi on yrityksille helppoa.
Mahdollisia neuvoja käyttöön
Lisätietoja yritykset saavat erilaisista blogeista ja Pinterestin omilta sivuiltaan. Tässä muutamia sivustoja valmiiksi apua kaipaaville.
P Business Markkinointi Pinterestissä
Nellaino. Pinterest Suomeksi. Opi miten hyödynnät Pinterestiä markkinoinnissasi- 7 parasta syytä
Mielipiteeni Pinterestista
Itse pidän Pinterestin käytöstä se on vaivatonta ja helppoa. Monesti katson sieltä neulomiseen ja sisustamiseen vinkkejä ja ideoita. Itse en ole tainnut tehdä ostopäätöksiä Pinterestin tarjoamien ideoiden pohjalta, mutta koen että se on todennäköistä, sillä kuvat on suunniteltu herättämään ihmisten mielikuvia ja luulenpa, että moni tekee ostopäätöksensä niiden pohjalta.
Pinterestiä on todella helppo käyttää puhelinsovelluksen avulla ja se on hyvä ajanviete esimerkiksi automatkoilla.
Suomalaiset yritykset Pinterestissä
Olen huomannut, että ainakin suomalaisista yrityksistä käsitöiden markkinoijana toimii vahvasti Novita, yrityksellä on ilmaisia neuleohjeita Pinterestissä, mutta he ohjaavat asiakkaitaan myös maksullisten ohjeiden pariin. Lisäksi Valio, Yle, fazer ja Marimekko ovat vahvasti mainonnassa mukana.

Viitteet
Digiportaat. Pinterest: visuaalinen hakukone, muistitaulu ja mainonnan väline. 2021. https://digiportaat.fi/pinterest-yrityksen-kaytossa/ Viitattu: 25.9.2022
Folkan. Pinrest-markkinointi yritykselle miksi ja miten aloitat? https://folcan.fi/pinterest-markkinointi/ . 2022. Viitattu 25.9.2022

Pinterestin työkalut (Kuva: kaapattu Pinterest)