Meta Platforms Inc. on yhdysvaltalainen mediakonglomeraatti, jonka markkinaosuus sosiaalisessa mediassa oli 2010-luvulla lähes monopolimainen, kunnes yleistyi muut samanlaiset tai samankaltaiset sivustot sekä sovellukset. Facebookin eli nykyisein Meta Platformsin on perustanut Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz, Chris Hughes. Se on sosiaalinen verkosto, jossa voi yhteyden pitämisen lisäksi myydä, ostaa, luoda tapahtumia/ tapahtumakutsuja, opettaa sekä tiedottaa, toisinaan monellekin se toimii päiväkirjana tai kuvien tallessapito paikkana.

Käyttöönottoa varten Facebookiin tarvitsee luoda oma tili ja tunnus tai mahdollisesti rekisteröityä/ synkronoitua jo olemassa olevalla googletilin tunnuksella ei siis vaadi mitään kaksoistunnistusta, käyttäjätunnuksen lisäksi sivusto vaatii omaa tunnistettavissa olevaa kuvaa itsestäsi oman tilisi profiilikuvaksi. Facebookin käyttö on ilmaista, sitä voi itse rajata kuka näkee ja kuinka paljon tietojasi tai jakamaasi sisältöä. Jos Facebook ei ole tuttu, löytyy YouTubesta TechBoomersilta opasvideoita joilla pääsee alkuun.

Facebook käyttäjänä voi luoda mm. omalle tai vaikkapa yritykselleen tapahtuma sivun ja tapahtumakutsun. Tapahtuman luonti on nopeaa ja helppoa. Tapahtuma luodaan perustietojen (aika, paikka, miksi ja kenelle, kutsun yksityisyys) täyttämisellä ja halutessa jollakin omalla saate tekstillä tai kuvalla. Tapahtumakutsun saaneet voivat heti reaaliaikaisesti vastata kutsuun osallistuuko vai ei. Tapahtumakutsun saaneiden kesken on helppo jutella esimerkiksi omassa ryhmässä Facebook Messengerin (sivuston omalla viestintäsovellus) avulla tai tapahtumakutsun seinällä.

Kuinka luoda tapahtuma?

Facebook- tapahtumat osio.
Oman profiilisi valikosta löytyy Tapahtumat- osio, josta pääsee luomaan tapahtuman.
Miten luodaan Facebook tapahtuma.
Julkaise oma tapahtuma joko julkisena eli kaikille avoimena tai lähetä valmis tapahtumakutsu vain valituille.

Facebook tapahtumien myötä on helpottunut matkailualan tiedottaminen, markkinointi ja kanssakäyminen uusiin ja nykyisiin asiakkaisiin. Tänä päivänä on saattanut Facebookin käyttäjäryhmän ikähaitari nousta, uusien erilaisen sovelluksien jälkeen- mitkä ovat enemmän suosiossa nuorten keskuudessa. Facebook nykyään on hieman vanhemman ikäluokan sosiaalinen alusta ja monien niin isompien kuin pienien yrityksien sekä yrittäjien alusta.

Oman sivuston kehittäminen

Chat GPT:tä voi käyttää luomaan uudenlaista tai nokkelaa sisältöä. Se voi myös auttaa sinua kohdistamaan tapahtuman mainontaa oikealle kohderyhmälle ja auttaa sinua ymmärtämään paremmin kenelle yrityssivuston sisältöä kannattaa kohdistaa. Eritysesti Facebookin yrityssivuilla on hyvin tärkeää vastata viesteihin ja kommentteihin mahdollisimman pian. Sivusto laskee vastausprosentin sen mukaan miten nopeasti viesteihin on vastattu ja nämä tiedot tulevat myös kaikkien näkyville. Korkea vastausprosentti ja nopeat vastaukset nostavat luottamusta yritykseen kuluttajan silmissä.

Facebook kerää kävijätilastoa jonka pohjalta yritys voi tehokkaasti analysoida ja tehostaa sivustona käyttöä. Tilastoista pystyy näkemään graafina kävijöiden määrän sivustolla, mihin aikaan he ovat sivuilla vierailleet, minkä ikäisiä he ovat ja esimerkiksi heidän maantieteellisen sijainnin. Facebookista voi myös ostaa mainokselle lisää näkyvyyttä. Tämä toimii hyvin erityisesti jos yritys etsii uusia seuraajia.

Kävijätiedot.
Facebook kävijätiedot kertovat keitä seuraajasi ovat.

Vinkkejä näkyvyyden parantamiseksi

  • Osta lisää näkyvyyttä. Varsinkin jos haluat tavoittaa uutta asiakaskuntaa.
  • Tee strategia ja aseta tavoitteet.
  • Seuraa, kuinka moni tykkää julkaisuistasi ja kuinka moni avaa esimerkiksi jakamiasi linkkejä. Näin ymmärrät mitkä sisällöt ovat olleet mielenkiintoisia ja saaneet lukijan lukemaan lisää, myös mahdollisesti jakamaan eteenpäin julkaisemaasi sisältöä.
  • Julkaise säännöllisesti. Julkaiseminen auttaa luomaan tunnettuutta.

Facebook- sivuja selailemalla voi törmätä matkanjärjestäjien mainoksiin. Apollo Matkat on yritys jolla on hyvä näkyvyys ja heillä on myös maksettuja mainoksia. Sponsoroitu- teksti mainoksessa kertoo mainoksen olevan maksullinen. Apollo Matkat julkaisee tarjouksia, hotelli vinkkejä ja esittelyitä matkakohteista joka viikko.

Facebook on yksi parhaista kanavista mainostaa yritystään tai tuotteitaan siksi että Facebookin käyttäjinä on lähes 3 miljoonaa suomalaista. Kun tiedät tavoitteesi ja kohderyhmäsi voit alkaa päättäväisesti tehdä töitä tavoitettasi kohti. Hyvää Facebook- sivustossa on sen helppokäyttöisyys ja visuaalisuus. Käyttäjän ei tarvitse käydä kursseja osatakseen perusasiat Facebookin markkinoinnista vaan kuka tahasa voi aloittaa alustan omien ohjeistuksien mukaan ja jatkaa tunnettavuutensa kasvattamista.

Karolina Helander ja Kirsi Mansilla

Lähteet:

Meta Platforms Inc., www.facebook.com

2 Replies

  1. Mielenkiintoinen postaus. Facebook on itselleni tuttu ja varmaan pitkäaikaisin käytössä ollut somekanava. Oli mielenkiintoista lukea kuinka paljon se on muuttunut alkuajoistaan ja mitä kaikkea sillä nykyään pystyy tekemään (näkyvyyden parantamiseksi jne). Itse yritin pari päivää sitten poistaa facebook tilini applikaatio versiossa, mutta en onnistunut siinä. Tauko tulisi tarpeeseen turhan selailun takia, löytyykö tähän vinkkejä?

  2. Hei! Kiitos mielenkiintoisesta ja perusteellisesta blogikirjoituksesta.

    Facebook on itselle tuttu sovellus, mutta en ole käyttänyt sitä kovin paljon. En ole siis aikaisemmin nähnyt kuinka tapahtumia luodaan Facebookissa, mutta se vaikuttaa yksinkertaiselta. Kuvat helpottivat paljon!

    Facebook on loistava alusta mainontaa varten, kuten postauksessa mainitaankin. Chat GBT:n hyödyntäminen sisällön tuottamisessa voi auttaa yrittäjiä mm. strategian suunnittelussa ja toteuttamisessa, mainonnassa sekä julkaisujen aikatauluttamisessa.

    Listatut vinkit ovat myös loistavia ja niitä noudattamalla yritykset saavat varmasti parannettua näykvyyttään somepalvelussa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *