Snapchat on sosiaalisen median alusta, jossa seuraajille ja kavereiksi lisätyille käyttäjille on mahdollista lähettää viestejä, kuvia, videoita tai soittaa puheluita. Videoita voi julkaista myös Spotlight- välilehdelle, joka muistuttaa TikTokin ominaisuudesta pyyhkäistä seuraavaan videoon. Snapchatille ominaista on sisältöjen katoaminen 24 tunnin jälkeen, vaikka nykyään uusien päivityksien myötä tarinat voi saada näkymään useampien päivien ajan, asetuksista riippuen. Snapchat on suosittu erityisesti nuorien parissa.
Read more: Snapchat sosiaalisen median työkalunaMiten aloittaa Snapchatin käyttö?
Snapchatin käyttöönotto on helppoa:
- Lataa sovellus App Storesta tai Google Play -kaupasta.
- Luo yritystili, jossa käytät brändisi nimeä.
- Muokkaa profiilisi, lisää profiilikuva ja kuvaus.
- Aloita sisällöntuotanto, kuten tarinoiden ja Spotlight-videoiden julkaiseminen.

Tilin luominen on helppoa ja löydät selkeät ohjeet vaihe kerrallaan nettisivuilta.
Snapchat työkaluna matkailualan yrityksissä ja kohderyhmä
Matkailualan yrityksille Snapchat tarjoaa useita mahdollisuuksia:
- Markkinointi ja brändäys: Voit luoda ainutlaatuisia tarinoita, jotka herättävät kiinnostusta matkakohteitasi kohtaan.
- Asiakaskokemus: Tarjoa seuraajille reaaliaikaisia näkymiä ja sisältöä, mitä muista kanavista ei löydy. Vastaa seuraajien kysymyksiin nopeasti.
- Kampanjat ja tarjoukset: Luo alennuksia, tarjouksia tai arvontoja vain Snapchat-seuraajillesi.
Kuka Snapchatia käyttää?
Snapchatin käyttäjät ovat pääosin nuoria aikuisia tai teinejä, jotka arvostavat visuaalista ja hetkellistä sisältöä. Snapchatin avulla pystytään siis tavoittamaan nuorempaa sukupolvea ja käyttäjät ovat selkeästi eri ikäryhmää kuin esimerkiksi Facebookissa.
Voiko ChatGPT auttaa sisällön tuotannossa?
ChatGPT käytöstä voi olla apua esimerkiksi, jos haluat:
- Ideoida kampanjoita ja sisältöteemoja
- Kirjoittaa lyhyitä, houkuttelevia kuvatekstejä
- Luoda Snapchat-mainosten tekstejä
- Suunnitella interaktiivisia kysymyksiä ja pelejä.
Vinkkejä Snapchatin käyttöön
- Käytä geosuodattimia matkakohteissasi brändin tunnettuuden lisäämiseksi ja mainostaessasi jotain paikkaa, jotta seuraajat näkevät sijainnin selkeästi.
- Hyödynnä Snapchat-mainoksia, kuten Story Ads ja Collection Ads.
- Luo yksinoikeustarjouksia seuraajillesi.
- Menestyvän sisällön tulisi olla: aitoa, spontaania, interaktiivista ja säännöllistä.
- Esimerkiksi sisältöä kulissien takaa ja kyselyitä, pelejä tai haasteita seuraajien osallistuttamiseksi.
- Suora vuorovaikutus seuraajien kanssa.
- Esitä kysymyksiä ja vastaa yksityisviesteihin. Voit myös uudelleen jakaa seuraajien sisältöä.
- Snapchat for Business -työkalut tarjoavat analytiikkaa, kuten:
- Tarinoiden katselukerrat ja sitoutuminen
- Seuraajamäärän kasvu
- Parhaiten toimivat sisällöt
Oma mielipide Snapchatista matkailualan työkaluna
Itse käytän Snapchatia päivittäin pitääkseni yhteyttä kavereihini kuvin ja videoin. Se antaa viestittelyyn enemmän luonnetta kuin pelkät tekstit ilman kasvoja tai ääntä. Matkailualan yrityksen kannalta Snapchat tarjoaa mahdollisuuden olla läsnä ja luoda yhteyksiä nuorempiin matkailijoihin. Visuaalinen ja välitön sisältö tekee siitä erinomaisen alustan matkakokemusten jakamiseen ja brändin vahvistamiseen. Snapchatin käyttämisessä on hyvä muistaa, että poistuva sisältö tarkoittaa myös, että sisältöä on luotava useammin. Menestyksestä haaveillessa myös panostuksen täytyy olla suurempi kuin monissa muissa sosiaalisen median kanavissa.