Kirjoittanut Tanja Linna
Instagram tarinoiden ja reelsien yrityskäyttö
Tämän blogi-kirjoituksen aiheena on esitellä Instagram tarinoiden ja reelsien hyödyntämistä yrityksen toiminnassa. Valitsin aiheen sillä perusteella, että haluaisin oppia hyödyntämään tulevaisuudessa Instagramin eri mahdollisuuksia yritystoiminnan kasvattamisessa sillä sosiaalinen media ja etenkin Instagram tavoittaa nykyaikana suuren määrän ihmisiä.
Esittely
Instagram Reels on toiminta Instagramissa, joka perustuu lyhyistä videonpätkistä muodostettuun 15 sekunnin mittaisen videoon. Videon taustalla voi soida musiikkia tai videoon on voitu lisätä muita tehosteita. Reels-videot ovat saaneet suuren suosion Instagramin käyttäjien keskuudessa ja ne tavoittavat suuren yleisön. Siksi uskon, että oikein käytettynä ne voisivat olla erittäin hyvä keino yritykselle tavoittaa mahdollisia asiakkaita.
Instagram tarinat toimivat vähän eri tavalla kuin Reelsit. Tarinaan jaetut kuvat ja videot katoavat palvelusta 24 tunnin kuluttua julkaisemisesta mutta toimivat hyvänä ja monipuolisena keinona jakaa sisältöä persoonallisellakin tavalla.
Kuinka käyttää tarinoita ja reelsejä?

Yllä näkyy kuvakaappaus Instagramin etusivulta. Alla ohjeet kuinka luodaan Instagram-tarina:
- Paina muutama sekunti kohtaa “Tarinasi”. Ruudun alaosaan tulee valikko, valitse “lisää tarinaasi”.
- Seuraavaksi voit valita kuvan/videon kännykkäsi galleriasta tai ottaa kuvan/videon suoraan Instagramiin.
- Valittuasi kuvan, voit muokata kuvaan esimerkiksi tekstiä, musiikkia, tarroja, sijainnin, mainita käyttäjiä, erilaisia tehosteita tai vaikka piirtää itse jotain. Videoon voit tehdä samanlaisia toimintoja.
- Kun kuva tai video on valmis julkaistavaksi, paina vasemmassa alakulmassa olevaa “tarinasi” näppäintä jos haluat jakaa tarinan muiden katsottavaksi.
Seuraavaksi Instagram reelsien luonti:

Yllä näkyy kuvakaappaus Instagramin etusivulta. Alla ohjeet kuinka luodaan Instagram-reels:
- Paina punaisella ympyröityä reels-kuvaa.
- Instagram ohjaa sinut reels-toimintoihin. Paina oikeassa yläkulmassa olevaa kameran kuvaa.
- Voit ottaa reels-videon painamalla ruudulla näkyvää isoa valkoista kuvauspainiketta. Voit ottaa useamman videon, yhteensä 15 sekuntia.
- Voit muokata videota painamalla ruudun vasemmassa alakulmassa sijaitsevaa “muokkaa videota” kohtaa. “Muokkaa videota” kohdassa voit leikata videota, lisätä videoleikkeitä, lisätä taustamusiikkia/ääntä, lisätä tarroja sekä laittaa erilaisia suodattimia.
- Kun reelsisi on valmis, paina kohtaa “seuraava”. Tämän jälkeen voit vielä merkitä muita käyttäjiä reelsiisi, lisätä aiheita ja sijainnin sekä tehdä muita muokkauksia.
- Painamalla “seuraava” Instagram kertoo vielä tietoja reelsistä ja että se tulee kaikille käyttäjille näkyviin. Painamalla “jaa” voit jakaa reelsisi.
Tarinoiden ja reelsien hyödyntäminen matkailualalla
Mielestäni reelsit ja tarinat ovat hyvä keino matkailuyritykselle mainostaa palveluitaan. Sitä kautta asiakkaat voivat nähdä millaisia palveluita yrityksellä on tarjota, mitä osaavat odottaa palveluilta sekä uskon että kuvien ja videoiden näkeminen jää paremmin mahdollisten asiakkaiden mieleen kuin jos asiakkaat olisivat nähneet esimerkiksi tavallisen mainoksen. Yritys voi tehdä tarinoista ja reelseistä persoonallisia ja mieleenpainuvia sekä herättää asiakkaiden mielenkiinnon.
Kohderyhmänä toimii jokainen Instagram-palvelua käyttävä, ikään katsomatta. Matkailuyrityksen kannattaisi päivittää ajankohtaisia asioita yrityksensä tapahtumista ja palveluista, sekä myös usein vähän kevyempää ja arkipäiväisempää sisältöä, eli esimerkiksi tarinoiden kautta videoiden/kuvien muodossa näyttää millaista heidän tarjoamansa palvelu oikeasti on.
Tarinoita voi hyödyntää myös asiakaskyselyn tekemiseen, esimerkiksi tekemällä tarinan ja liittämällä siihen kyselyn mitä asiakkaat toivoisivat palveluilta tai liittämällä tarinaan mittarin kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat olleet palveluihin. Kuvaan voi myös esimerkiksi lisätä linkin matkailuyrityksen omille nettisivuille.
Instagramin käyttäjät voivat kommentoida tarinoita jolloin siitä tulee yksityisviesti suoraan yritykselle. Näihin viesteihin yrityksen kannattaa ehdottomasti reagoida. Reelsejä käyttäjät voivat myös kommentoida. Reelsien kommentit näkyvät kaikille joten myös niihin on tärkeä vastata.
Esimerkki matkailuyrityksestä Instagramissa
Paras näkemäni matkailuyritys Instagramissa on Rovaniemellä sijaitseva Apukka Resort. He tarjoavat mm. majoitus- ja aktiviteettipalveluita. Heidän Instagram-sivunsa on mielenkiintoisesti ja selkeästi tehty ja he käyttävät laadukkaita kuvia ja videoita. Erityisesti mielenkiintoni on herättänyt heidän julkaisemansa realistiset tarinat ja on ollut mukava seurata että he päivittävät muutakin sisältöä kuin yrityksen toimintaan liittyvää. Esimerkiksi he saattavat ottaa videon kauniista aamuauringosta Olkkajärven rannalta (jossa Apukka sijaitsee).
Opetuslinkkejä
Hyviä opetuslinkkejä Instagramin käyttöön löytyy osoitteesta blogista Kuulu. Käytin itse tuota linkkiä lähteenä omaan blogiini.
Moi
Postauksessasi on helposti luettavat ohjeet ja kuvankaappaukset vahvistavat ohjeita hyvin. Hyviä esimerkkejä miten ja miksi matkailuyritykset voivat hyödyntää tarinoita ja reelsejä. Mielestäni reelsien ja tarinoiden muokkaaminen on hieman hankalaa, oli siis hyvä käydä tekemäsi ohjeet läpi, kiitos!
Hei! Mielenkiintoinen ja tarpeeksi kattava postaus. Sai hyvin lisätietoa jota reelsien tekoon tarvitaan
Kiitos!