Kuva WikiMediasta

X (twitter) mikä se on ja mihin sitä voidaan käyttää?

X (twitter) Sosiaalisen median palvelu ja tiedotuskanava. Twitterissä, eli nykyisessä X:ssä voi jakaa valokuvia, uutisia, tiedotteita, omia mielipiteitä ja mitä ikinä keksiikään. Sen nykyinen omistaja Elon Musk halusi twitterin pysyvän paikkana, jossa jokainen voi ilmaista itseään.

Twitterin omilla nettisivuilla sanotaan seuraavasti: ”Väkivalta, häiriköinti ja muu vastaavanlainen käytös lannistaa ihmisiä ilmaisemasta itseään ja lopulta vähentää julkisen kansainvälisen keskustelun arvoa. Sivustomme sääntöön kuuluu taata kaikille mahdollisuus julkiseen keskusteluun osallistuminen vapaasti ja turvallisesti’’ (käännetty englannista suomeksi.)

Kenelle ja miten?

Palvelu on kaikille käytössä ja ilmainen. Julkaisut ovat lyhyitä ja ytimekkäitä, sanoja saa olla max. 280 per julkaisu. Julkaistu teksti tai valokuva jakautuu sivustolle ja sen voi jakaa joko vain ‘omalle piirille’ (tietyt henkilöt joita voi lisätä omaan piiriin) tai vaihtoehtoisesti sen voi jakaa kaikkien nähtäväksi.

Julkaisun näkee automaattisesti seuraajat ja käyttämällä avainsanoja voi tavoittaa haluttua kohdeyleisöä. X käyttämiseen tulee luoda tili. Järjestelmään voi tutustua ja tutkia ilman tiliä selailemalla sen ns etusivua. Ilman tiliä etusivu sisältää satunnaisia uutisia, kuvia ja kirjoitelmia. Palvelua voi käyttää selaimessa tai app versiona.

Miten hyödyntää matkailualan bisneksessä?

Niin kuin kaikki muutkin yritykset, voi matkailualan yritys muun muassa mainostaa palveluitaan, tiedottaa tarjouksista, kertoa matkakohteista, jakaa mielipiteitä ja esimerkiksi ilmoittaa poikkeuksista.

ESIMERKKEJÄ matkailualan yritysten twitter käytöstä: Aurinkomatkat käyttävät sivustoa lähinnä tiedottamiseen, asioiden jotka ovat jo tapahtuneet. Ruka Ski Resort mainosti sivuston kautta rekrytointia.

Yrityksen twitter sivulle kannattaa siis lisätä lyhyitä ja ytimekkäitä julkaisuja, mieluiten kuvan kera kiinnittääkseen lukijoiden mielenkiinnon. Sanoisin twitterin suosion laskemisen takia, että tärkeä tieto tulisi myös mainita muissa yrityksen some kanavissa. Ei pelkästään twitterissä, mikäli haluaa tavoittaa mahdollisimman monta ihmistä.

Esimerkiksi lentoyhtiö Finnairilla on twitterissä 117 000 seuraajaa, kuin instagramissa seuraajia on noin 250 000 eli reippaasti tuplamäärä. Twitterissä tiedottaminen on yhä tärkeää. Ehkäpä jotkut ihmiset yhä suosivat twitteriä yli muiden? Voimme kuitenkin päätellä tällaisista seuraaja määrä eroista, ettei twitter ole enää yhtä suosittu, kuin muut isot some kanavat.

Nice to know!

  • Elon Musk osti twitterin ja muutti sen nimeksi X
  • X:ssä on mahdollisuus kiertää lyhyt sana määrä (kirjoittamalla muistiinpano, max 2500 sanaa ja sen jakaminen omalle sivulle julkaisuna)
  • Palvelu haluaa ylläpitää sanan vapautta
  • Avainsanojen (hashtag) käyttö on tärkeässä roolissa kohdeyleisön tavoittamiseksi
  • Voit uudelleen twiitata toisen julkaisun ja saada sille enemmän näkyvyyttä

Oma kokemukseni ja mielipiteeni

Rehellisesti sanottuna uskon X twitterin suosion olevan suuressa laskussa, enkä usko sen enää pystyvän nousemaan suureen suosioon. Twitter on ollut itselleni tuttu noin 15 vuotta sitten, kun lähinnä sieltä teini-ikäisenä luin ja seurailin julkisuudesta tuttujen ihmisten menoja ja kuulumisia. Uskoisin instagramin synnyn v.2010 olevan merkittävä syy twitterin käytön laskemiseen.

Jos minun tulisi etsiä matkailualan yrityksestä uutisia tai tietoja some kanavan kautta, twitter olisi neljäs vaihtoehtoni. Uskon kylläkin, että tarvittava tieto löytyisi sitä ennen muualta, eli twitteriin ei näin ollen minun täytyisi mennä ollenkaan tietoa etsimään. Onko X twitter siis tuhoon tuomittu?

Kiitos kun luit ja tutustuit X twitteriin tätä kautta!

Milja

3 Replies

  1. Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta, Milja! Olen itse tainnut tehdä tilin Twitteriin joskus teini-ikäisenä, mutta koskaan en ole sitä varsinaisesti käyttänyt. Minulle Twitter on tullut ehkä parhaiten tutuksi meemien ja joidenkin julkkisten tai yritysten välisten somemyrskyjen lähteenä.

    Olen samaa mieltä siitä, että Twitterin suosio on ollut laskussa jo pitkään muiden somepalveluiden yleistyttyä, ja sen muuttaminen X:ksi mahdollisesti vielä jouduttaa suosion laskua entisestään. Suurien yritysten on hyvä löytyä X:stä edelleen koska sillä on varmasti yhä vakiintunut käyttäjäkunta, mutta pienemmässä yrityksessä panostaisin somemarkkinoinnissa muihin kanaviin.

  2. Moikka Milja ja kiitos mielenkiintoisesta ja asiantuntevasta postauksesta!

    Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että X:n suosio on selkeästi laskussa, verrattuna muihin somepalveluihin. Itselle kyseinen somealusta ei ole missään kohtaa ollut käytössä, eikä varmasti tulekaan olemaan enää nykyisellään. Eikä itselle siis tulisi mieleenkään etsiä x:stä tietoa esimerkiksi matkakohteista.

    Mielenkiinnolla taidankin ottaa vähän selvää, kuinka paljon kyseisessä palveluissa on erilaisia matkailuyrityksiä ja millaista sisältöä he sinne ovat tuottaneet.

  3. Hei!

    Kuten muutkin ovat maininneet, Twitterin suosio on ollut laskussa viime vuosina muiden kilpailevien somepalveluiden ja ehkä osittain nykyään myös X:n myötä. En ole itse koskaan käyttänyt kyseistä somepalvelua enkä myöskään tunne ketään joka sitä käyttäisi.

    Matkakohteiden etsimiseen tai matkailuyritysten seuraamiseen en ole tullut edes ajatelleeksi käyttäväni Twitteriä, koska se näyttää toimivan paremmin viihteen ja arkisemman viestinnän alustana.

    Laura kommentoi hyvin vakiintuneesta käyttäjäkunnasta. Isot yritykset voivat hyötyä X:stä, koska heillä on alustalla jo näkyvyyttä, mutta pienemmillä yrityksillä voi olla vaikeaa saada jalansijaa niin laajalla sivustolla.

    Matkailualan markkinointi muilla somealustoilla on siis ehkä kannattavampaa.

    Kiitos Milja informatiivisesta blogikirjoituksestasi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *