Markkinoinnin monet muodot
Nykyajan digitaalisessa markkinoinnissa mahdollisuudet kuluttajien tavoittamiseen ovat hyvin laajat. Markkinointimahdollisuudet kattavat useita eri strategioita, tapoja ja kanavia. Kuluttajien tavoittaminen on yhä helpompaa kohdennetun mainonnan ansiosta. Vaikka markkinointi voi monien mahdollisuuksien vuoksi kuulostaa helpolta, on silti osattava löytää oikeat markkinointikanavat ja -tavat. Suuri määrä nopeasti kehittyviä markkinointikanavia vaatii ymmärrystä sekä kuluttajista, että strategiasta, jota markkinoinnilla toteutetaan.
Tässä julkaisussa tutustutaan artikkeliin, jossa listataan parhaat työkalut digitaaliseen markkinointiin ja vinkit markkinoinnin työkalujen oikeaoppiseen ja tehokkaaseen käyttämiseen. Artikkelin sisältö tukee opintojakson teemaa ja artikkelia voi hyödyntää oman digitaalisen markkinoinnin osaamisen kehittämiseen. Tässä artikkelissa tutustutaan seuraaviin markkinoinnin työkaluihin:
- Natiivimainonta
- Videomarkkinointi
- Sosiaalinen media
- Mobiili
- Sähköpostimarkkinointi
Natiivimainonta
Ensimmäisenä digitaalisen markkinoinnin työkaluna tarkastellaan natiivimainontaa. Tämä kovaa vauhtia kasvava markkinoinnin keino on terminä minulle uusi, joten aloitan tutkimalla sen määritelmää. IAB Finland natiivimainonnan työryhmä (2015) määrittelee natiivimainonnan näin: “Natiivimainonta on markkinointiviestinnän muoto, jossa mainostaja saa käyttöönsä tilaa, joka on totutusti kuulunut median omalle sisällölle.” Natiivimainonta on siis maksettua sisältömarkkinointia, jossa hyödynnetään median keinoja ja muotoja, sekä kaupallistetaan median sisältöelementtejä. Natiivimainonta painottuu sellaiseen ympäristöön, joka lähtökohtaisesti kiinnostaa kuluttajaa. Tällaisen markkinoinnin tarkoitus on sulautua media-alustalle huomaamattomasti.
Esimerkkinä ruoka- ja reseptiblogit. Jos blogikirjoituksen aiheena on aasialaiset reseptit, samalla sivulla saattaa olla mainos uudesta aasialaisesta maustekastikkeesta. Mielestäni tällainen mainonta on nerokasta. Mainos sulautuu täydellisesti alustan teemaan ja kuluttaja todennäköisesti klikkaa mainosta, kun haluaa kokeilla uusia reseptejä. Artikkeli painottaa asiakasymmärrystä ja osuvan markkinoinnin tärkeyttä. Mainonta tulee kohdistaa tietylle asiakasryhmälle, joka on jo valmiiksi kiinnostunut markkinoidun tuotteen tai palvelun aiheesta. Eihän aasialaisia maustekastikkeita kannata mainostaa auton korjaukseen painottuvan lehden sivuilla.
Videomarkkinointi
Toisena mainonnan keinona artikkelissa on videomarkkinointi. Etenkin matkailualalla videot ovat tehokas tapa yhdistää kuluttajat kohdennettuun sisältöön. 62% vapaa-ajan matkailijoista ja 74% liikematkaajista sanovat, että haluavat nähdä matkakohteesta videomateriaalia ennen lopullisen ostopäätöksen tekoa. Pystyn samaistumaan väitteeseen. Videoiden ääni- ja kuvamaailma havainnollistaa matkakohdetta paljon paremmin kuin pelkän kuvat ja tekstit.
Kun markkinoi tuotetta tai palvelua videolla, kannattaa nostaa esiin markkinoitavan kohteen ainutlaatuiset piirteet, joilla voi erottua muusta markkinoitavasta sisällöstä. On myös huomioitava, mitä asiakkailta halutaan videon katsomisen jälkeen. Onko tarkoituksena saada kuluttajat jakamaan videota vai tekemään ostopäätös. Mikä videon agenda onkaan, on seuraavan vaiheen oltava helposti saatavilla. Videon jakaminen tai tuotteen ostaminen on tehtävä yksinkertaiseksi.
Sosiaalinen media
Yksi nykyajan suosituimmista digitaalisen markkinoinnin kanavista on sosiaalinen media. Hyvin toteutettu markkinointi sosiaalisessa mediassa sekä sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita, että mahdollistaa uusien asiakkaiden löytymisen. On tärkeää valita oikeat markkinointikanavat, joiden avulla tavoittaa haluamansa kuluttajaryhmän.
Sosiaalisen median markkinointi vaatii tarkkaa suunnitelmallisuutta. Esimerkiksi hashtagien käytön suhteen tulee olla huolellinen. Sen sijaan, että täyttää alustan merkityksettömillä sanoilla, joiden edessä on risuaita, kannattaa panostaa muutamiin avainsanoihin, jotka vetoavat kohderyhmään. Kohderyhmä on myös mietittävä etukäteen. On tiedostettava kenelle palvelua tai tuotetta halutaan mainostaa ja mikä markkinoinnin tavoitteena on.
Mobiili
Mobiilimainonta on löytänyt paikkansa digitaalisen markkinoinnin työkaluna. Jo 40% kuluttajista varaavat matkoja ja tutustuvat matkakohteisiin pelkästään mobiililaitteella. Kaiken tiedon ollessa käden ulottuvilla, täytyy pohtia, miten markkinointi on tehokkainta.
Mobiilimainontaa harjoittaessa tulee huomioida, ettei kaikki mobiilinäytöt ole samanlaisia. Mainosten tulee sopia jokaiseen näyttöön, oli se sitten pienen älypuhelimen tai suuremman tabletin näyttö. Henkilökohtaisesti menetän heti mielenkiinnon mainokseen, mikäli sitä ei ole suunniteltu toimimaan käyttämälleni laitteelle. Jos mainoksen katsominen vaatii näytön kääntämistä tai teksteihin zoomaamista, on todennäköisempää, että mainos ohitetaan.
Mobiilimainonnassa toisin kuin natiivimainonnassa erilaisuus voi olla hyvästä. Mobiilimainonnassa vaikutus kuluttajaan on tehtävä nopeasti tai muuten mainos on jo ohitettu. Mielenkiintoiset kampanjat ja yhteistyökumppanit tai -kanavat houkuttelevat kuluttajia tutustumaan markkinoitavaan palveluun tai tuotteeseen.
Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostimarkkinointi tavoittaa jopa 91% kuluttajista. Varmasti jokainen sähköpostin omaava on joskus saanut mainosviestejä tai ilmoituksia tarjouskampanjoista sähköpostiinsa. Otsikoinnilla ja viestin sisällöllä on suuri vaikutus mainonnan onnistumiseen.
Sähköpostimainonnassa samaa viestiä ei kannata lähettää kaikille. Viestejä voi yksilöllistää sen mukaan kenelle viesti menee ja mitä sillä halutaan mainostaa. Esimerkiksi verkkokaupat voivat käyttää aiempia ostotietoja hyväksi ja mainostaa niiden avulla samankaltaisia tuotteita, joista asiakas on aikaisemmin ollut kiinnostunut.
Nykyaikana ihmisten sähköpostit pursuavat avaamattomia mainosviestejä. Tämän välttääkseen on kiinnitettävä huomiota viestin ulkoasuun. Jo otsikkoon panostamalla voi vaikuttaa viestin avaamisprosenttiin. Myös tällä digitaalisen markkinoinnin alustalla tulee kiinnittää huomiota siihen, että yhä useammat kuluttajat avaavat sähköpostejaan mobiililaitteilla. Mainosviestit tulee siis optimoida toimimaan moitteettomasti laitteen koosta riippumatta.
Markkinointi ja sen monet mahdollisuudet
Artikkelin pohjalta voi todeta, että digitaalinen markkinointi sisältää sekä haasteita, että mahdollisuuksia. Ennen markkinoinnin aloittamista on hyvä keskittyä strategiaan ja pohtia, mitä mainonnalla halutaan saavuttaa. Vasta sen perusteella voi lähteä pohtimaan, mitkä alustat olisivat markkinoinnille parhaita. Digimarkkinoinnin kanavien omaksuminen ja oikeanlainen hyödyntäminen mahdollistaa markkinointistrategian onnistumisen. Artikkeli antoi paljon hyödyllisiä vinkkejä onnistuneeseen digimarkkinointiin ja sen erilaisiin työkaluihin.
Lähteet
IAB Finland natiivimainonnan työryhmä. 2015. Natiivimainonnan opas. Viitattu 18.1.2023. https://www.iab.fi/media/natiivimainonnan-opas-iab-finland.pdf
Expedia. The Digital Travel Marketers´ Best Practices Toolkit.