Matkailualan markkinat ja promootiot

Reaktiopaperini aiheena on Visit Finlandin projekti, joka on julkaistu joulukuussa 2017.
Projektin päätavoitteena oli pyytää ORC Internationalia tekemään markkinatutkimusta digitaalisen markkinoinnin nousevien trendien tunnistamiseksi ja aluekohtaisten digitaalisen markkinoinnin suositusten kehittämiseksi Visit Finlandille yhdeksässä eri maassa.
Maat, joita projektissa tutkittiin, olivat Iso-Britannia, Saksa, Alankomaat, Ranska, Japani, Etelä-Korea, Venäjä, Kiina sekä Italia. (Visit Finland 2017, 4). ORC International on maailmanlaajuinen räätälöityjen tutkimusten ja analyysien tarjoaja. ORC International auttaa yrityksiä tekemään tietoisempia päätöksiä asiakkaistaan, markkinoista, teknologiasta, työntekijöistä sekä tuotteista. (Indeed 2023.)

Avaintekijät
Julkaisussa tarkasteltiin neljää avaintekijää yhdeksän maan markkina-alueella. Nämä neljä avaintekijää olivat teknologia, asiakkaat, alue ja johtavat digitaaliset alustat. Teknologia on olennainen osa menestystä muuttuvassa matkailutilassa. Siitä tulisi seuraava suuri matkailuyritysten ja -organisaatioiden erottava tekijä. Asiakkaat taas ovat tulossa yhtenäisemmäksi teknologian ja sosiaalisen median vuoksi. Useimmat millenniaalit eri puolilla Eurooppaa sekä Aasian ja Tyynenmeren alueilla ostavat matkapalveluita samalla tavalla. Aasian ja Tyynenmeren alue ohjaa teknologian käyttöönoton suuntauksia ympäri maailmaa. Eurooppalaiset matkailijat jatkavat vahvan suhteensa rakentamista OTA:n suhteen ja nousevat digitaaliset alustat: OTA:t pysyvät hallitsevina toimijoina useimmilla alueilla, kun asiakkaat etsivät lisää mahdollisuuksia räätälöidä yksilöllisiä matkakokemuksiaan. (Visit Finland 2017, 9.)

OTA on lyhennys sanoista Online Travel Agency ja on verkossa toimiva markkina-alue, jonka avulla kuluttajat voivat etsiä sekä varata erilaisia matkailutuotteita ja palveluja. Joka päivä miljoonat matkustajat ympäri maailmaa käyttävät OTA:n palveluja vapaa-ajan ja liikematkojen suunnitteluun. (Expedia Group 2022.)

Maaprofiilit ja digitaalinen markkinointi
Yksi mielenkiintoisimmista kohdista julkaisussa oli eri maiden maaprofiilien tarkastelu. Tarkastelussa tuotiin esimerkiksi esille, miten lähestyä eri maiden markkinoita sekä mitä ovat jokaisen maan megatrendit. Julkaisussa kerrottiin myös se, millaisia varausjärjestelmiä sekä mitä digitaalisia jakelukanavia käytettiin ja suosittiin missäkin eniten. Esimerkiksi Japanissa suosittiin lomien varaamista netissä, kun taas Saksassa pidettiin enemmän lomien varaamisesta kasvotusten.
Jokaisen yhdeksän maaprofiilin lopussa oli ”asiantuntija valokeilassa” osio, jossa paikalliset asiantuntijat vastasivat kysymyksiin. Heiltä esimerkiksi kysyttiin, miten he kuvailisivat oman maansa matkailu- sekä turismialaa, minne kansalaiset matkustavat mieluiten, mitä digitaalisia nettisivustoja käytetään eniten matkojen varaamiseen ja mikä vaikuttaa jokaisen päätöksiin, minne ja miten matkustaa.
Lopussa jokaisen maan kohdalla oli yhteenveto mikä oli mielestäni tärkeä ja kiinnostava kohta ottaen huomioon sen, miten kurssilla käsitellään esimerkiksi digitaalista markkinointia. (Visit Finland 2017, 10–11 & 21–147.)

Miten Visit Finland voisi erilaisten keinojen avulla tavoittaa eri maiden kansalaisia digitaalisesti. Mitä pitää ottaa huomioon?
Miten markkinoida itseään ja miten lisätä enemmän tietoisuutta Suomesta kansainvälisesti paikallisille toimijoille?

Megatrendit & majoitus
Julkaisussa nostettiin esille maailmanlaajuisesti kahdeksan nousevaa megatrendiä, jotka tulisivat vaikuttamaan matkailualaan vuosien aikana. Huomasinkin miten moni nouseva megatrendi, jota julkaisussa mainittiin, on toteutunut tai toteutumassa. Esimerkkinä voisin nostaa pari megatrendiä, jotka kiinnittivät listasta huomioni ja ovat mielestäni nyt ajankohtaisia sekä tärkeitä: ”Hotellit saavat osakseen enemmän paineita” sekä ”Talouden jakaminen nousee valtavirtaan.” (Visit Finland 2017, 12.)
Näissä megatrendeissä nostettiin esille, miten majoitusalaa haastetaan kaikilta puolilta. Hotellien on yhä vaikeampaa ylläpitää vahvaa suoraa jakelua OTA:n ja metahakusivustojen kasvun myötä. Hotelliketjut yrittävätkin houkutella itselleen suoria varauksia jäsenhinnoin, jotta vältettäisiin korkopariteetin rikkominen ja houkuteltaisiin lisää henkilöitä hotellien kanta-asiakasohjelmiin. (Visit Finland 2017, 15.)

Julkaisun mukaan yksityisten majoitusorganisaatioiden, kuten esimerkiksi Airbnb:n, aiheuttamaa kilpailua on myös yhä vaikeampi torjua, varsinkin kun Milleniaali sukupolvi suosii online-välittäjiä. Yksityismajoitukset ovat nousemassa valtavirtaan ja ravistelevat matkustajien odotuksia ja asettavatkin uusia haasteita. Kuluttajat ovatkin omaksuneet Airbnb-liiketoimintamallin täysin ja nuoremmat matkustajat ovat erityisen avoimia harkitsemaan “vaihtoehtoisen majoituksen” vuokraamista sen sijaan, että he tekisivät varauksen suoraan esimerkiksi hotelliketjun kautta. (Visit Finland 2017, 16.)

Itse Milleniaali sukupolveen kuuluvana voin kertoa suosivani majoitusvaihtoehtojen valitsemisessa juuri Online varauksia sillä mielestäni sen kautta varaaminen on yksinkertaista ja helppoa. Suosin myös näin opiskelijana vaihtoehtoja, joissa majoituspaikan saa nopeasti ja edullisesti sekä majoituspaikan avaimet voi noutaa esimerkiksi lukitusta avainboksista ilman kontaktia tai huolta esimerkiksi siitä, että en ehtisi paikalle ennen vastaanoton sulkeutumista. Olen myös itse huomannut sen, miten esimerkiksi Airbnb ja WeHost ovat lisänneet suosiotaan. Käytän itse yleensä majoitusvaihtoehtojen varaamiseen Booking.comia ja olenkin pistänyt merkille miten moni yksityinen majoitusvaihtoehto on siellä lisääntynyt.

Lähteet:

Expedia Group 2022. Why do you need an Online Travel Agency?
Viitattu 19.1.2023

Indeed 2023. OTC International – About the company.
Viitattu 19.1.2023

Visit Finland 2017. Optimizing Digital channels for marketing and promotions in the travel industry.
Viitattu 19.1.2023

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *