Kuinka digitaalinen markkinointi toimii ja kuinka suuri vaikutus sosiaalisella medialla on tänäpäivänä kuluttajiin?
Luin läpi oppaan, jossa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin vaikutusta nykyajan nuoriin. Oppaan tarkoituksena on antaa ohjeita siihen, kuinka digitaalista ja sosiaalista markkinointia kannattaa tuottaa. Visuaalinen markkinointi toimii ihmisiin nykyaikana ja sosiaalisen median vaikutus on suuri. Nuori sukupolvi on suurin ostajaryhmä tällä hetkellä, ja he ovat kasvaneet sosiaalisen median ja verkko- ostosten aikakaudella. Pääpointtina julkaisussa on havainnollistaa, kuinka brändit voivat tunnistaa kohderyhmiään nuorisossa ja kuinka saada heistä lojaaleja asiakkaita itselleen. Tekstissä käsitellään paljon sitä, kuinka sosiaalista media ja vaikuttajia voidaan nykyään hyödyntää, kun markkinoidaan tuotteita ja palveluita. Nuoret ovat kuitenkin suuri kuluttajaryhmä, ja heillä on taito käyttää digitaalisia palveluita ja sosiaalisen median voimaa. Kuvien vaikutus markkinointiin on valtavaa, palveluista esimerkiksi instagram, tumblr ja pinterest ovat edelläkävijöitä tässä. On kiinnostavaa nähdä, kuinka suuri vaikutus sosiaalisella medialla on tuotteiden myyntiin ja markkinointiin. Näiden palveluiden käyttäjänä koen itsekin tärkeäksi nähdä kuvia tuotteista, etenkin jos tilaan niitä netistä. Digitaalisen aikakauden nuorena koen itsekin täysin normaalina tehdä ostokset internetistä ja toivon kuluttajana, että näen tuotteista hienot kuvat ja että tilaaminen on helppoa ja mutkatonta. Tulevaisuuden kannalta on tärkeää oppia ymmärtämään, kuinka suuri merkitys nykymaailmassa digitaalisella markkinoinnilla on. On myös tärkeää olla perillä trendeistä esimerkiksi mitkä sosiaalisen media kanavat ovat milloinkin ihmisillä käytössä. Markkinoinnin kannalta on hölmöä, jos palkataan kallis vaikuttaja markkinoimaan tuotetta, mutta kanava onkin väärä. Sosiaalisen median sovellukset muuttuvat nopeaa tahtia, mutta esimerkiksi instagram on ollut pinnalla jo vuosikaudet.
Sosiaalisen median vaikuttajilla on valtava vaikutus nuoriin, ja vaikuttajien merkitys yritysten mainoskampanjoissa ja tuloissa on erittäin suuri. Myönnettäköön itsekin, että saatan nähdä kivan kuvan, jossa julkkiksella on päällä jokin vaate, ja sen perusteella ostaa itselleni samanlaisen. Lisäksi yritykset ja heidän vaikuttajansa saattavat tehdä kampanjan, jossa saa alennusta tietyillä vaikuttajan koodeilla esimerkiksi vaatteesta, ja tämän kautta nähdään kuinka suuri vaikutus vaikuttajan kuvilla on kuluttajiin. Kauniilla kuvilla varustetut sosiaalisen median tilit ja verkkokauppojen laadukkaat kuvat ovat myynnin valttikortti. Netistä kun tilaa tavaraa, on hankalampi muuten tietää miltä esimerkiksi vaate näyttää ihmisen päällä. Lisäksi useat suuret verkkokaupat käyttävät kuluttajan apuna esimerkiksi kokotaulukoita, jotta asiakkaan on helpompi löytää itselleen oikea koko.
Tekstissä on ohjeita, kuinka saada nuoret kiinnostumaan tuotteesta. Hyviä esimerkkejä on ”vahvat naiset” esikuvana nuorille, vintage- tyyppiset kuvat, ruokaan liittyvät tilit ja elämän seikkaluja esittelevät sometilit. Myös vauva/äiti- ja erilaisten aktivistien sometilit ovat kovasti seurattuja. Mitä todenmukaisempia kuvat ovat, ja mitä lähemmäksi ne tulevat kuluttajaa, sitä suurempi kaupallinen hyöty niillä on. Digitaalisen markkinoinnin merkitys on niin suuri nykyään, että myyjän kannattaa käyttää sosiaalisen media ja vaikuttajien voimaa hyödyksi, ja tehdä ostamisesta verkossa mahdollisimman helppoa kuluttajalle. Myynnin kannalta hyödyllistä on käyttää myös oikeita ihmismalleja kuvissa, eikä myydä pelkkää tuotetta.
Tekstin luettuani, rupesin pohtimaan syvällisemmin digitaalisen markkinoinnin vaikutuksia ostopäätöksiin. Kuten jo aiemmin totesin, elettyäni tätä verkkokauppojen ja sosiaalisen media aikakautta, koen itsekin olevani näiden palveluiden suuri kuluttaja ja nämä asiat ovat täysin normaaleja. Olisi vaikea kuvitella, että vaatteita ja muita tuotteita ei saisi tilattua nappia painamalla netistä. En ole myöskään aiemmin tullut instagramia selatessani ajatelleeksi vaikuttajien mainoskuvia, saatikka sitä, kuinka suuri mainos he voivat olla. Kriittisesti ajateltuna, esimerkiksi vaikuttajien hienot somekuvat verrattuna ei niin panostettuihin kuviin ovat myös silmiä avaavia sille, ketkä osaavat tehdä sosiaalisen median vaikuttajan työn ammattimaisesti.
Mietittyäni hetken mitä opin tästä tekstistä, on se, kuinka tehdä myyvää sosiaalista mediaa ja kuinka tärkeä vaikutus sillä nykyään on. Tekstissä on hyviä ohjeita siitä, kuinka hyvää digimarkkinointia tehdään ja se toimii hyvänä oppaana uusille yrittäjille ja kertauksena muillekin.
Lähde: