Opas tapahtumamarkkinoinnin maailmaan
”The Event Marketing Playbook” on e-kirja muodossa oleva opas tapahtumien suunnitteluun ja markkinointiin. Kirjassa kerrotaan kattavasti, miten ja miksi tapahtumia voi ja kannattaa hyödyntää osana yrityksen liiketoiminta- ja markkinointistrategiaa. Opas esittelee erilaisia tapahtumatyyppejä ja kertoo mitä kannattaa hyödyntää mihinkin tarkoitukseen sekä mitä kannattaa ottaa huomioon tapahtuman kohderyhmää valittaessa ja sille viestiessä.
Asiakastyytyväisyys keskiössä tapahtumien suunnittelussa
Kohdeyleisönä on oman ajatukseni mukaan isommat yritykset ja kirjan tarkoitus on myös markkinoida omaa yritystä (LYYTI) ja kertoa sen takana olevasta osaamisesta. Vaikka itse on kuulu edellä mainittuun ryhmään, oli opas muutamaa pientä lukukokemusta häiritsevää seikkaa lukuun ottamatta opettavaista.
Opin muun muassa tapahtumiin liittyvää sanastoa kuten erilaisia tapahtumatyyppejä:
- Lippulaivatapahtumat (flagship events)
- inbound-tapahtumat (inbound events)
- yrityskohtaiset tapahtumat (account based events)
- messut (trade fairs)
- sisäiset tapahtumat ja koulutukset (internal events and trainings)
Erilaisiin tavoitteisiin kannattaa valita oikean tyyppinen tapahtuma, jotta siitä saa kaiken hyödyn irti!
Sekä, missä tilanteissa kannattaa käyttää digitaalisia apuvälineitä:
- raportoimisessa
- ilmoittautumisessa
- toimintojen jäsentelyssä
- tapahtumapaikan etsimisessä

Digitaalisia apuvälineitä voi hyödyntää monessa eri vaiheessa, jotta oma työtaakka pienenee sekä asiakaskokemus paranee.
Ei hyvää ilman pahaa
Kuten aiemmin jo toin esille, voisi lukukokemusta hieman kehittää. Tässä muutama esimerkki, jotka tekivät lukemisesta hieman hankalaa.
- Ensimmäisessä kappaleessa vakuuteltiin, miksi tapahtumia on hyvä olla ja mitä hyötyä niistä on yritykselle. Itse olisin tässä vaiheessa kaivannut pari ehkä hieman yllättävää esimerkkiä, jotta innostus olisi lisääntynyt.
- Oppaan ulkoasu oli hieman sekava, erilaisia listoja oli käytetty ehkä turhan paljon ja ei oikein pysynyt kärryllä minkä otsikon alla ollaan millonkin menossa. Myöskään asiat, joiden ehkä oli tarkotus pompata lukijalle, ei enää erottunut listojen sun muiden seasta.
- Opas loppui kuin seinään, yksi sivu, jossa toivotetaan onnea tapahtumien suunnitteluun ei olisi paljoa aikaa vienyt.
Tapahtumien järjestämistä kohti, MARS!
Kaiken kaikkiaan oppaasta sai paljon erilaisia vinkkejä. Tulen varmasti hyödyntämään niitä tulevaisuudessa mikäli eksyn tapahtumien maailmaan syvemmin.
Minkälaisissa tapahtumissa sinä olet ollut mukana osallistujana tai järjestäjänä?