Varmasti moni selailee päivittäin sosiaalista mediaa eli somea, joka on täynnä erilaisia kuvia ja kuvien sekä tekstien yhdistelmiä. Tarjonta vaihtelee yksityishenkilöiden päivityksistä julkishallinnon organisaatioiden päivityksiin ja siitä edelleen yritysten suunnitelmalliseen somemarkkinointiin. Usein ihminen kiinnittää ensimmäisenä huomiota kuviin, joista saa heti vinkkiä asian sisällöstä. Miten siis hyödyntää kuvia somessa? Mitä tulee ottaa huomioon?
Katso esimerkkejä somekuvista täällä.
Kuvien hyöty somessa
Ensimmäinen avain kuvien käyttöön somessa on se, että sisällöllä tulee aina olla joku tavoite. Tämä pätee toki myös kuviin, joiden hyöty muusta sisällöstä irrallisena voi kääntyä jopa haitaksi. Yksi kuvien hyöty somessa on nimenomaan erottautuminen ja tarinan kertomien, jotka tuo esille myös Flowhousen Salla Laajavaaran kirjoitus Millaisia kuvia otan sosiaaliseen mediaan?. Hänen mukaansa esimerkiksi tilannekuvat kertovat tarinaa yrityksestä, minkä lisäksi harkitusti otetut suunnitelmalliset kuvat tukevat tätä tarinankerrontaa ja tuovat taas yrityksen palveluja esille. Tässä yhteydessä nostaisin esille myös varovaisuuden, sillä siinä missä spontaani otos (esimerkiksi Instagram-tarina) voi saada paljon hyvää aikaan, voi se saada myös paljon pahaa aikaan.
Esimerkiksi matkailuyrittäjän täytyy tuoda palvelujaan esille mahdollisimman houkuttavina, näin ollen esimerkiksi harkitsematon Instagram-tarina poikkeavassa ympäristössä voi aiheuttaa kielteisiä mielikuvia. Tarinoissa saattaa myös vilahtaa sellaisia asioita, joita ei ole hyvä näyttää potentiaalisille asiakkaille. On siis todella mietittävä, millaista tarinaa haluaa näillä spontaaneilla otoksilla kertoa. Hyvä lähtökohta on se, että spontaanit otokset ja harkitut, mainostyyliset otokset eivät saa olla keskenään ristiriidassa.

Valitse somealusta oikein
Kuten varmasti kaikki tiedämme, somealustoja on erilaisia. Monet tietävät Facebookin, Instagramin, TikTokin ja Twitterin. Alustojen sisäisestikin on mahdollista julkaista kuvia eri tavoilla – aikaisemmin jo mainittiinkin Instagramin tarinat. Kuvaa julkaistaessa kannattaa miettiä kuvan julkaisumuotoa. Onko kyseessä lyhyen ajan nähtävillä oleva tarina, pitkään säilyvä seinäjulkaisu vai peräti mainostyylinen julkaisu. Tämän tärkeän seikan Kanava.to nostaa esille kirjoituksessaan Sosiaalinen media toimii kuvien varassa. Mitäpä olisikaan some ilman kuvia?
Esimerkki somesta kunta-alalla
Työskentelen kunta-alalla, jossa kunnan viestintä ja somen hallinnointi kuuluu toimialani tehtäviin. Yksi asia, johon olen viestintäsuunnittelijamme kanssa törmännyt, on tasapaino Facebookin ja Instagramin julkaisujen välillä. Olemmekin päätyneet siihen, että aina täysin samoja julkaisuja ei jaeta näissä molemmissa kanavissa, vaan julkaisuja erilaistetaan ja kohdennetaan kanavien mukaan. Monet arkipäivän asiat toimivat paremmin pelkästään Instagramin tarinoissa tai julkaisuna, kun taas isommat uutiset ja niihin linkittyvät (suunnitellut, ei-niin-spontaanit) kuvat on järkevä ainakin meillä pitää Facebook-julkaisuna. Ehkä Instagramin luonne on meillä juuri tätä tarinankerrontaa. Ehkä tämä on helppo nähdä käytännössä vertailemalla somekanavia, tutustu siis Suomussalmen kunnan Instagramiin ja Facebookkiin. Erityisesti Facebookissa toimivaa on julkaisujen edelleen jakaminen, sillä näin uutta julkaisua ei tarvitse kaikesta erikseen tehdä ja myös sidosryhmien huomiointi on helpompaa.
Mitä, matkailun some erikseen?
Mitä matkailuun ja someen tulee, meillä on erikseen vielä oma VisitSuomussalmi-tili sekä Facebookissa että Instagramissa. Miksi tähän on sitten päädytty?
Tähän on päädytty kohderyhmien kartoittamisen kautta. Kunnan velvollisuus on julkisena organisaationa viestiä arkipäivän toiminnastaan ja päätöksistään avoimesti, missä some toimiikin mainiosti. Kuitenkin matkailijat ovat oma spesifi ryhmänsä, joille kohdennetun somemateriaalin täytyy olla juuri tietynlaista –matkalle houkuttavaa. Kyllä, kohderyhmän miettimisellä on todella merkitystä. Tuskin arkipäivän kuntamaailman kuvat houkuttelevat elämysten pariin, mutta kuntalaisia ne toki kiinnostavat.

Top 6 vinkkiä kuvien käyttöön somessa
- Mieti kanavan ja kuvan tarkoitus, mitä halutaan viestiä somessa?
- Kenelle kuvalla halutaan viestiä?
- Katso kuvajulkaisun toimivuus alustaan nähden, huomioi esimerkiksi rajaus.
- Onko kuva tarpeeksi laadukas ja selkeä, jotta haluttu viesti välittyy?
- Muista tekijänoikeudet, sekä kuvaajan että kuvan kohteen.
- Muista henkilöiden yksityisyyden suoja ja viestinnän hyvät tavat.
Somekuvien juridiseen käyttöön liittyen kannattaa ehdottomasti tutustua Kuvaston sivuilla olevaan lakimies Elina Koivumäen blogikirjoitukseen Osaatko käyttää kuvia juridisesti oikein sosiaalisessa mediassa?
Ihanan selkeä postaus! Tätä voisin yrittäjänä käyttää muistilistana, kun suunnittelen julkaisukalenteria. Tämän avulla perusasiat pysyvät mielessä.
Hei, kiitos kovasti Sirpa. Kiva, jos tästä voi olla käytännön hyötyä.
Heippa! Postaus sisälsi paljon hyvää tietoa ja pohdintaa. Mukava, kun lisäsit postaukseen omakohtaista kokemusta.
On totta, että nykyajan sosiaalisessa mediassa suunnitelmallisuus kannattaa. On tärkeä pohtia mitä julkaistaan ja mitä alustaa hyödynnetään.
Mainitsemasi top 6 -vinkit oli sellaisia, joita kaikkien kannattaa pitää mielessä, oli käytössä yritysprofiili tai henkilökohtainen.
Hei, kiitos paljon palautteesta! Tosiaan, nykymaailmassa kannattaa harkita, mitä julkaisee.
Selkeä ja kattava postaus. Kerroit kivasti myös omaa kokemustasi joka oli mukava lisä.
Kuvien hyödyntäminen somessa on minusta tärkeää varsinkin mainostamiselle. Kuva kertoo paremman näkemyksen tuotteesta tai palvelusta kun esimerkiksi sanat tai asian kuvaileminen mutta se on myös totta että kuviin pitää panostaa jotta ne ovat houkuttelevampia.
Hei, kiitos paljon palautteestasi. Kuva kertoo kyllä usein enemmän kuin teksti, mutta niillä voi myös saada vahinkoa aikaan.
Todella hyödyllinen postaus, mistä sain paljon uutta ja mietinnän arvoista tietoa. Se, mikä itsestä on kiva kuva ja olisi kiva postata heti yrityksen somekanaviin, ei välttämättä avaudu samalla tavalla seuraajille ja saattaa sisältää jotain sellaista, mitä ei ehkä pitäisi näyttää. Kuten olit postauksessasi nostanut esiin, pitää miettiä kohderyhmää ja käyttää harkintaa kuvia julkaistessa. Hyviä, miettimisen arvoisia vinkkejä kenelle tahansa somen käyttäjälle!
Hei, kiitos paljon! Kiva kuulla, jos näistä vain suinkin voi olla hyötyä
Kattava kirjoitus kuvien hyödyntämisestä sosiaalisen median eri alustoilla. Oli mielenkiintoista lukea omia kokemuksia ja tietoasi somemarkkinnoinnista. Tässä blogissa tulikin hyvin vinkkejä minkälaisia asioita tulee huomioida eri somekanavissa viestiessä ja miten kohdentaa sisältöä juuri oikealle alustalle.
Hei, kiitos kommentistasi, kiva jos oli mielenkiintoista luettavaa!
Mielenkiintoinen ja hyödyllinen postaus.Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että on tärkeää miettiä minkälaisen kuvan postaukseen tai tekstiinsä julkaisee.Tähän pätee mielestäni hyvin sanonta “kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”. Huono kuva muuten hyvässä asiayhteydessä voi pilata kaiken tai, kuten mainitsit tuottaa huonoja mielikuvia.
Hei, kiitos palautteesta. Kyllä, totta on juuri tuo, että kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa myös kielteisellä tavalla!
Hei!
Postaus oli todella hyvin tehty.
Itsellänikin töissä somen hallinnointi on kuulunut työtehtäviin ja pystyn samaistumaan täysin kertomiisi asioihin. Kaikki mainitsemasi asiat ovat kriittisiä, jotta postaus olisi mahdollisimman hyvä. Jos kuva ei ole hyvä, esimerkiksi Instagramissa, kukaan tuskin haluaa lukea edes mitä kuvan alla on sanottavana.
Kiitos paljon!
Hauska kuulla, että olet huomannut samoja asioita. Kuvien laadulla ja sisällöllä on tosiaan merkitystä sille, jaksaako enää lukea pidemmälle.
Todella selkeä ja informatiivinen postaus. Paljon uutta mielenkiintoista tietoa ja oli kiva kuulla omia kokemuksiasi aiheesta. Varsinkin mainitsemasi top 6 vinkit on hyvä käytännöllinen vinkki, joka pitää mielessä
Hei, kiitos kommentistasi. Mukava kuulla, että sisältö oli mielenkiintoista!