Instagram Stories ja Reels ovat Instagramin toimintoja, jotka eroavat hieman toisistaan. Molemmat ovat työkaluja, joiden avulla voi luoda sisältöä Instagramiin.

Stories on Instagramin toiminto, stoori eli tarina, jossa voit jakaa valokuvia tai maksimissaan 10 sekunnin pituisia videoita. Kuviin ja videoihin voi lisätä tekstiä, musiikkia tai siihen voi piirtää. Stooriin on myös mahdollista tägätä eli merkitä ihmisiä.

Reels eli kela on puolestaan toiminto, jossa voit tehdä kuvista tai useammasta lyhyestä videopätkästä koostetun videon ja jakaa sen. Videossa voi olla mukana Instagramin musiikkikirjastosta ladattua musiikkia, tekstiä tai erilaisia tehosteista. Reelsiä voisi verrata toiminnaltaan suosittuun TikTok-sovellukseen.

Sekä Stories että Reelsit katoavat 24 tunnin kuluttua, jollei niitä tallenna Instagram-profiilin kohokohtiin.

Storiesit ja Reelsit olivat alkuun erityisesti nuorten suosiossa, varmasti osin sen vuoksi, että varsinkin Reelsit ovat toiminnaltaan hyvin samankaltaisia kuin TikTokin videot. Storiesien ja Reelsien käyttäjäkunta on vähitellen laajentunut ja myös monet yritykset ovat ottaneet huomanneet niiden suosion markkinointikanavana ja ottaneet niitä käyttöön.

Näin pääset alkuun

  • Instagramin etusivulla vasemmassa laidassa on oma profiilikuvasi ja pieni sinivalkoinen plus-merkki, paina siitä aloittaaksesi Reelsin tai Storiesien teon
  • Valitse seuraavaksi, haluatko tehdä Storiesin (tarinan) vai Reelsin (kelan)
  • Riippumatta valinnastasi voit aloittaa kuvaamisen, tai lisätä puhelimen galleriastasi valmiin videon
  • Voit lisätä videoosi erilaisia filttereitä, tarroja ja musiikkia
  • Reelsiä kuvatessa voit välillä lopettaa kuvaamisen ja jatkaa kuvaamista – Instagram kokoaa klipit yheksi videoksi

Ohessa kattavat ja selkeät videot, joista aloittelijakin pääsee Instagramin Storien sekä Reelsien maailmaan.

Beginner Instagram Stories Tutorial – Louise Henry
How to Make a Reel on Instagram (Beginner Tutorial) – Louise Henry

Stories ja Reels matkailualalla

Matkailualalla Reelsiä voidaan hyödyntää joko yrityksen omassa sisällöntuotannossa tai käyttämällä vaikuttajia.

Toiminnoissa voidaan julkaista yrityksen toimintaan tai esimerkiksi matkakohteeseen liittyviä kuvia tai videoita. Storiesien ja Reelsien puolella voidaan julkaisut tehdä hieman rennommin ja näyttää esimerkiksi yrityksen / matkakohteen kulissien takaisia tapahtumia, esitellä aktiviteetteja tai fiilistelypätkiä hienoista paikoista tai tapahtumista. Yksi uusi tyyli on nostaa esille yrityksen henkilökuntaa ja antaa vaikka heistä kunkin ottaa Instastoorit haltuun viikon ajaksi. Julkaisuissa on tärkeintä olla aito ja nostaa esiin erilaisia aiheita.

Ohessa muutama esimerkillinen suomalainen matkailuvaikuttaja, jotka hyödyntävät työssään Storieseja ja Reelsejä:

Storiesien ja Reelsien kommentointi

Julkisessa Instagramin profiilissa kaikki voivat kommentoida Storieseja ja Reelsejä. Nuo kommentit ovat myös kaikkien näkyvillä. Instagramissa seuraajat voivat laittaa myös yksityisviestejä (Direct Message) yritykselle jos haluavat esimerkiksi asiakastukea tai esittää kysymyksiä niin, etteivät muut sitä näe. DM on hyödyllinen työkalu myös silloin, jos yritys ei halua vastata asiakkaan kysymykseen julkisesti. Kommentteja voi myös kiinnittää julkaisujen yhteyteen. Yritys voi esimerkiksi kiinnittää asiakkaan positiivisen kommentin julkaisunsa yläreunaan ja näin tuoda esiin esimerkiksi kommentoijan mielenkiintoista näkökulmaa ja samalla negatiivisempi kommentointi jää vähemmälle huomiolle.

Insights

Instagram tarjoaa yritystiliä käyttäville Insights-nimistä työkalua, jonka avulla on helppo analysoida oman tilin suoriutumista sekä kehittää omaa sisältöä entistä houkuttelevammaksi. Tuntemalla oman kohderyhmän yritys voi kehittää Instagram-markkinointiaan ja optimoida sisältöään entistä kiinnostavammaksi.

Instagram Insightsin tulosten avulla voit esimerkiksi:

  • mitata Instagram-tilisi yleistä suoriutumista
  • parantaa ymmärrystäsi seuraajiesi käyttäytymisestä
  • seurata julkaisujesi trendejä

Entäpä meidän mielipiteemme?

Mielestämme Instagram Stories ja Reels ovat todella hyvä tapa yritykselle markkinoida tuotteitaan tai palveluitaan. Storiesit ja Reelsit ovat helposti katsottavissa, ja joska ne ovat lyhyitä ja mukaansatempaavia, asiakas ei ehdi kyllästyä videon katseluun, verraten pidempiin videoklippeihin, jotka kestävät useita minuutteja tai jopa kymmeniä minuutteja. Storiesit ja Reelsit tavoittavat eri tavalla yleisöä kuin tavalliset Instagram-postaukset, joten näemme niiden käyttämisen hyvin hyödyllisenä markkinoinnin kannalta. Usein myös Storieseihin ja Reelseihin postataan materiaalia, joka syventää suhdetta asiakkaaseen – sellaista sisältöä, joka ei varsinaisesti ole tuotteen tai palvelun markkinointia vaan esimerkiksi yrittäjä voi kertoa työpäivänsä sisällöstä tai vaikkapa vastailla seuraajien/asiakkaiden kysymyksiin. Mielestämme jokaisen Instagram-markkinoijan tulisi hyödyntää Storieseja sekä Reelsejä tavallisten kuvapäivitysten lisäksi saadakseen Instagramista maksimaalisen hyödyn irti.

Tekijät: Hanne Rahkola, Emmi Ervasti, Iida Syväjärvi

12 Replies

  1. Hei! Tämä blogikirjoitus oli mukavaa luettavaa. Esittelitte Instagramin story ja reals -työkalun laajasti ja selkeästi. Mikäli jollekin konsepti ei vielä ole tuttu, niin tämän postauksen jälkeen storyjen tuottaminen onnistuu varmasti.
    Olen samaa mieltä, että storyt ja realsit ovat hyvä tapa yrityksen markkinointiin. Tarinoissa miellyttää videoiden lyhyt kesto ja monipuolinen sisältö.
    Seuraan itsekin monia matkailuun liittyviä tilejä ja sisällönluojia, ja erityisesti heidän tuottamia tarinoita.
    On hienoa, että Instagram on ottanut käyttöön yritysprofiilit ja Insight -työkalun. Näin seuraajien käyttäytymistä ja tilin tehokuutta on helppo seurata.

    1. Hei,
      kiitos kivasta palautteestasi ja mukava kuulla, että pidit meidän blogikirjoituksesta.
      Nykypäivän hektisessä menossa on kiva seurata lyhyitä tarinoita ja keloja, koska niiden seuraaminen ei vie valtavasti aikaa. Lyhyessäkin ajassa näet paljon monipuolista ja kiinnostavaa sisältöä. Ehdottomasti asioita, joita vielä Instagramia käyttämättömien yritysten kannattaisi miettiä ja hyödyntää.

  2. Hei,
    Tekstiä oli mukava lukea. Instagram stories ja realsit ovat myös omasta mielestäni hyvä ja helppo tapa yrityksien markkinoida. Oma työpaikkani käyttää myös todella paljon Instagramia markkinoidessaan erilaisia palveluita asiakkaille.

    1. Moikka,

      Kiitos positiivisesta palautteesta. Olen samaa mieltä kanssasi että Instagramin storiesit ja realsit ovat helppo ja hyvä keksintö markkinointiin ja mainostamiseen. 🙂

    2. Hei,
      kiitos mukavasta palautteesta. Kiva kuulla, että sinun työpaikkasi on ajan hermolla, ja hyödyntää Storiesin ja Reelsien mahdollisuuksia markkinoinnissa 🙂

  3. Moi!
    Tämä oli mukava ja kattava blogipostaus! Postaus oli rakennettu loogisesti ja selkeästi. Huomasin kuitenkin, että postauksessa oli hieman vanhaa tietoa, Instagram tarinoihin voi kyllä jakaa pidempiä videoita kuin 10 sekuntia 🙂

    1. Hei,
      kiitos mukavasta palautteesta. Ups, postaukseen oli näköjään livahtanut vanhentunutta tietoa. Hienoa, että huomasit asian 🙂

  4. Hei!

    Tämä blogikirjoitus oli todella hyvin tehty ja sitä oli miellyttävä lukea. Halusin lukea kyseisen blogitekstin sen vuoksi, että olen käyttänyt Instagramia työssäni. Viimeaikoina olen huomannutkin, että Storieseja pystyy hyödyntämään todella hyvin ja hieman rennommalla otteella. Asiakkaat huomaavat eri puolen yrityksesta niiden kautta. Kynnys niiden tekemiseen on pienempi, vaikka kesken työpäivän voi ottaa kuvan, jos tapahtuu jotakin mielenkiintoista. 🙂

    1. Kiitos kivasta palautteesta ja mukavaa, että tykkäsit meidän blogikirjoituksesta. Kiva kuulla, että olet päässyt työssäsi hyödyntämään Storieseja ja Reelsejä ja kokenut ne hyödyllisiksi työvälineiksi 🙂

  5. Hei, Kiitos hyvästä blogikirjoituksesta sitä oli mukava lukea. Pidin siitä, että siihen oli lisättynä ohjevideot miten päset alkuun stoorien ja reelsien käytössä. Instagram stoorien ja reelsien katsominen on suosittua ja uskon, että yrityksillä on hyvät mahdollisuudet laajentaa asiakaskuntaa näiden avulla. Ne ovat hyvä väylä markkinointiin.

  6. Hei

    Tämä oli hyvin informatiivinen blogipostaus. Pidin erityisesti kohdasta näin pääset alkuun, hyvin jäsennelty ja ohjeita seuraamalla pääsee eteenpäin. Lisäksi hyviä pieni muistutuksia läpi tekstin, kuten storien ja reelsien tallennuksien tekeminen.

    Instagramia tulee käytettyä melko paljon vapaa-ajalla, mutta bisneksen näkökulmasta ei ole kokemusta juuri ollenkaan. Instagramista välittyy mielestäni rennompi kuva yrityksestä ja siellä voi markkinoida omaa yritystä vapaammin, kuin esim. e-mail kamppiksilla.

    Postaukseen oli hienosti linkattu sivuja mihin voi tutustua ja tämä lisää mielestäni ymmärrystä instagramin monipuolisuudesta.

  7. Hei
    Nyt oli todella hyvin tehty blogipostaus. Ihanasti videoita ja tätä lukiessa aika unohtui täysin. Tähän pystyi uppoutumaan hyvin. Kiitos todella hyvin tehdystä työstä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *