Mikä on TikTok?

TikTok on sosiaalisen median palvelu, jossa seuraajille jaetaan lyhyitä videonpätkiä. TikTok on lähtöisin kiinasta, josta se on levinnyt yhdeksi maailman suosittuimista sosiaalisen median palveluista.

TikTokista löytyy videoita joka lähtöön; huumorivideoita, tanssi – ja musiikkivideoita, yritysten tilejä ja informatiivisempia kanavia. Tiktokissa videoista voi muokata hienoja äänitehosteilla, nopetuksilla ja filttereillä. Videoihin voi lisätä melkein minkä vain musiikin taustalle ja monet laulajatkin käyttävät tiktokia omien kappaleidensa markkinointiin. Tiktokissa pystyy seuraamaan videoin katsojamääriä, tykkäyksien määrää ja kommentteja. Käyttäjän profiilista näkee myös kuinka paljon henkilöllä on tilaajia, montako näyttökertaa profiililla on ja ketä hän itse seuraa.  

Monet sanovat että TikTok on maanläheisempi ja aidompi versio kilpailijoihinsa verrattuna. Onnistunut video viihdyttää yleensä hauskuudellaan, aitoudellaan tai henkilökohtaisuudellaan. 

Miten?

TikTok on älypuhelinsovellus, ja sen saa ilmaiseksi ladattua puhelimeensa. Sovellukseen voi kirjautua esimerkiksi jo olemassa olevilla instagram- tunnuksilla tai voi myös tehdä kokonaan uusi käyttätili. 

Tiktokissa voi alkaa seuraamaan haluamiaan tilejä, niin omia tuttuja kun vaikkapa julkisuuden henkilöitäkin. Sovelluksessa voi kommentoida muiden videoita, jakaa niitä ja antaa tykkäyksiä. TikTokissa voi pitää myös TikTok- liveä ja jakaa lyhyitä tarinoita. Muiden kommenteille voi antaa myös tykkäyksiä ja ei tykkäyksiä, ja niihin voi vastata.  

TikTok matkailualan markkinoinnissa 

Valtaosa TikTokin käyttäjistä on ehdottomasti sosiaalisen median harjalla olevia nuoria. Mutta viime vuosina vanhempi sukupolvi on alkanut löytää jalansijaa TikTokista. Emme siis enää sanoisi, että kohderyhmä koostuu vain ja ainoastaan nuorista. 

Myös yritykset ovat alkanet huomata, millainen markkinointi valtti TikTok oikein on. Viime joulun alla TikTokin sinulle-sivulla saattoi törmätä Rovaniemen Joulupukin Pajakylässä sijaitsevan Joulupukin Pääpostin TikTok videoihin. Näissä videoissa Joulupukin Pääpostin tontut esittelevät postin toimintaa matkailijalle kiinnostavalla tavalla. Videoita TikTokista löytyykin siis laidasta laitaan monen eri käyttäjän makuun.

TikTokin algoritmi osaa kohdetaa käyttäjälle sisältöä, minkä se ajattelee sopivan käyttäjälle tämän hakuhistorian sekä tykkäyksien perusteella. 

  

Kuva: Solen Feyissa Flickr

Kuinka tulla suosituksi TikTokissa?

  • Persoonallisuus
  • Aktiivisuus, videoihin panostaminen
  • Trendit
  • Hashtägit

Meidän ajatuksia

TikTokin algoritmi on voimakas ja näin sovelluksessa jaetut videot voivat tavoittaa helposti tuhansia katsojia, etenkin nuorten aikuisten keskuudessa. Mielestämme TikTok on mainio mahdollisuus markkinoida omaa yritystä saavutettavuuden ja helppouden takia. TikTok liitetään usein teinien valtaamaksi harmaaksi alueeksi, mutta mielestämme muidenkin pitäisi antaa tälle kasvavalle alustalle mahdollisuus.

Kirjoittajat Iiris Virtanen ja Noora Rantahalvari

Iiris Virtanen General

7 Replies

  1. Hei,
    Olen samaa mieltä kun te siitä, että Tik Tok on alkanut kiinnostaa nykyään myös muiden ikäluokan ihmisiä kuin vain ihan nuoria. Markkinointi Tik Tokissa on todellakin kannattavaa.

  2. Hei,

    Kiitos hyvästä blogikirjoituksesta!
    Uskon myös että tämä sovellus on oiva mahdollisuus eri yrityksille markkinoida itseään ja tavoittaakin nopeasti, varsinkin nuorten yleisön. Olen itse TikTokin satunnaisena käyttäjänä pannut merkille sen, miten esimerkiksi eri yritysten mainokset ovat sovelluksessa lisääntyneet ja tulevat vastaan foryou- sivulla useammin kuin ennen.

  3. Selkeä blogikirjoitus TikTok:ista markkinoinnin alustana 🙂 Samaistun teidän mielipiteeseenne että Tiktokkia kannattaisi rohkeasti hyödyntää myös matkailualalla toimivien yritysten markkinoinnissa. Olen itse huomannut lähipiirissä että TikTokin suosio on kasvanut ja sitä käyttää myös muutkin kuin nuoriso.

  4. Hei Iiris ja Noora!

    Tosi kiva postaus teillä Tiktokista ja siitä, miten se toimii. Tykkäsin etenkin siitä, että kuvailitte paljon miten algoritmi toimii ja siitä, kuinka voi parhaiten hyödyntää ja saavuttaa Tiktokisssa tunnettavuutta, sekä näkyvyyttä ja miten tätä kaikkea voi hyödyntää matkailualalla.

  5. Hei! Hyvä postaus, etenkin tällaiselle, joka ei ole vielä TikTokin maailmaan päässyt. On varmasti totta, että yhä enemmän ihmiset tätä sovellusta käyttävät. Olen samaa mieltä siitä, että TikTokia kannattaisi hyödyntää enemmän myös matkailualalla, muun muassa sen huomiota kiinnittävyyden ja laajan käyttäjäkunnan vuoksi. Varmasti tuo listaus “Kuinka tulla suosituksi TikTokissa” pitää paikkaansa. 🙂

  6. Hei!
    Kiitos hyvästä postauksestanne, mielenkiintoista lukea TikTokista, koska itselläni ei ole sitä käytössä. Uskon, että myös siellä yrityksillä on mahdollista tavoittaa seuraajia ja hyödyntää sitä yritystoiminnan markkinointiin.

  7. Hei. Kiitos blogipostauksestanne. TikTok on todella mielenkiintoinen väline ja seuraan sitä päivittäin. Vaikka se onkin minulle tuttu, en itse osaa sillä tehdä videoita, saatikka markkinoida. Odotin vinkkejä, kuinka lähteä tekemään markkinoita tiktokilla. Muuten blogipostaus oli erittäin helppolukuinen ja miellyttävä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *