Mikä se on, ja kuka sitä voi käyttää?
WhatsApp business on yrityksille suunnattu pikaviestintäpalvelu, tai sovellus. Ensimmäisen kerran julkaistu tammikuussa 2018 androidille, ja huhtikuussa 2019 iOS:lle. Sillä voi tehdä täysin samoja asioita, kuin normaalilla WhatsApp sovelluksella. Lyhyesti seuraavaksi WhatsApp sovelluksesta, jos et ole siitä tietoinen. Se on vuonna 2009 julkaistu pikaviestintäpalvelu, jolla voit lähettää viestejä, kuvia, soittaa puheluita sekä videopuheluita tai jakaa vaikkapa sijaintisi. Business-sovelluksen käyttäjät erottuvat kuitenkin normaaleista WhatsApp käyttäjistä, jotta ihmiset tietävät keskustelevansa yrityksen kanssa. Yritykset voivat käyttää sovellusta parantaakseen asiakaskokemusta, sekä tulostaan. Se tarjoaa kaksi erilaista tuotetta riippuen siitä onko yrityksesi pieni, keskikokoinen vai iso. Nämä kaksi tuotetta ovat
- WhatsApp business platform sekä
- WhatsApp business app
WhatsApp business platform
Soveltuu keskikokoisille sekä isoille yrityksille; profiilin luomisen jälkeen sen kautta voi lähettää asiakkaille viestejä tehokkaasti ja isommassa mittakaavassa. Löydät vaiheittaiset ohjeet WhatsApp business alustan käyttöön ottamisesta suomeksi Metan ohje- ja tukikeskus yrittäjille sivustolta. Ohessa kuitenkin lyhyesti neljän kohdan hakuprosessi:
- Sovi yhteistyöstä Business Solution Provider-yrityksen kanssa
- Lähetä perustiedot yrityksestäsi sekä suunnitellusta toiminnasta
- Aktivoi numerosi
- Luo ja määrittele valmiita viestipohjia käyttöösi
Hakemuksen käsittelyaika on noin kolmesta neljään viikkoa, jonka jälkeen ilmoitetaan mikäli hakemus on hyväksytty.
Hieman myös WhatsApp business apista
Suunniteltu pienempien yritysten käytettäväksi.
- Aloita lataamalla maksuton sovellus app storesta (Apple iOS), tai google playsta (android)
- Tutustu käyttöehtoihin, ja hyväksy ne
- Rekisteröi puhelinnumerosi
- Luo yritysprofiili
- Määritä yritysprofiili – lisää esimerkiksi kuva, sähköpostiosoite, sivusto, tai lyhyt kuvaus
WhatsApp business sovellusta ei kuitenkaan voi käyttää kaikkien toimialojen yritykset
Sovelluksen käyttöä ohjaavat WhatsAppin asettamat käytännöt ja säännöt
Alla listattuna esimerkki toimialoja, joita ei hyväksytä sovelluksen käyttäjiksi
- Alkoholi, tupakka ja huumeet (reseptillä, tai ilman)
- Asekauppa, aikuisviihde, rahapelit ja vedonlyönti
- Lisäravinteiden, lääkkeiden, tai eläinten myynti
- Oikean, väärän, tai virtuaalisen rahan kaupankäynti
- Kehonosien, tai kehon nesteiden myynti
Listalla on monia muitakin aloja, mutta tuossa nyt muutama esimerkki.
Ongelmia on myös ollut sovelluksen tietoturvallisuuteen liittyen, varsinkin yrityksissä joissa on paljon henkilöstöä. Mm. käyttäjien hallinta ryhmäkeskusteluissa herättää huolta. Ongelmana on myös pidetty sitä, että tiedot tallentuvat puhelimeen ja pilvipalveluihin liian helposti.
Yleisesti sovelluksesta
Sovellusta voi käyttää siis yritykset, kuten yllä jo mainitsinkin. Toista isommat, ja toista pienemmät. Koska tämä on suunnattu melkein kaikenlaisille yritykselle, pois lukien yllä mainitsemani, sovellus sopii erittäin hyvin myös matkailu yrityksille. Lentoyhtiö KLM esimerkiksi palvelee asiakkaitaan ympäri vuorokauden WhatsAppissa. Myös monet muut yritykset käyttävät sovellusta; esimerkiksi BMW, Netflix, sekä WHO. WhatsApp yritysprofiilin kautta on mahdollista myös saada tietoonsa viestien tilastot. Niiden kautta on helppo tutkia minkälaiset viestit toimivat, miten paljon niitä avataan ja kuinka usein niihin vastataan. Sovelluksessa on myös nopeat vastaukset-toiminto, jolla voit nopeasti lähettää vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Toinen hyvä ominaisuus on myös poissaolo-viesti, jolla voi ilmoittaa olevansa poissa ja pyytämään asiakasta vaikka vierailemaan sillä välin heidän verkkosivuillaan. Sovellusta voi myös käyttää selaimella, ja käyttöliittymä on sama kuin normaalissa WhatsApp-sovelluksessa. Business-sovelluksen logo eroaa hieman normaalista.

Itse en ole sovellusta päässyt käyttämään, kun en yritystä omista. Kuitenkin asiakkaana olen käyttänyt kommunikoimiseen muutaman yrityksen kanssa WhatsApp-tiliä, ja ne yhteydenotot ovat toimineet hyvin. Siltä osin voin siis kyllä lämpimästi suositella tuota kautta yhteydenottoa. Helppoa, kätevää ja vastauksen saa yleensä nopeasti! Oletko sinä käyttänyt asiakkaana, tai yrityksenä sovellusta?
Lähteet:
WhatsApp markkinointi, Meltwater
Hei,
Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta. En ole aiemmin tiennyt, että yrityksille on tällainen mahdollisuus. WhatsApp business appia voisi jopa yrittäjänä harkita helpottamaan kommunikointia asiakkaiden kanssa.
Moi,
En ole itse koskaan käyttänyt tai ylipäätänsä tiennyt, että WhatsAppia on myös mahdollisuus käyttää yritystilinä. Omasta mielestäni se on kuitenkin hyvä idea yrityksille.
Moi!
Mukavasti rakennettu ja ytimekäs postaus. Nykyisessä työpaikassani vastaanottovirkailijana kommunikoimme päivittäin asiakkaidemme kanssa Whatsapilla. Tämä on koettu hyväksi tavaksi, koska kynnys ottaa yhteyttä on matala jos Whatsapp on jo muutenkin asiakkaan päivittäisessä käytössä. Lisäksi yhteystyökumppanimme (safarifirmat yms.) käyttävät myös Whatsappia.
Hei,
Tekstiäsi oli helppoa ja selkeää lukea. Pidin erityisesti listauksesta kerrottaessa sovelluksen käyttöönotosta.Käyttö-ohjeiden lukeminen on helpompaa listan muodossa. Itselläni ei ole kokemusta Whatsapin käytöstä omassa työssäni enkä ole myöskään ottanut yrityksiin yhteyttä Whatsapin kautta. Uskon sen kuitenkin olevan nopea tapa kommunikoida asiakkaiden kanssa.
Heippa!
Oli tosi kiva lukea tästä business Whatsappin käytöstä ja toiminnoista. Etenkin se, että toiminta rajoittuu tietylle alueelle oli mielenkiintoista, mutta täysin ymmärrettävää tietenkin laillisistakin syistä. Se on myös hyvä tietää, että Whatsappille on mahdollista ja kuuluukin luoda erillinen tunnus business käyttöön. Tykkäsin myös paljon siitä, että olit liittäny videon, josta löytyy tarkemmin tietoa siitä, miten business Whatsapp käyttäjätunnus otetaan käyttöön!
Hei!
Pidin siitä, miten selkeästi olit laittanut esille latausohjeet. En ollut aiemmin kuullut tästä mahdollisuudesta käyttää WhatsAppia, joten oli meilenkiintoista lukea tämä blogiteksti.
Toitkin esiin sen, että joitakin ongelmia on ollut sovelluksen tietoturvallisuuden liittyen. Varmaan näiden tietoturvallisuuteen liittyvien seikkojen takia sovellus ei toimi isommille tyhmille tai listaamillesi ammateille.
Moi
Olipa kivan selkeä ja informatiivinen postaus! Itse en ollut aiemmin ollenkaan kuullut tällaisesta appista, mutta vaikuttaa kyllä varsin hyödylliseltä ja käytännölliseltä tavalta kommunikoida asiakkaiden kanssa.
Hei! Mielenkiintoinen ja informatiivinen postaus. Whatsapp Business on sellainen, mitä en olekaan itse tullut ajatelleeksi, en varmaan ole sitä kautta asioinut. Uskon, että asiointikanavana tämä on varmasti toimiva ja helppo ihmisille, onhan Whatsapp lähes kaikkien päivittäisessä käytössä. Mielestäni tuo lista aloista, joissa tämä ei ole käytössä on varsin relevantti, niin tietoturvan kuin muunkin turvallisuuden kannalta.
Hei, en ollut myöskään tietoinen WhatsAppin yrityssovelluksesta, mutta sehän on kätevä tapa olla asiakkaisiin yhteydessä nopeasti ja helposti toki tietoturvariskin takia ei kaikille yrityksille ole sopiva.
Hei. Kiitos postauksestasi. Vaikka olen ollut yrityksien esimiehenä, en ole ennen tätä kuullutkaan tällaisesta. Kiitos että annoit hyviä vinkkejä ja teksti oli selkeä.