
Pinterest, joka perustettiin Paul Sciarran, Evan Sharpin ja Ben Silbermannin toimesta vuonna 2010, perustuu kuratointiin eli käyttäjän omien sisältökoosteiden tekemiseen. Tässä blogissa avaan Pinterestin yrityskäyttöä.
Pinterest lyhyesti:
- ilmoitustaulutyyppinen linkkien ja kuvien jakopalvelu
- mahdollisuus kokoelman luomiseen ja ylläpitämiseen
- perustuu yleensä teemaan, tapahtumaan tai harrastukseen
- tarjoaa henkilökohtaisen tilin käyttäjille mahdollisuuden jakaa ja löytää ideoita esimerkiksi sisustamiseen, hiustenlaittoon, juhlien järjestämiseen sekä yritystilin käyttäjälle tilaisuuden löytää potentiaalisia asiakkaita ja tukea omaa markkinointia ja myyntiä
Yritystilin eli yrityskäytön hyödyt:
Yritysten omistajille ja markkinoijille yritystilillä on hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten esimerkiksi Pinterest Business Hub ja Pinterestin analyysitiedot, joissa voit tarkastella Pin-lisäystesi tehokkuutta. Yritystilillä voit myös ryhtyä myyjäksi ja ladata luetteloita. Yritystileillä voit luoda kaikentyyppisiä Pin-lisäyksiä.
Näin pääset alkuun:
- perusta itsellesi yritystili tai muuta henkilökohtainen tilisi yritystiliksi
- optimoi se Pinterest -hakuja varten
- ala luomaan erilaisia tauluja ja lisätä sisältöä eli “pinnauksia” niihin
Yritystilin perustaminen ei vaadi yrityksen omistamista, mutta sinulla pitää olla joko verkkosivut tai blogi. Tiliä voi käyttää suomen kielellä.
Yritystilin perustamisen portaat:
Vaihtoehto 1: Uuden yritystilin luominen:
- Mikäli sinulla on työsähköpostiosoite, käytä sitä
- Valitse näytön oikeasta yläkulmasta Hanki tili.
- Valitse Luo yritystili .
- Anna sähköpostiosoitteesi, salasanasi ja ikäsi.
- Valitse Luo tili.
- Täytä Muokkaa profiilia -kohdan kentät ja valitse Seuraava.
- Täytä Kuvaile yritystä -kohdan kentät ja valitse Seuraava.
- Valitse, haluatko käyttää mainoksia, ja valitse sitten Seuraava.
- Valitse, mistä haluat aloittaa, tai valitse x-kuvake , niin siirryt uuteen Pinterest-yritystiliisi.
Vaihtoehto 2: Liitetyn yritystilin luominen
- Kirjaudu henkilökohtaiseen Pinterest-tiliisi .
- Valitse näytön oikeasta yläkulmasta alanuolikuvake .
- Valitse Lisää tili.
- Valitse Luo ilmainen yritystili -kohdasta Luo.
- Valitse Luo liitetty yritystili.
- Valitse Luo liitetty tili.
- Täytä Muokkaa profiilia -kohdan kentät ja valitse Seuraava.
- Täytä Kuvaile yritystä -kohdan kentät ja valitse Seuraava.
- Valitse, haluatko käyttää mainoksia, ja valitse sitten Seuraava.
- Valitse luettelosta yritystäsi kuvaava vaihtoehto.
- Valitse, mistä haluat aloittaa, tai valitse peruutuskuvake , niin siirryt liitettyyn Pinterest-yritystiliisi.
HUOM! Voit kirjautua molempiin tileihin samalla sähköpostiosoitteella ja salasanalla. Henkilökohtaiseen Pinterest-tiliin voi liittää enintään neljä yritystiliä.
Molemmissa tapauksissa sinun tulee hyväksyä nämä käyttöehdot:
Yritysten käyttöehdot , Tietosuojakäytäntö .
Vihjeitä yrityskäytön tehostamiseen:
- lisää yleisimmät hakusanat Pinterest- käyttäjänimeesi
- lisää profiilisi linkki kotisivullesi/blogisivustollesi
- luo Pinterest -sivustollesi mukautettu URL -osoite yrityksesi tai brändisi nimen mukaan
- lisää paikkakuntatiedot
- tarkista yksityisyysasetukset – varmista, että hakukone-esto on EI-asennossa
Vihjeitä oman kokoelman tehokäyttöön:
- valitse kansikuva, joka kertoo kyseisen taulun sisällöstä ja herättää huomion
- nimeä taulut tarkasti
- kirjoita tauluille selkeä kuvaus , ja sisällytä siihen paljon hakusanoja joita asiakas käyttää hauissaan
- lisää jokaiseen tauluun paljon pinnauksia – yli 10 on suositus
- luo “Parhaat palat” -taulu, johon kokoat suosituimmat pinnauksesi
- järjestä taulusi niin, että suosituimmat ja relevanteimmat ovat sivusi ylälaidassa
Vinkkejä pinnaukseen:
- panosta pinnauksen kuvaukseen: mikä tuottaa lisäarvoa asiakkaallesi?
- lisää kuvaukseen mahdollinen www-osoite ja tägää aiheesta kiinnostuneita asiakkaitasi
- luodessasi itse pinnauksen kuvan sisältöösi, käytä erottuvia ja pysäyttäviä kuvia, ja muista lisätä myös logosi
- älä käytä lyhennettyhä URL-osoitteita – esim. bit.ly -on blokattu Pinterestin toimesta
- päivitä Pinterestiä viikoittain useasti saadaksesi parhaan hyödyn
- apunasi on myös ajastusohjelmia
- lisää www-sivustollesi tai blogiisi “Pin it” -nappi, jonka avulla käyttäjät voivat jakaa sisältöäsi Pinterestissä vaivattomasti
- tutustu kilpailijoidesi Pinterest- profiileihin ja tutki heidän suosituimpia pinnauksiaan
- videot monipuolistavat Pinterest-sivuasi
Vuorovaikutus Pinterestissä:
- vastaa kommentteihin, tykkää seuraajiesi pinnauksista ja pyri keskusteluun
- perusta jaettu taulu, johon aktiiviset seuraajasi voiva tulla jakamaan sisältöä kanssasi
- kysy kysymyksiä ja mielipiteitä, herätä keskustelua
- seuraa alasi mielipidevaikuttajia myös Pinterestissä!
Esimerkkejä suosituista matkailuaiheisista Pinterest -sivustoista:
- Travel – Leisure (410 000 seuraajaa), jakaa mm. parhaita kohdevinkkejä)
- Gourmet Traveller ( 74 000 seuraajaa, pinnaa mm. suosituista ruokakaupungeista)
- Y Travel Blog ( 4,1 milj. seuraajaa), jakaa mm. vinkkejä eri kohteisiin)
Pinterest matkailuyritysten käytössä
Muutama tunnettu isompi matkanjärjestäjä on Pinterestissä. Esimerkiksi Tjäreborg, TUI ja Aurinkomatkat. Tileillä ei kuitenkaan ole merkittävästi seuraajia, vain muutaman sata.
Verrokkina esimerkiksi TUI Deutschland, jolla on 3400 seuraajaa.
Näillä tileillä jaetaan visuaalisesti kauniita kuvia eri lomakohteista tai vaikkapa hotellityypeistä.
Lisäksi Pinterestiä käyttää muutama erilainen varaussivusto, kuten esimerkiksi Booking.com. Heillä on jo 63 000 seuraajaa. Booking pinnaa mm. eri maiden kohteista sekä “48h maassa x” -tyyppisiä pinnauksia.
Etsin vielä hakusanalla bed&breakfast, sillä halusin kokeilla löytyykö alan pienempiä yrityksiä. Äkkiseltään en löytänyt sellaisia, mutta löytyi “Steps to owning aBed & Breakfast” -taulu, jonka on luonut eräs henkilö joka haluaa antaa vinkkejä kotoa työskentelyyn sekä business-ideoihin.
Pinterest -tutoriaaleja:
https://help.pinterest.com/en/guide/all-about-pinterest
Omia mietteitä Pinterestin mahdollisuuksista
Olen vuosikausia sitten ladannut Pinterestin, mutta en ole sitä juurikaan käyttänyt. Ensivaikutelma alustasta oli aikoinaan vaikeaselkoinen. Tämän blogin aiheena tutustuminen Pinterestiin käyttäjä/yritysnäkökulmasta olikin siksi mielenkiintoinen: Pääsin tutustumaan itselleni vieraaseen alustaan. Tämän pohjalta ymmärrän, että Pinterestiä voi myös käyttää markkinointiin ja asiakaskontaktointiin, mutta jokseenkin se ei tunnu parhaimmalta kanavalta siihen. En ihan äkkiseltään löytänyt sieltä suomalaisia matkailuyrityksiä. Ehkä se kuitenkin herätti kipinän lähteä tutustumaan alustan saloihin ja tarjontaan. Matkailukäyttöön liittyen voisin alkaa työstää omaa ajatusta oman yrityksen markkinointiin heti sen alkumetreiltä lähtien. Näkisin itseni Pinterestissä kuitenkin selailemassa satunnaisesti ideoita erilaisiin teemoihin liittyen.
Lähteet:
www.pinterest.com
blog.kuulu.com
Wikipedia