
Mikä on Linkedin
Linkedin on kätevä kansainvälinen työkalu, jos haluat löytää uuden työpaikan tai erilaisia koulutuksia. Sieltä voit etsiä myös vaikkapa työkavereitasi ja ystäviäsi. Linkedin on eräänlainen CV ja työnantajat voivat löytää sinut sieltä, joten siksi kannattaa pitää sivustosi kunnossa. Linkedin on myös verkostoitumispaikka ja tiedonhakukanava. Linkedinissä on yli 900 miljoonaa jäsentä ja jopa 200 eri alueelta maailmanlaajuisesti. Sivuston maininnan mukaan linkedin sivustolla palkataan jopa 8 työntekijää minuutissa, joten tahti on valtava. Linkedin on maksuton, mutta jos haluaa luoda premium version henkilöprofiileille on siinä pieni maksu. Yritykselle voit luoda kätevästi Linkedin tilin tästä
Read more: Linkedin
Linkedinin Visiohan on “Create economic opportunity for every member of the global workforce.” ja Missio “The mission of LinkedIn is simple: connect the world’s professionals to make them more productive and successful.”
Kuinka etsiä työntekijöitä tai töitä?
Työnantajana voit etsiä työntekijöitä kätevästi mahtavien hakuominaisuuksien johdosta. Valitse kategoriasta mm paikkakunta, työntekijän taitoja, ammattinimikkeitä yms. Valitse mielenkiintoisia cv:tä ja pyydä haastatteluun. Voiko tämän helpommaksi työntekijähakua tehdä?

Työntekijän näkökulmasta työnhaku on tehty todella helpoksi. Kun olet luonut itsellesi linkedin tilin ja täyttänyt profiiliisi tarvittavia tietoja, voit lähteä surffaamaan ja etsimään itsellesi mielenkiintoisia työpaikkoja. Linkedin on tehty erittäin helpoksi käyttää ja varsinkin modiiliselaimella pääset selaamaan työpaikkoja suoraan alareunassa olevan “Jobs” painikkeen kautta. Valikon kautta voit hakea tietyntyyppisiä työpaikkoja tai yrityksiä. Pystyt valitsemaan myös etsitkö kokoaikaista, väliaikaista vai extra työtä. Valikosta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja. Kun olet löytänyt mielenkiintoisen työn, voit yhdellä klikkauksella lähettää profiilisi heidän tarkasteltavaksi. “Apply” tai kohdasta “Save” voit tallentaa sen myöhempää tarkkailua varten.

Ilmoita avoin työpaikka
Onneksi avoimen paikan julkaisu on helppoa ja se tavoittaa laajasti työntekijöitä Linkedinissä. Kirjaudu yrityksen Linkedin tilille klikkaa “Post a Job” Lisää yrityksen tiedot ja avoimen paikan speksit ja julkaise. Näin helppoa. Nyt vain odottelemaan yhteydenottoja. Mutta muista pitää yrityksen sivusto houkuttelevana, koska työnhakija vierailee sielä varmasti.
Markkinointi Linkedinissä
“LinkedIn-mainonta pystytään kohdistamaan erittäin tarkasti ammatin, tittelin, koulutuksen, työkokemuksen, osaamisen, toimialan, työnkuvan ja aikaisempien sivustovierailujen perusteella” (Medialuotsi). Linkedin on nuorekas ja trendikäs tapa markkinoida alaa ja sieltä saa välitöntä palautetta. Mielenkiintoisilla kuvilla ja tiukalla tekstillä saadaan aikaan paljon. Mikäli itse yrityksessä ei osata hallita markkinointia, voi sen antaa hallittavaksi jollekkin markkinointialan yritykselle.
Tässä eräs matkailualan yritys lapissa josta voi tarkastella, miltä yrityksen sivut voisivat näyttää. Aurora Holidays
Mistä kannattaa lähteä liikenteeseen
- 1. Perusta yritykselle oma linkedin sivu
- Yrityksen LinkedIn-sivulla voi jakaa esimerkiksi artikkeleita, blogipostauksia, rekrytointi-ilmoituksia sekä työntekijöiden ja yrityksen kuulumisia.
- 2. Osallista työntekijöitä jakamaan julkaisua.
- 3. Hyödynnä Linkedinin maksettua mainontaa
- Pystyt kohdentamaan julkaisun
Hinta per 1000 näyttöä on tyypillisesti 15-25 €.

Linkedin matkailualalla
Matkailuala on osaltaan visuaalista markkinointia. Ihanilla kuvilla ja hetkillä saat markkinoitua paljon. Linkedin on mahtava alusta tuoda matkailualan yritys tutuksi niin asiakkaille kansainvälisesti, kuin työntekijöille.
Tästä pääset tutustumaan esimerkiksi Visit Finlandin sivuille.
Lähteet
Medialuotsi. Viitattu 25.2.2023. LinkedIn-mainonta | Medialuotsi Oy
LevelUp. Viitattu 25.2.2023. LinkedIn-markkinointi – 3 vinkkiä aloittamiseen » LevelUp
Linkedin LinkedIn: Log In or Sign Up