Googlen yritysprofiili

Google Business Profile (Googlen yritysprofiili) on työkalu, jolla yritys mahdollistaa näkyvyyden Googlen hakukoneissa. Työkalun optimointi on yksi tehokkaimmista hakukoneoptimoinnin työkaluista. Yritysprofiili sopii niin suurille kuin pienemmillekin yrityksille, jotka haluavat tehostaa näkyvyyttään hakukoneissa. Etenkin matkailu- ja ravintola-alalla yritysprofiilin hyödyntäminen on järkevää.

Kun Googlen hakukoneeseen kirjoitetaan tietty yritys, ravintola tai myymälä, sivun oikeaan laitaan nousee koonti yrityksen tiedoista. Yritysprofiilissa on tärkeää korostaa yrityksen tärkeimpiä tietoja ja luoda yrityksestä ainutlaatuinen kuva.

Kuva: Search Engine Journal.

Yrityksen koonti sisältää esimerkiksi

  • Yrityksen osoitetiedot
  • Aukioloajat
  • Arvostelut
Työkalun avulla perustiedot yrityksestä on helposti ja selvästi kuluttajan saatavilla. Tietojen ajantasaisuudesta huolehtiminen on tärkeää.
Ylläolevan kuvan näkymä on ensimmäinen asia, mitä ihminen näkee, kun hakee Googlen hausta “Ravintola Rosso Rovaniemi”. Näkymään voi lisätä suoran linkin ravintolan nettisivuille, reittiohjeet Google Mapsin kautta sekä pikanäppäimen puheluun.
Muita hyödyllisiä tietoja on esimerkiksi suositut ajat, jolloin ravintolassa käydään, sekä verkossa tehdyt arvostelut.

Yritysprofiili – käyttöönotto

Googlen yritysprofiilin käyttöönotto on yksinkertaista.

  1. Luo yrityksellesi Google-tili.
  2. Siirry Googlen yrityssivulle ja klikkaa “Hallinnoi nyt”. Mikäli yritystäsi ei vielä löydy hakukoneeseen kirjoittamalla, lisää se listaan.
  3. Lisää yrityksen sijainti- ja osoitetiedot. Sijaintitietojen avulla yrityksesi yhdistetään Google hakuihin ja Google Mapsiin.
  4. Valitse yritystäsi vastaava kategoria.
  5. Lisää sivulle yrityksesi yhteystiedot.
  6. Vahvista profiiliisi lisäämät tiedot joko puhelimeen, sähköpostiin tai kirjeitse saapuvan vahvistuskoodin avulla.

Alla oleva video esittelee yritysprofiilin käyttöönoton.

Kuinka erottua hakukoneissa?

Kuvat ovat tehokas tapa erottua joukosta. Alla olevassa kuvassa Sisustusliike Tiinuskan yritysprofiilissa esitellään kaupan sisältöä, sekä näytetään Street View -työkalun avulla, miltä liike näyttää ulkoapäin.

Median lisääminen yritysprofiiliin lisää kuluttajien kiinnostusta klikata yrityssivua. Kuvien avulla voi myös esitellä esimerkiksi ravintolan ruokalistoja.

Sisustuskauppa Tiinuskan käyttämiä kuvia hakukoneessa
Kuvat elävöittävät yritysprofiilia.

Yhteydenpito asiakkaisiin

Yritysprofiili mahdollistaa sujuvan yhteydenpidon kuluttajiin. Yrityksen saamiin arvosteluihin on mahdollista vastata ja näin ollen kehittää asiakassuhdetta.

Usein kysytyt kysymykset -osio on helppo tapa vastata yleisimpiin kysymyksiin, joita yritys vastaanottaa. Vastaukset näkyvät kaikille, eikä asiakkaiden tarvitse erikseen etsiä tietoa.

Myös suora yhteydenpito asiakkaisiin on mahdollista yksityisviesteillä. Näin asiakkaat saavat vastauksia heitä mietityttäviin kysymyksiin.

Yritysprofiilin hyödyntäminen

Digitaalisessa markkinoinnissa on tärkeää ymmärtää, miten asiakkaat löytävät yrityksesi. Yritysprofiilin avulla voi selvittää, mitä hakusanoja asiakkaat käyttävät ja kuinka paljon profiiliin on kohdistunut toimintaa. Tehokkuutta tarkkailemalla saa käsityksen siitä, kuinka kiinnostuneita kuluttajat ovat olleet yrityssivustasi.

Yritysprofiilin tuloksia
Yritysprofiilin tuloksista pystytään tarkkailemaan sivustoon kohdistunutta toimintaa.

Lähteitä:

Google.com/Business

Generaxion – Google Business Profile – vinkkejä paikallisen löydettävyyden hakukoneoptimointiin

9 Replies

  1. Todella kattavasti kirjoitettu ja selkeästi luettava teksti. Itse ainakin sain paljon uutta ja varmasti hyödyllistä tietoa. 🙂 käyttöönotto ohje oli hyvin selkeä ja auttaa varmasti alkuun.

  2. Todella mielenkiintoinen ja kattava postaus. Jonkin verran tulee käytettyä työkalua kuluttajan roolissa, mutta en ennen postauksesi lukemista tiennyt mitään siitä, kuinka työkalu toimii yritysten näkökulmasta. Postauksesi oli siis varsin hyödyllinen ja kiva lukea, kun tekstin lisäksi myös kuvia ja ohjevideo 🙂

  3. Google yritysprofiili herätti mielenkiinnon, sillä itse usein katson yritysten tietoja, aukioloaikoja ja arvosteluja sen kautta. Tässä blogissa tuli selkeästi tietoa työkalun käytöstä ja vinkkejä jolla Google yritysprofiilia voidaan hyödyntää yrityksessä ja miten sitä voidaan parantaa! 🙂

  4. Hei,
    Olipa johdonmukaisesti ja kattavasti koottu oleellisimmat tiedot aiheesta. Käytän tätä todella paljon etsiessäni paikallisia palveluja Google Mapsista ja jos yritykseltä puuttuu tietoja profiilista, siirryn helposti ostamaan palveluita/tuotteita kilpailijalta. Enemmän olisin kaivannut vinkkejä, miten yritys voisi kohdistaa tämän nimenomaan matkailuun ja matkailijoille. Kannattaako silloin kiinnittää erityisesti johonkin seikkaan huomiota?

    1. Kiitos kommentista Essi! Työkaluhan on kätevä juuri matkailijoille, jotka etsivät erilaisia palveluita ja haluavat etsimänsä tiedon mahdollisimman helposti. Ainakin tietojen ajantasaisuudesta huolta pitäminen on tässä työkalussa tärkeää. Myös arvostelut ovat hyvä valtti erilaisten toimijoiden välisessä kilpailussa. Yritysprofiilista kannattaa tehdä mahdollisimman mielenkiintoinen ja asiakasta houkutteleva (Kuvat, selkeät ohjeet, erilaiset postaukset)

  5. Hei! Olipa mukavaa luettavaa. Video oli varsin informatiivinen, ja helppoa katsottavaa. Muutenkin pidän blogisi ulkoasusta yleisesti. Nuo tiedot ovat kyllä tärkeitä näin asiakkaan näkökulmasta. Arvostan, jos yrityksessä on selkeät sivut joista löytää tarpeeksi tietoja. Ja totta kait, että ne ovat ajan tasalla. Pidän itse myös noista tilastoista, joten siitä kanssa peukku ylös.

  6. Olipa hienosti tehty ja mielenkiintoinen postaus. Olit keronut kattavasti googlen yritysprofiileista ja oli tosi kiva kun tässä oli niin paljon kuvia! Itsekin usein katson googlesta yrityksen yritysprofiilin, jos olen menossa vaikkapa syömään. Tämä on kyllä suuri apu yritysten digitaalisessa markkinoinissa!

  7. Hei, todella hyvin tehty ja muotoiltu postaus! En ole itse aikaisemmin tätä käyttänyt, joten oli todella mielenkiintoista syventyä tähän aiheeseen. Toki niin sanotusti asiakkaana yritysprofiileja tulee selailtua. Postaus sisälsi mukavasti informatiivisia kuvia. Postauksen rakenne on sellainen, että asiat on helppo yhdistää matkailuun.

  8. Todella hyvin tehty kokonaisuus ja selkeä. Tämän avulla pystyisin itse aloittamaan google businessin käytön. Visuaalisesti monipuolisuudellaan lukijaystävällinen.

    Olen huomannut, että monesti pieniltä yrityksiltä/yrittäjiltä saattaa jäädä nämä tärkeät yhteystiedot ( osoite, puh, aukioloajat) päivittämättä.

    Näen itse Googlen merkittävänä työkaluna yritysmaailmassa, joka kehittyy/ päivittyy jatkuvasti. Pienellä panostuksella yritys voi helposti lisätä näkyvyyttään verkossa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *