Mikä on TikTok?

Tiktok on varsinkin nuorten keskuudessa suuren suosion saavuttanut sosiaalisen median palvelu, joka sai alkunsa Kiinassa ByteDance –nimisen yrityksen toimesta vuonna 2016. Maailmanlaajuiseksi Tiktok laajeni kuitenkin vasta vuonna 2018, sen yhdistyttyä Musical.ly -sovelluksen kanssa. Vuoteen 2022 mennessä jo yli 3 miljardia käyttäjää oli ladannut sovelluksen käyttöönsä. Toimintaa Tiktokissa ohjaa ja säätelee kehittynyt algoritmi, joka tarjoaa jokaiselle käyttäjälle personoitua sisältöä sen perusteella, mitä käyttäjät ovat aikaisemmin katsoneet.  

Ohjeita Tiktokin käyttöön voi löytää esimerkiksi YouTubesta.

Miten se toimii?

Käyttäjät kuvaavat puhelimillaan videoita, joita voivat halutessaan muokata muokkaustyökaluilla. Videoon voi muun muassa lisätä taustalle musiikkia ja sen pituus saa enimmillään olla 3 minuuttia. Valmiin videon voi julkaista halutessaan kaikkien nähtäville, ainoastaan kavereille tai yksityiseksi vain itselle näkyväksi. 

Alla olevalla videolla kerrotaan, kuinka kuvata video tiktokkiin. 

Kohdeyleisö & Sisältö

Kohde yleisönä ovat 18–24-vuotiaat, joita on jopa 50 %. Loput ovat joko nuorempia tai vanhempia. Alustalla on myös vanhempia käyttäjiä runsaasti, joten ei voida puhua enää nuorison alustasta.  Tiktokissa on lyhyitä mukaansatempaavia videoita, joissa on musiikkia, ruokaa, vaatteita, ihmisiä, brändejä, trendejä ynnä muita. 

Minkälaista tietoa se tarjoaa?

Tiktok tarjoaa ajankohtaista tietoa pinnalla olevista asioista ja trendeistä. Sen avulla voit saada tietoa, reseptejä, vinkkejä arkeen, jumppaohjeita ja mitä vaan etsitkään. Tiktokin avulla voi tuoda tietoutta, mainostaa yritystä, matkailua, brändejä 

Tiktokin käyttö matkailubisneksessä

Alustalla voi esitellä liiketoimintaa rennommalla otteella mikä auttaa luomaan yhteyden yleisöön. Tiktokissa on mahdollista näyttää brändin inhimillistä puolta ja osallistaa katsoja esimerkiksi haasteiden kautta sekä ottaa kantaa ja kommentoida ajankohtaisia ilmiöitä. Mainostaminen tiktokissa on edullista ja tehokasta. Hyvin tehty mainos sulautuu katsojalle niin ettei se edes tunnu mainokselta. 

Matkailuun liittyviä tilejä:

Tiktokista löytyy useita erilaisia matkailuun liittyviä tilejä. Alla muutama esimerkki:

@vaihdavapaalle “Matkainspiraatiota ja unelmia elämään. 70 maata takana.” 

@budjettimatkailua “Maailman näkemistä monipuolisesti, mutta edullisesti!” 

@reissukuume “Enimmäkseen soolomatkailua opiskelijabudjetilla” 

Olisiko ChatGPT:stä hyötyä sisällön tuottamiseen?

ChatGPT:ä voi hyödyntää sisällön tuottamiseen monella eri sosiaalisen median alustalla, kuten myös Tiktokissa. Sen avulla voi esimerkiksi kirjoittaa mainokseen tai videoon selosteen. Voi sen avulla jopa suunnitella rakenteen kokonaiselle videolle.

Vinkkejä TikTokin käyttöön

Videon tulee olla sopivan mittainen aiheeseen, jotta mielenkiinto katsojalla säilyy. Trendikäs musiikki ja äänitehosteet tekevät sisällöstä näkyvämpää ja houkuttelevat TikTokin algoritmeja. Profiilissa vieraileville voi myös tarjota jotakin ilmaista esimerkiksi alennuskoodeja verkkokauppoihin 

Omia ajatuksia sovelluksesta

Tiktok videoita on helppo katsella ja ne ovat mukavan lyhyitä. Sieltä saa vinkkejä ja erilaisia näkökulmia asioihin sekä siellä on viihdyttää materiaalia. Parhaimmillaan Tiktok voi siis tuoda yksityisille ihmisille tietoutta asiohin ja iloa arjen keskelle. Tietysti Tiktokin maine ei ole ihan puhtoisin ja paljon on kiertänyt huhuja aiheen ympärillä, että sovellus keräisi käyttäjistä enemmän tietoja kuin olisi tarve. Olkoon se totta tai ei, se tietysti voi jäädä mietityttämään. Kaiken kaikkiaan kuitenkin päällimmäinen ajatus Tiktokista on positiivinen.

Lisää aiheesta löydät seuraavilta sivuilta: Wikipedia & TikTok: Mikä se on ja miten se toimii,

Kirjoittajat: Oona Kettunen, Mirva Iso-Kokkila & Siru Lönnqvist

9 Replies

  1. Hei!

    Tuot tekstissäsi hienosti esille TikTokin toimintaa ja mahdollisuuksia sen hyödyntämisessä. Postauksesi on helppoa luettavaa jäsennellyn tekstin ansiosta ja ns. turha sälä on jätetty pois. Linkit toimivat ja johdattavat oikeille sivustoille. Kuviakaan ei ole liikaa.

    Hyvin kirjoitettu.

  2. Hei!

    Hyvin kirjoitettu tiivistetty ja kattava kokonaisuus Tiktokista. En itse käytä kyseistä alustaa, mutta esimerkiksi sitä hyödynnetään omalla työpaikallani tavoittamaan juurikin nuorisoa. Moni Tiktokkaaja löytyy myös Instagrammista ja seuraankin linkkaamaasi @vaihdavapaalle tiliä siellä 🙂

  3. Hei!

    Kiitos hyvästä tiivistelmästä koskien TikTokia! TikTok on minulle vielä aika vieras alusta. Liityin itse mukaan vasta noin kuukausi sitten, jotta voisin vähän kartoittaa sen potentiaalia mahdollisen tulevan yrityksen markkinoinnissa. Tämä postaus auttoi hyvin avaamaan TikTokin saloja ja mahdollisuuksia ja liitetty video oli hyvin informatiivinen! 🙂

  4. Hei!

    Kiitos TikTok aiheisesta postauksesta. Minulle myös kyseinen alusta on vieras, joten oli mielenkiintoista lukea ja katsoa video aiheesta. Olitte kertoneet asiat lyhyesti ja ytimekkäästi ja jäsentely oli selkeää. Lukeminen oli helppoa ja miellyttävää lyhyiden kappaleiden ansiosta.

  5. Moi!

    Hyvin kijroitettu teksti, helppo lukea ja antaa kattavasti tietoa TikTokista. Video lisäys postaukseen on hyvä!

  6. Hyvin kirjoitettu teksti TikTokista. Tykkäsin, että olitte löytäneet postaukseen suomenkielisen videon. En itse hirveästi ole käyttänyt TikTokia, mutta sen verran, että tiedän suurinpiirtein miten se toimii.

  7. Hei,
    Mainio ja kattava kirjoitus TikTokista. Teksti oli helposti luettavissa ja sopivasti jaoteltu pieniin kappaleisiin. En tiennyt että TikTokissa on nuin paljon toimintamahdollisuuksia…

  8. Hienosti kirjotettu blogiteksti! TikTok on minulle myös tuttu sovellus ja huomaan joskus käyttäväni ehkä liiankin paljon aikaa sitä katsoessani. 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *