TikTok on älypuhelinsovellus, jossa jaetaan lyhyitä, noin 15 sekuntia kestäviä videoita. Sovellus on erityisen suosittu nuorten keskuudessa ja suurin osa käyttäjistä onkin alle 25-vuotiaita. TikTok on otollinen markkinointialusta erityisesti kuluttajabrändeille, mutta se kuitenkin sopii myös aineettomia tuotteita ja/tai palveluita myyville yrityksille. Tärkeintä on, että brändistä saa tehtyä visuaalista materiaalia.
Tiktokissa esiintyvyydestä vastaa algoritmi, eli video näkyy juuri sellaisille, jotka ovat kiinnostuneita videon kaltaisesta sisällöstä. Tiktok-videoissa ei myöskään ole niin sanotusti “turhaa” asiaa, kuten esimerkiksi youtube-videoissa.
Kohdennusmahdollisuudet ovat kuitenkin Suomessa vielä melko vaatimattomia, joten kohdennus kannattaa tehdä sisällöllä, eli tehdä juuri sellaista sisältöä, joka varmasti herättää kohderyhmän kiinnostuksen. Suomessa tiktokilla on jo 1.1 miljoonaa käyttäjää (2023). Markkinoijan tulee ymmärtää, ovatko käyttäjät relevantteja juuri hänen yritykselleen.
Erilaisia markkinointitapoja ovat muun muassa yritykselle oman sivun luominen, jolloin yrityksen mainostamiseen tarkoitetut videot eivät huku omiin videoihin. Yritykset voivat myös saada helppoa näkyvyyttä tekemällä yhteistyötä some-vaikuttajien kanssa.
Yritykset voivat myös käyttää maksullisia mainontakeinoja, eli maksaa siitä, että heidän videonsa näkyvät käyttäjien etusivulla.
Tiktok on ylivoimaisesti eniten nousussa oleva sosiaalisen median alusta ja sen tuomat markkinointimahdollisuudet tulevat kehittymään ja yleistymään myös Suomessa tulevina vuosina.