Oletko nähnyt sosiaalisessa mediassa kuvia Lapista? Lyön vaikka vetoa että olet. Ehkä näkemässäsi kuvassa juoksee huskyja, jotka saavat sinut haaveilemaan osallistumisesta huskyajolle. Hetken mietittyäsi saatat etsiä kuvassa mainitun firman ja pian huomaatkin istuvasi reen kyydissä, jota vetää 12 innokasta siperialaista.
Sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Tämä pitää varmasti paikkansa, mutta kuvan, joka kertoo enemmän kuin tuon tuhat sanaa, on oltava laadukas, jotta se herättää katsojansa huomion. Ihan millainen roiskaisu vain ei kerää sosiaalisessa mediassa toivottuja tykkäyksiä, uudelleen jakoja eikä mahdollista ostopäätöstä.
Myöskään mitä tahansa löytämääsi kuvaa et voi käyttää. Mikäli kuva, jonka aiot julkaista ei ole omasi, tulee sinulla olla käyttöoikeus jakaa se. Tekijänoikeudet syntyvät ihmiselle, ei yritykselle. Yritys voi kuitenkin erillisellä sopimuksella saada kuvan käyttöoikeudet. Esimerkiksi Partioaitta pyytää usein Instagramissa lupaa jakaa retkeilyaiheinen kuva. He kommentoivat kuvaa ja pyytävät julkaisijaa vastaamaan viestiin “yespartioaitta“. Mikäli vastaat heidän kommenttiinsa heidän toivomalla tavalla, luovutat kaikki käyttöoikeudet kyseiselle yritykselle., kannattaa siis lukea ehdot tarkkaan! Ammattimaisesti valokuvaaville en tämän kaltaista sopimusta suosittelisi, mutta tällainen tavallinen kuvailija, niin kuin minä, on kyllä vastannut näihin pyyntöihin yes. Kuvaston sivuilta voi käydä lukemassa lisää erilaisista tekijänoikeuksista.
Verkkosivustoilla julkaistavien kuvien koolla on suuri merkitys. Ylisuuret kuvat hidastavat sivujen latautumista, eivätkä nykypäivän ihmiset jää odottelemaan, vaan pahimmassa tapauksessa menetät maksavan asiakkaan vain siitä syystä, että olet käyttänyt liian suurta kuvaa. Suurikokoiset kuvat myös käyttävät palvelintilaa, joten pahimmassa tapauksessa koko sivustosi lakkaa toimimasta. Opettelemalla pienentämään ja optimoimaan kuvien kokoa, saadaan aikaan toimiva kokonaisuus. Lisää kuvien muokkaamisesta voi lukea täältä.
Kuva voi olla myös oivallinen huomion herättäjä vaikkapa yrityksen työpaikkailmoituksessa. Mitä luulet kumpi herättää lukijan huomion ensin, tämä alla oleva kuva vai pelkkä tekstiä sisältävä postaus? Tähän alla olevaan kuvaan voisi lisätä tekstiksi vaikka ” Haluaisitko sinäkin työskennellä näiden suloisten karvakavereiden kanssa”.
Huskypentu työntekijän sylissä. (Kuva: Tanja Hartikainen)
Sosiaalinen media on väylä markkinoida mm. yritystä tai matkailualuetta, kasvattaa yleisöä sekä tuoda tunnetuksi brändejä ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Mikäli asiakas haaveilee esim.talvisesta lomasta Kilpisjärvellä, voidaan hänen huomionsa herättää kauniilla kuvalla vaikkapa mökistä, jonka taustalla näkyy Saana. Merkkaamalla kuvaan oikea sijainti, tagit ja avainsanat, saadaan kuvaa kohdennettua oikealle yleisölle. Ainakin minä matkailijana aloittaisin ensin hakemaan Instagramista kuvia hakusanalla “Kilpisjärvi”. Usein yritykset myös käyttävät rahaa kohdennettuun mainontaan ja oikein tehtynä, summien ei tarvitse olla suuria. Lisää kohdennetusta mainonnasta voit lukea täältä.
Kuvalla voidaan myös vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja mielipiteisiin. Esimerkiksi kuva lapsesta sodan keskellä, aiheuttaa varmasti monissa voimakkaitakin reaktioita. Ole siis tarkkana millaista sisältöä julkaiset!
Mikä sitten on tehokas tapa käyttää kuvia sosiaalisessa mediassa? Adoben ”Step up your social media game with fantastic photos” – mukaan sinun tulisi sitouttaa yleisöäsi sekä yrittää aika ajoin uusia tekniikoita. Esimerkiksi, mikäli olet käyttänyt vain päivällä otettuja kuvia, voit koittaa millaisia reaktioita ja kiinnostusta yöaikaan otetut kuvat saavat aikaan. Opettele uusia uusia taitoja ja pysy ajan hermolla, ole luova ja muista heittäytyä!
Summa summarum, rohkeasti vain kamera käteen ja kokeilemaan! Eikä kuvaamiseen aina tarvita järjestelmäkameraa, nykyajan puhelimien kamerat ovat huippuluokkaa, joten go for it!
Miten somia kuvia! Ja hyvä kirjoitus. Moni vaan räpsii kuvia ja laittaa niitä nettiin, eikä siinä mitään. Mutta jos haluaa saada isoa näkyvyyttä niin ohjeesi ovat tärkeitä. Hyvä huomio tuo Partioaitan esimerkki, yritysten ja tapahtumien pieni präntti kannattaa todellakin lukea tarkkaan, jos aikoo antaa niille mitään ilmaiseksi jakoon.
Hei, kiva kuulla, että löysit blogistani hyviä vinkkejä kuvien käyttöön liittyen🙂
Ihana visuaalinen kokonaisuus!! Ja hyvää tekstiä tärkeistä aiheista. Kuvien käyttäminen on hyvin vaikuttava keino saada ihmisten huomio, kuten esimerkiksi tuossa työpaikkailmoitus kohdassa sanoitkin!
On tärkeää muistaa juurikin se, ettei mitä vain kuvia saa käyttää, vaan tulee ottaa selvää, mitä toimenpiteitä kuvan julkaisu voi vaatia, jotta se on laillista.
Partioaitan esimerkki oli todella hyvä! On tärkeää perehtyä ennen kuin tekee mitään päätöksiä!
Kiitos paljon palautteestasi! Tuota Partioaitan tapaa saada kuvien käyttöoikeudet käyttää yllättävän moni firma ja mietin vain kuinka moni jaksaa lukea sitä pikkupränttiä missä kerrotaan ehdot mikäli vastaat “yes”
Tekstiäsi oli mukava lukea ja kerroit aiheesta hyvillä esimerkeillä. Kuvasi kiinnittivät huomioni, vaikka koira allerginen olenkin 🙂 Olit lisännyt mukavasti myös linkkejä kirjoitukseesi. Lukisin tekstejäsi toistekin.
Kiva kuulla että sain kiinnitettyä kuvilla huomiosi ja että voisit lukea tekstejäni toistekin 🙂
Hyvin kiteytetty tärkeimpiä asioita kuvien käytöstä! Ihania kuvia! 🙂
Hei ja kiitos palautteestasi! Mukava kuulla, että olin onnistunut tuomaan tärkeimmät asiat esille 🙂
Hei. Tosi informoivaa ja sulavaa tekstiä. Sain tekstistä paljon irti ja ihania kuvia kaiken lisäksi.