Vihreä pöllötarra on liimattuna ravintolan oveen. Mistä on kyse? Kyseessä on Tripadvisorin logo. Tämä monelle matkailijalle tuttu pöllö katselee meitä hotelleissa, ravintoloissa kuin kahviloissakin, ympärimaailmaa. Mutta mitä muuta Tripadvisor-sivusto tarjoaa?

Tripadvisor on siis matkailusivusto, joka tarjoaa tietoa matkakohteista, hyödyntäen matkailijoiden omia kokemuksia. Sen lisäksi, että sivuston avulla voit suunnitella matkaasi, se myös mahdollistaa erilaisten varusten tekemisen.

Sivuston avulla voit löytää:

  • Majoitusvaihtoehtoja (loma-asunnot, hotellit & majatalot).
  • Makuelämyksiä (ravintoloita, kahviloita, baareja).
  • Erilaisia vaihtoehtoja matkustamiseen (risteilyitä, lentoja & vuokra-autoja).
  • Tekemistä (voit varata retkiä ja opaskierroksia sekä muita aktiviteetteja).
  • Jakaa kokemuksia (voit lukea muiden matkailijoiden kirjoittamia arvosteluja ja keskustella foorumin välityksellä sekä tietenkin kirjoittaa omia arvostelujasi).

Kuinka käyttää Tripadvisoria?

Sivustoa voi käyttää ilman kirjautumista, mutta eniten hyötyä siitä saa luomalla oman (maksuttoman) Tripadvisor tilin. Esimerkiksi omia arvosteluja ei voi jättää, jollei ole kirjautunut.

Sivusto toimii verkkoselaimella tai/sekä mobiiliapplikaatiolla. Alkuun pääset kirjautumalla osoitteeseen (klikkaa linkkiä) www.tripadvisor.com

Kyseessä on yhdysvaltalainen (U.S) yritys. Vaikka käyttökieltä pääseekin vaihtamaan sivustolla, ei suomen kieli listalta löydy. Valuutan kuitenkin saa vaihdettua halutessaan euroiksi, sivuston oikeasta yläreunasta. Sivusto on kokonaisuudessaan helppokäyttöinen.

Esimerkkikuva Tripadvisor sivuston etusivusta.
Tripadvisor aloitussivu (Kuvakaappaus: Tripadvisor verkkosivusto, 2024)

Sivuston yläreunasta löytyy päävalikot sekä alasvetovalikkoja. Helpoimmin alkuun pääset kirjoittamalla matkakohteesi hakukenttään ja klikkaamalla Search-painiketta tai Enteriä.

Mikäli haluat luoda oman Tripadvisor-tilin, kirjautumaan pääset mustasta ”Sign in” painikkeesta. Tämän jälkeen voit valita haluatko kirjautua käyttäen Google-tiliä vai sähköpostiasi. Samaa polkua pitkin pääset myös jatkossa kirjautumaan tilillesi.

maksuttoman käyttäjätilin avaaminen.
Kirjautuminen Tripadvisor-tilille (Kuvakaappaus: Tripadvisor verkkosivusto, 2024)

Tämän jälkeen sinun tulee vain hyväksyä käyttöehdot ja oletkin valmis suunnittelemaan seuraavaa matkaasi ja jakamaan kokemuksiasi.

Kohderyhmä ja ajantasaisuus?

Sivuston pääkohderyhmänä ovat matkailijat tai matkaa suunnittelevat. Eli kuka vain, iästä tai taustasta riippumatta. Tripadvisor on tarkoitettu kaikille.

Mitä ajantasaiseen tietoon tulee: yritykset tarjoavat tietoja toiminnastaan, aktiivisesti. Sivustolta löydät myös uusia, kuin vanhempiakin asiakasarvosteluja kohteista. Tripadvisor sivuston ylläpito puolestaan tarjoaa jatkuvasti uusia matkakertomuksia, kohde-esittelyjä kuin tilastotietoakin.

Tripadvisor matkailualan toimijoiden näkökulmasta

Tripadvisorilla on miljoonia käyttäjiä. Pelkästään majoituspaikkoja on sivustolla yli 1,4 miljoonaa. Tämän lisäksi, käyttäjät kokevat sivuston luotettavaksi. Tämän avulla yritys voi saada merkittävästi näkyvyyttä ja uusia asiakkaita.

Katsomalla videon, voit tutustua aiheeseen yrittäjän näkökulmasta.

Video: The power of reviews, Tripadvisor

Tripadvisor jakaa myös sertifikaatteja ja palkintoja alan toimijoille. Juuri nämä näyttäytyvät asiakkaille Tripadvisorin logo (pöllö) – tarroina yritysten ovissa tai seinälle ripustettuina sertifikaatteina.

Esimerkiksi majoituskohteille sekä ravintoloille voidaan myöntää Tripadvisorin “Certificate of Excellence”, jota on jaettu vuodesta 2010 lähtien. Nykyisin tämä tunnetaan nimellä Travelers´Choice.

Sertifikaatti myönnetään matkailualan toimijoille.
Tripadvisorin myöntämä sertifikaatti (Kuvakaappaus: Tripadvisor verkkosivusto, 2024)

Ajatus pähkinänkuoressa: Sivusto tekee yhteistyötä matkailualan yritysten kanssa, jotka maksavat komissiomaksuja. Sivuston myötä yritys saa huomattavaa näkyvyyttä ja mainostilaa.

Kuinka Tripadvisor voisi hyötyä ChatGPT:stä sisällön luomisessa?

Sivuston ajatus on, että pääasiassa matkailijat jakavat sisältöä kirjottamiensa arvostelujen muodossa. Tietenkin myös palvelun tarjoajat jakavat tietoa yrityksistään. Voidaankin pohtia, kuinka tekoälyn käyttäminen vaikuttaa asiakasarvioiden luotettavuuteen. Mitkä näistä ovat oikean ihmisen kirjoittamia ja mitkä tekoälyn?

ChatBottien käytön etuina puolestaan on sen tarjoamat mahdollisuudet yksilöllisten matkojen luomisessa. Tämän lisäksi se tarjoaisi tukea varausten tekemiseen chatbottien avulla ympärivuorokauden (ChatGPT-Suomi 2023.) Koska kyseessä on maailmanlaajuinen sivusto, myös aikaeroista johtuvat haasteet voitaisi näin ollen välttää (asiakaspalveluiden aukioloajat vs. eri aikavyöhykkeet). Tripadvisor onkin huomannut tekoälyn käytön mahdollisuuden ja tarjoaa muun muassa tämän avulla palvelua matkasuunnitteluun (kuva alla).

Tekoäly apuna matkasuunnittelussa.
Yksilöityä matkasuunnittelua tekoälyn avulla (Kuvakaappaus: Tripadvisor-verkkosivusto, 2024).

Tämän lisäksi, tekoälyä voidaan hyödyntää sivustolla vaikkapa datan keräämiseen ja analysointiin. Sivustolta löytyykin runsaasti erilaisia analyyseja ja mittareita matkailijoiden luettavaksi, mutta myös tietoa yrityksille sertifikaatteja tavoitellessa. Tilastoja pääset lukemaan esimerkiksi täältä: The Power of reviews (pdf)

Lopuksi

Olen havainnut matkaillessani, että Tripadvisor -sertifikaatti kertoo laadusta, ainakin jonkin verran. Tämän vaihdellen huomattavasti maiden ja mantereiden välillä. Samalla tämä (sertifikaatti) näyttäisi nostavan esimerkiksi ravintolan hintoja.
Kyseessähän on onnistunut brändäys. Tripadvisor koetaan luotettavuuden ja laadun sertifikaattina- oli se sitä tai ei. Tämä kuitenkin näyttäisi antavan kilpailuetua yrityksille, joten ehdottomasti tavoittelemisen arvoinen.

Mitä asiakasarvioiden luotettavuuteen tulee?

Olen huomannut, että usein käytetty sana ”amazing”, on yleensä liioiteltua hehkutusta. Pohjolan kriittisyydellä kuvaisin useimpia kohteita sanoilla ”ihan ok”. Kriittisyyttä peliin arviointeja selaillessa!

Tästäkin huolimatta, sivustolta löytää nopeasti matkakohteiden päänähtävyydet ja suosituimmat turistikohteet. Tämän vuoksi Tripadvisor on varsin hyödyllinen, erityisesti äkkilähtöjä suosiville.

Lähteet:
Tripadvisor verkkosivusto, 2024. Viitattu 26.1.2024 https://www.tripadvisor.com/
ChatGPT-Suomi, 2023. Kuinka AI Chatbotit muuttavat asiakaspalvelua. Viitattu 27.1.2024 https://chat-gpt-suomi.fi/ai-chatbotit/

elisa.karomaki@edu.lapinamk.fi Social media ,

17 Replies

  1. Kiitos selkeästä ja visuaalisesta tekstistä! Vaikka ajattelin Tripadvisorin olevan työni puolesta jo suhteellisen tuttu konsepti, olit onnistunut löytämään pointteja, jotka oli minulle täysin uutta tietoa! Tästä esimerkkinä mm. tämä mahdollisuus suunnitella tekoälyn avulla matkasuunnitelma.

    1. Kiitokset kommentistasi! Mukava kuulla, että jotain uuttakin (suhteellisen tutusta) aiheesta löytyi.

  2. Moi,
    Blogisi oli hienosti rakennettu ja käsitteli TripAdvisorya mielestäni mukavan laajasti nostaessasi muutami tärkeitä ja hyviä pointteja.
    En itse ole käyttänyt sovellusta mainontaan, mutta voisin kuvitella sen olevan alueellisesti suurimpien toimijoiden dominoivaa markkinointia.
    Suomessa olen käyttänyt sovellusta juuri matkojen suunnitteluun ja siihen se on toiminut loistavasti, mutta kuten mainitsitkin, ulkomailla tilanne ja arvioiden luotettavuus on ihan toista luokkaa. Nim. merkillä muutaman kerran hyvinkin raskaasti pettynyt lomailija 😉
    Kiitos.

    1. Kiitos kommentistasi! Kiva huomata, että en ole ainoa kriitikko, mitä Tripadvisorin käyttökokemuksiin tulee 😉

  3. Hei! Kiitoksia tuotoksesta. Teksti oli erittäin hyvä ja sait poimittua keskeisimmät asiat tripadvisorista. Kyseistä välinettä käytän myös itse etenkin silloin, kun matkustan jonnekin eriin kaupunkiin ja täytyisi löytää hyvä hotelli tai ravintola.

    Tripadvisorin merkit juurikin minulle kertovat, että paikka on tehnyt hyvin asiat ja helpommin tulee valittua semmoinen hotelli, joka on saanut jonkilaisen tunnustuksen esim näiltä mainitsemasi setifikaatit, ”Travelers´Choice.” yms

    1. Kiitokset sinulle kommentistasi! Käyttökokemusta löytyy siis sieltäkin suunnalta ja katse on osunut myös sertifikaatteihin 🙂

  4. Hei!

    Hyvin jäsennelty ja selkeä postaus kokonaisuus. Olen itse hieman kriittinen Tripadvisorin suhteen, sillä osa arvoisteluista ja sijoituksista ovat maksettuja. Käytän sivustoa kuitenkin edelleen mutta tsekkkailen tarkasti mikä on maksettua mainosta. Usein juurikin hotelleja ja ravintoloita tutkiessa käytän kyseistä sivustoa.

    1. Tervehdys ja kiitokset kommentista!
      On totta, että osa arvosteluista näyttäisi olevan maksettuja. Olen kanssasi samaa mieltä, että tähän on aiheellista kiinnittää huomiota sivustoa käyttäessä.

  5. Hei!

    Kiitos hyvästä postauksesta! Olen käyttänyt TripAdvisoria vuosia, mutta jossakin vaiheessa se on kohdallani kokenut pienehkön inflaation ja aika harvoin tulee enää sieltä käytyä katsomassa. Itselläni häiritsee juurikin “liian hyvät” arvostelut ja ylistyssanojen käyttö, vaikka todellisuus on juurikin kuten sanoit “ihan ok”.

    Se mihin itse nykyään kiinnitän huomiota jos TripAdvisorissa käyn on yrityksen huonoimmat palautteet ja miten yritys niihin vastaa vai vastaako ollenkaan. Minun mielestä ne kertovat enemmän yrityksestä ja sen toimintatavoista kuin sen saamat hyvät arvostelut.

    1. Kiitokset, että jaoit kokemuksiasi!

      Taidamme olla molemmat hyvin samalla linjalla, mitä liian ylistäviin kommentteihin tulee.
      Oli hauska lukea, että kerrot selaavasi huonoimmat kommentit sekä kuinka yritys vastaa niihin. Näin teen itsekin.
      Onpa joskus silmiini osunut yrityksen kommentit, jossa haistatellaan asiakkaalle, kun asiakas on antanut palautetta. Mikäli palauttesiin vastaaminen on tämän tason asiakas”palvelua”, on varmasti muutkin asiat yrityksen toiminnassa pahasti pielessä.

  6. Kiitos postauksestasi 🙂 Tripadvisor on minulle aika tuntematon, olen käyttänyt sitä lähinnä kun olen etsinyt jotakin tiettyä matkakohdetta ja lukenut siitä arvosteluja. En ole koskaan käyttänyt sitä itse matkan suunnitteluun, enkä perehtynyt sen paremmin. Täytyypä ottaa paremmin selvää, kun seuraava reissu varmistuu 🙂 . Selkeä teksti ja kiva kun välistä olit laittanut omia mielipiteitä mukaan.

    1. Kiitokset sinulle kommentistasi!
      Olipa mukava kuulla, että tämä herätti mielenkiintoa.

  7. Hei!
    Kiitos postauksestasi! En ole ikinä ajatellut, kuinka laaja sivusto TripAdvisor on. Olen ollut tietoinen lähinnä, että sinne voi jättää arvosteluja yrityksistä.
    Sain itse kuulla syksyllä, että meillä töissä on käytössä TripAdvisor (oma käyttäjä meidän omalla osastolla). Tämä yllätti meidät kaikki eikä kukaan meistä tiennyt, kuinka sitä tulisi käyttää (eikä meillä myöskään tietoa, mitkä meidän tunnukset on :D).

    Tämän postauksen myötä itselläni heräsi mielenkiinto alkaa opettelemaan sivuston käyttöä niin asiakkaana kuin työntekijänäkin. Jospa jatkossa saisimme vastattua asiakkaiden palautteisiin, kun olemme tietoisia tilistä!

    1. Kiitokset kommentistasi!

      Hyvä kuulla, että aihe herätti mielenkiintoa, myös työelämän kannalta. Voin hyvin tunnistaa työelämästä kuvaamasi “yllätyksen”, pientä haastetta tiedonkulussa 😉

      Siitäkin huolimatta, mukavia hetkiä Tripadvisorin parissa!

  8. Hei!

    Olen “pöllöstä” kuullut ja sen jossain nähnytkin mutta en tiennyt oikein sen perimmäistä tarkoitusta ennen tätä. Aion tutustua tähän seuraavan kerran kun varaan matkaa. Ja aion myös suhtautua näiden kommenttien jälkeen kriittisesti siihen ja tutkia tarkoin mitä sieltä valitsen 🙂 Kiitos tästä vinkistä!

    1. Hei Mirva!

      Hyvä, että aiheeni myötä sait vinkkejä matkasuunnitteluun. Toivotankin jo näin etukäteen: mukavaa seuraavaa reissua! 🙂

  9. Tripadvisor on minulle melko tuntematon, joten teksti oli mielenkiintoista lukea ja sain paljon uutta tietoa. Täytyy kyllä itsekin joskus ottaa tripadvisor käyttöön.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *