Mikä on X?

X, eli aikaisemmaltaan nimeltään Twitter, on sosiaalisen median alusta, joka mahdollistaa käyttäjille lyhyiden viestien jakamisen, 280 merkin rajoituksella. Se on levinnyt ympäri maailmaa ja sitä käytetään reaaliaikaisen tiedon jakamiseen, verkostoitumiseen ja viestintään.

Twitter perustettiin vuonna 2006, ja vuonna 2023 sen nimi vaihtui X:ään, Elon Muskin ostettua sosiaalisen median alustan. Vaikka nimi onkin vaihtunut, sana “twiittaus tai twiitti” on edelleen yleisesti käytössä ja sitä käytetään terminä lyhyiden viestien lähettämisestä.

Miten käyttää X:ää?

  • Lataa sovellus Play kaupasta tai App Storesta, tai käytä nettiselaimessa.
  • Luo X-tili antamalla käyttäjänimi, sähköposti ja salasana.
  • Voit käyttää myös jo valmiiksi olemassa olevaa Google tai Apple tiliäsi.
  • Valitse profiilikuva.
  • Kirjoita lyhyt kuvaus ja valitse tunniste.
  • Seuraa kiinnostavia tilejä saadaksesi ajankohtaiset viestit näkyviin sivullesi.
  • Voit uudelleenjulkaistaista mielenkiintoisia julkaisuja.
  • Lisämaksulla (alkaen 3$ / kuukausi) saat esimerkiksi vähennettyä mainoksia.

Miten X toimii matkailun markkinoinnissa?

X on erinomainen markkinointi alusta matkailualan yrityksille ja vaikuttajille jakaa päivityksiä, mainostaa tapahtumia ja osallistua yhteisöön niin reaaliaikaisesti, kuin kertoakseen siitä jälkikäteen. Voit käyttää erilaisia matkailuun sopivia aihetunnisteita kohdentamaan sisältöä ja vastataksesi hakuihin paremmin. Valitsemalla tunnisteet eli hashtagit oikein, voit saada tilillesi enemmän seuraajia ja näkyvyyttä. Voit lisätä julkaisuihin myös linkin oman yrityksesi sivuille, mutta tätä ei kannata tehdä kaikkiin twiitteihin, sillä se voi ärsyttää toistuvasti käytettynä.

Video: Kuinka käytät hastageja? Media-Assari
Kohderyhmä


X:n kohderyhmä on hyvin monipuolinen, ja palvelua käyttävät ihmiset eri ammateista, ikäluokista ja taustoista ympäri maailmaa. Matkailun näkökulmasta sitä käyttävät niin matkailijat, vaikuttajat, yritykset, sekä myös paikallinen väestö. Voit muokata sisältöäsi kiinnostamaan niitä, jotka ovat kiinnostuneita matkailusta, matkavinkeistä ja aktiviteeteista matkakohteissa.

Jakaminen

Jaa julkaisuissasi visuaalisesti houkuttelevaa sisältöä, kuten valokuvia erilaisista matkakohteista, matkavinkkejä ja todenmukaisia kertomuksia, myös epämiellyttävistä kokemuksista. Pyri päivittämään mahdollisimman säännöllisesti ottaen huomioon myös vuorokausirytmi, eli mikä on paras ajankohta päivästä tehdä julkaisu, jotta se tavoittaisi mahdollisimman laajan yleisön. Osa yrityksistä käyttävät alustaa myös tärkeiden ja ajankohtaisten tiedotteiden jakamiseen, kuten esimerkiksi Finnair, joka tiedottaa aktiivisesti tälläkin hetkellä tulevan lakon vaikutuksista lentoihin.

Tekoälyn hyödyntäminen

ChatGPT voi olla arvokas luovan sisällön luomisessa, vastausten muotoilussa ja sisällön ideoimisessa. X:llä on olemassa myös oma tekoäly chattibotti Premium+ palvelussa nimeltä Grok, joka vastaa mitä oudoimpiin kysymyksiin, joita keksit kysyä. Grok on Elon Muskin kehittämä kilpaileva tekoäly versio ChatGPT:lle.

Miten viesteihin kannattaa vastata?

X:ssä on erityisen tärkeää huomioida julkaisusi uudelleen jakajat ja niitä kommentoivat. Voit sisältää twiitteihisi myös osallistavia kysymyksiä, jolloin niitä kommentoivat julkaisut nostavat myös omaa näkyvyyttäsi.

Muutamia huomautuksia
  • Muistathan kuitenkin pitää twiittisi asiallisena ja ethän loukkaa ketään kirjoituksillasi, mainehaittaa on vaikea enää jälkikäteen alkaa korjailemaan.
  • Twiittaamalla yrityksen tai organisaation nimissä, muista edustavasi kirjoituksilla aina työnantajaasi.
  • Älä provosoidu liian helposti! Alustalla kohtaat varmasti myös niin sanottuja “trolleja”, jotka saattavat koetella sietokykyäsi.
  • Verkostoidu ja etsi mielenkiintoisia ja ajankohtaisia uusia seurattavia kohteita, X tarjoaa varmasti jokaiselle jotakin.

Omat kokemukseni X:stä ovat aika vähäiset, enkä ole sitä hetkeen seuraillut. Voi olla, että itselläni tuli jonkinlainen “ähky” negatiivisista twiiteistä, eikä sensuuria juuri ole. X kerää dataa kaikesta mitä seuraat ja mistä tykkäät, tämä voi alkaa ahdistamaan, sillä alusta alkaa syöttämään sinulle samanlaista sisältöä toimintojesi perusteella. Joskus tuntuu, että olen “kuplassa”, jossa samat aiheet valtaavat syötteeni.

Matkailun näkökulmasta X toimii hyvin ainakin omien kokemuksieni perusteella, sillä sieltä löydän tuleviin matkoihini liittyviä vinkkejä ja ajankohtaista tietoa.

Käytätkö sinä X:ää? Itselleni tämä uusi nimi ei vieläkään korvaa vanhaa kunnon Twitteriä.

Lähteet: X / Twitter

11 Replies

  1. Ai, se on nykyisin “X”! 🙂
    Selkeä otsikko sekä kokonaisuus. Olisin kuitenkin halunnut lukea lisää mainitusta Grokista. Linkki kuitenkin heitti minut kirjautumissivulle ja koska X/Twitteriä en käytä, en myöskään nähnyt sisältöä. Ehkä joku yleinen verkkosivusto olisi ollut parempi vaihtoehto tiedon jakamiseen (mikäli tämä oli ajatuksena)?

    1. Kiitos Elisa kommentistasi! Grok on lanseerattu viime vuoden lopulla ja siitä ei kovin paljoa tietoa vielä löytynyt. En ollut itse edes tietoinen kyseisestä tekoälystä ennen kuin mieheni siitä minulle mainitsi. Veikkaan, että kuulemme siitä pian lisää ainakin mediassa 🙂 Grok tosiaan on maksullista premium sisältöä, ainakin toistaiseksi.

  2. Minäkin olin aivan unohtanut, että nimi on nykyään X, kun en kyseistä alustaa itse käytä.
    Olit jäsennellyt tekstikokonaisuuden hyvin ja sitä oli selkeä lukea. Tykkäsin myös julkaisun visuaalisuudesta! 🙂

    1. Hei Oona! On tosiaan vielä vaikea puhua Twitteristä X:nä ja mielestäni nimen voisi vaihtaa takaisin 😀

  3. Hei!

    Kuvauksesi X:stä on hyvä ja kertoo kaiken oleellisen kyseisestä alustasta. Tuotoksesi ei sisällä liikaa mitään ja positiivista löytää myös huomioitavia asioita muistutuksena siitä, kuinka somessa tulisi käyttäytyä.

    Varmasti X:ssä, kuten muillakin alustoilla julkaisujen samankaltaisuus alkaa kyllästyttää ja tuntua yksitoikkoiselta. Mielestäni tätä tulisi kyetä jotenkin muuttamaan.

    Mukava ja helppolukuinen postaus ytimekkäällä sisällöllä. 🙂

    1. Kiva Irina kun kommentoit kirjoitustani. Samankaltaisuutta on tosiaan huomattavissa monilla eri sosiaalisen median alustoilla, kuten esimerkiksi Facebookissa ja Instagrammissa.

  4. Moi,
    Tajusin itsekkin vasta tämän tehtävän osalta Twitterin vaihtaneen nimeä. Halusin lukea blogisi, koska olen itse halunnut tahallisesti jättäytyä koko X:sästä pois kuulopuheiden ja huhujen perusteella.
    Luettuani blogisi pystyin hyvin hahmottamaan X:än perusperiaatteen ja miten se toimii. Olin kieltämättä olettanut aivan oikein ja aistin tekstistäsi myös kritiikkiä sisällön kehittämisen suhteen josta olen myös lukemani perusteella samaa mieltä.
    Kohdennettu sisältö on varmaan vain pakollinen riesa joka palvelussa varmistamaan markkinoinnin tehokkuus ja sen seuranta.
    .Kiitos.

    1. Kiitos Michaela kommentistasi. Käytän itsekin X:ää todella vähän nykyään, sillä kuten kirjoitinkin, on se alkanut hieman ahdistamaan. Voisin kuitenkin kuvitella siitä olevan apua yrityksille markkinoinnissa ja tiedottamisessa.

  5. Hei!

    En itse juuri käytä x palvelua mihinkään mutta uutisia minulle sieltä tulee 🙂 Ja tykkäänkin niinstä juuri sen takia että ne ovat lyhyitä ja selkeitä. Olen samaa mieltä myös muiden kanssa että voisi vaihtaa nimen takaisin Twitteriksi. Kivasti olit tuonut tärkeimmät asiat esille ja blogi oli helppo lukuinen 🙂

  6. Itse en ole koskaan käyttänyt Twitteriä ennen kuin siitä tuli X, enkä nytkään ajatellut sekaantuvani siihen, sillä kuulen aina vain enimmäkseen huonoa siitä. Blogipostaus oli kuitenkin mielenkiintoinen ja kertoi minulle paljon asioita, joista en vielä tiennyt. Ehkä kokeilenkin sovellusta ja katson, mitä sieltä löytyy. 🙂

  7. Hei! X on itselleni hyvin vieras, sen takia valitsin lukea sinun postauksesi. Tosi selkeät kuvat ja selkeää tekstiä. Tuli kyllä tosi hyvää tietoutta itsellenikin tämän luettua. Kiitos postauksesta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *