Olenhan minä nyt YouTube:sta kuullut – mutta tiesitkö tätä?

YouTube:lla on 2 miljardia kirjautunutta käyttäjää, mutta koska videoita voi katsella kirjautumatta, katsojamäärä on paljon suurempi. Käyttäjäkunta koostuu kaikenikäisistä ihmisistä joka maanosassa, mutta suurin osa on alle 40-vuotiaita. Eli juuri heitä, jotka haaveilevat matkustelusta ympäri maailman. Kategorioita on lukuisia, ja kanavia voi löytää kirjoittamalla hakupalkkiin esimerkiksi “Lapin matkailu” tai “Visit Finland”.

Video: Visit Finland

Ilmaisille käyttäjille YouTubella on rajoituksia videon pituudelle, mutta ei niiden määrälle. Video kannattaa siis ladata omalle YouTube -kanavalle ja sitten upottaa omalle nettisivulle, jolloin säästää tallennustilaa omalta sivustolta. Upotus tapahtuu helposti kopioimalla videon linkki osoitepalkista ja liittämällä se sivustolle muokkausnäkymässä. Linkin voi myös jakaa muissa sosiaalisen median kanavissa liittämällä se esimerkiksi kommenttikenttään.

Voisiko siitä olla minulle hyötyä?

Matkailualan tekijöille videoformaatti tuo lähes rajattomat mahdollisuudet. Voit hyödyntää YouTube -videoita matkailumarkkinoinnissa esimerkiksi näin:

  • Mainosta yritystäsi visuaalisesti
  • Esittele palvelusi/yrityksesi ja tekstitä video usealle eri kielelle
  • Tee “behind the scenes” -videoita ja kerro työntekijöiden tai eläinten arjesta
  • Haastattele asiakkaita videoille
  • Suoratoista eli striimaa tapahtumia paikanpäältä maailmanlaajuiselle yleisölle
  • Kommenttikentässä voit vastata katsojien kysymyksiin ja ottaa heiltä ideoita tulevaisuuden videoaiheiksi

YouTube pyrkii näyttämään käyttäjilleen videoita, joista he ovat voisivat olla kiinnostuneita. Matkailuvideoita katsoville suositellaan siis lisää matkailuvideoita, ja sinun videosi voi olla yksi niistä. Algoritmi kannustaa tekemään videoita, jotka saavat aikaan reaktioita. Tee siis video, joka ilahduttaa ja naurattaa tai saa pohtimaan, ja kannusta interaktiivisuuteen kehottamalla katsojia kommentoimaan ja jakamaan videoitasi.

Joskus sinulla ei ehkä ole aikaa kuvata pitkiä videoita ja hioa niitä viimeisen päälle. YouTube Shorts tarjoaa mahdollisuuden julkaista lyhyitä, puhelimella kuvattuja videoita, jos haluat vaikkapa muistuttaa, että “Hei, täällä ollaan!” Lyhyet videot ovat parhaimmillaan puhelimen näytöltä katsottuna.

Video: Visit Finland

Mainostustoiminnoilla voit saada itsellesi pientä lisätienestiä videoidesi katselusta. Niitä kannattaa kuitenkin käyttää harkiten, sillä monet katsojat kokevat mainokset häiritseviksi. Voit seurata videoidesi menestystä YouTuben tarjoamilla työkaluilla. Mikäli internetsivustosi tarjoaa samanlaisia palveluita, voit yhdistää nämä ja tutkia, millaiset videot tuovat kävijöitä myös kotisivuillesi.

Video: YouTube

Jos koet videoaiheiden keksimisen haastavaksi, erilaiset tekoälysovellukset voivat auttaa sinua pääsemään alkuun. ChatGPT voi luoda sinulle tekstin ja Narakeet voi lukea sen puolestasi. Muista kuitenkin, että matkailussa kannattaa pyrkiä autenttisuuteen, eli tekoälyn luomia maisemia ei välttämättä kannata käyttää, ellet selkeästi kerro, mistä on kyse.

Kokeile siis laittaa sivustollesi muutama itse tehty video. Toki voit myös palkata ammattilaisen hoitamaan sen puolestasi. Et tarvitse oikeastaan muuta kuin älypuhelimen. Videoeditoreilla voit saada ammattimaisempaa jälkeä, ja niitä löytyy sekä ilmaisia että maksullisia. Videokamera on tietysti seuraava askel. Ei muuta kuin luomaan taidetta ja tuomaan yrityksellesi uusia asiakkaita!

Official YouTube Logo

Kuvat: Google

Artikkeli tehty osana Cemit Students’ Blog -projektia.

14 Replies

  1. Hei, kattava ja informatiivinen postaus! Tuo on niin totta, että matkailuvideoita katsellessa, ehdotukset täyttyvät jatkossakin niistä 😀 Tililläni ei varmasti muuta matskua tällä hetkellä olekaan kuin videoita eri kohteista.
    Youtube on minulle ollut aina lähinnä katselua varten, en ole koskaan päässyt jyvälle videoiden tekemisestä sinne ja jotenkin olen kokenut sen mukamas vaikeammaksi kuin videoiden teon TikTokkiin tai Instagramiin.

    1. Kiitos kommentista! 🙂Itsekin käytän YouTubea vain katsojana; sekä sisäänkirjautuneena että anonyyminä käyttäjänä, ja molemmissa tilanteissa minulla on ihan eri suositukset. Jokin muutos on tapahtunut viime aikoina, sillä nyyminä katsellessa YT ei pidä enää kirjaa katseluhistoriastani, vaan olen alkanut saada tosi paljon suosituksia suomalaisiin videoihin, vaikka katson enimmäkseen jenkkiläisten videoita. Se selvästi seuraa nyt, mistä maasta käytän sivustoa.

  2. Heippa! Olipas hyvin kirjoitettu ja visuaalisesti kauniisti luotu postaus! En ole ennen tullut juuri ajatelleksikaan sitä, miten hyvä markkinoinnin työkalu Youtube voikin olla!

    Olen samaa mieltä mainoksien lisäämisestä videoihin mukaan. Ne voivat ärsyttää ja karkottaa joitain katsojia, mutta ehkä aiheeseen liittyvät mainokset voisivat olla hyviä, jos niitä on kohtuullinen määrä.

    En ole itse koskaan ajatellut omien videoiden postaamista, sillä Youtube on minulle lähinnä vain vapaa-ajan viettoa varten.

    1. Kiitos kommentista. Ymmärrän mainosten olemassaolon, sillä sisällöntuottajat eivät vuokraa videotilaa YouTubelta, ja jostain firman täytyy rahat saada massiivisen datamäärän säilytykseen. Silti ne ärsyttävät. 😅

  3. Kiitokset tekstistäsi!
    Olit nimennyt postauksesi jo niin hyvin, että en voinut olla klikkaamatta sitä auki. Sisältö oli hyvin koottu. Olisin ehkä kuitenkin toivonut enemmän tekstiä, videoiden sijaan. Ymmärrän kyllä, että aihealue vaatii videoita 🙂

    1. Kiitokset kommentista. Minulla on paha tapa jaaritella kirjoituksissani, joten yritin pitää tämän blogipostauksen tiiviinä. Aihe on kyllä niin laaja, että enemmänkin olisin toki voinut kirjoittaa. 🙂

  4. Hei!

    Tyylisi alkaa jo tulla tutuksi ja tarkoitan tätä nyt hyvällä tavalla. Tapasi tuottaa sisältöä on raikas ja viihdyttävä. Itseäni tosin hieman häiritsi kappale, joka alkaa “Ilmaisille käyttäjille…” En saanut kiinni siitä, miten kyseinen kappale istuu muuten niin soljuvaan sisältöön. Mutta, kaiken kaikkiaan miellyttävä postaus ja mielelläni näitä juttujasi luen. 🙂

    1. Kiitos kommentista, ja kritiikistä. Nyt kun luen lausetta uudelleen, olen samaa mieltä, että sen olisi voinut muotoilla paremmin. Kiva, että muuten tykkäsit tekstistä. 🙂

  5. Kiitos todella kiinnostavasta tekstistä! Minäkin kiinnostuin osuvan otsikon vuoksi lukemaan tekstisi. Vaikka YouTube päällisin puolin on tuttu paikka ja siellä tulee viikoittain käytyä, tuli postauksessasi paljon uutta tietoa ja ehkä pieni innostuksen kipinä joskus kokeilemaan itsekin videon tekoa sinne! 🙂

    1. Kiitos kommentista ja kiva, jos sait siitä uutta tietoa. Itsekään en tee YouTubeen videoita joten nämä asiat tuli minullekin aika uutena. Hyvä, jos sain ne jäsenneltyä jotenkin selkeästi, asiaa oli aika paljon, ja varmaan paljon jäi puuttumaankin. 😸

  6. Moi,
    Mielestäni selkeä rakenteinen blogi. Focusoit tekstin ja asia-sisällön hyvin otsikon mukaan juuri matkailu-alalle ja sitä ympäröiviin toimiin. Esimerkit juuri mahdollisista käyttöliittymistä olivat hyviä ja paikkansa pitäviä.
    Mainoksista olen samaa mieltä, että ne ärsyttävät monia, mutta pienet alamarginaalin tai sivun laidassa olevat mainokset eivät ainakaan itseäni ärsytä.
    Itse en ole YouTubea käyttänyt ikinä, mutta ehkäpä sitäkin voisi joskus kokeilla Instagramin sijasta.
    Kiitos.

    1. Kiitos kommentista! Kiva, että löysit siitä jotain mielenkiintoista. 🙂
      Itseäni ärsyttävät eniten mainokset, joita ei voi ohittaa. Varsinkin, jos sellaisia tulee useita peräkkäin.

  7. Hei, kiitos selkeästä ja kivasta tyylistä kertoa mitä kaikkea Youtube on 🙂 En todellakaan tienyt kaikkea youtubesta, itselle se on ollut vain katselua ja olen profiilin sinne luonut joskus vuosia sitten mutta sinne vain tallennan joitakin videoita mitä katsella myöhemmin uudestaan. Pitääpä ottaa selvitykseen mm. tämä Youtube Shorts

    1. Kiitos kommentista! Shorts on selkeästi YouTuben vastine TikTokille ja siellä tulee aika paljon nuorten tekemää sisältöä vastaan. Mutta hyvin tehdyt lyhärit toimii minusta kanavien mainoksina. Tulee mielenkiinto katsastaa kanavan “oikeat” videot myös. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *