Sisältömarkkinointi ja verkkosisällön tuottaminen

Sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi on yksi markkinoinnin tapa, jossa keskitytään erityisesti sisällön luomiseen. Sisältömarkkinointia on esimerkiksi blogit, kuvat, videot, podcastit ja verkkosivun tekstit. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tavoittaa asiakkaita, saada heidät vierailemaan verkkosivulla, markkinoida heille ja saada heidät ostamaan. Sen sisällön tulisi olla mielenkiinoista ja merkityksellistä. Se tulisi olla aina suunnattu asiakkaalle ja auttaa häntä ratkaisemaan ongelmansa. Asiakkaaseen vetoaminen ja hänen tunteisiinsa vetoaminen tehoaa paremmin, kun yrityksen kehuminen.

Tärpit tehokkaaseen sisältömarkkinointiin:
– Asetetaan tavoitteet markkinoinnille, lähdetään liikkeelle luovalla omalaatuisella idealla
– Tuotetaan laadukasta ja hyvää sisältöä
– Julkaisukanavat, jotka soveltuvat juuri sinun yrityksen sisällön jakamiseen

Asiakaskeskeinen sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinoinnissa asiakas on tärkeimmässä osassa. Siinä on hyvä tuoda esille asiakkaille tärkeitä asioita, vastata asiakkaan ongelmaan, antaa lisätietoa, jota asiakas tarvitsee ja vedota asiakasta kiinnostaviin pointteihin. Yrityksen tulisi palvella asiakastaan ja pitää asiakas keskiössä eikä niinkään itse tuote tai palvelu. Asiakas on valmis maksamaan hyvästä sisällöstä.

Verkkosisällön tuottaminen
Verkkosisällön tuottamisessa on hyvä ottaa huomioon, millainen yleisösi on. Mistä yleisö on kiinnostunut, mitä arvostaa ja missä kanavissa he ovat. Asiakaspersoonien avulla oppii ymmärtämään asiakkaan käyttäytymistä ja voi sen perusteella luoda sisällöstä sen luontoista.
Sisältöstrategian avulla selvität mistä aiheesta asiakkaasi haluavat sisältöä ja mistä sitä haetaan. Tähän voi käyttää erilaisia mittareita ja asiakasprofiileja. Hakusanojen avulla ihmiset löytävät verkkosivulle ja kannattakin toteuttaa hakusana-analyysi.
Sisältö tulisi toteuttaa säännöllisesti ja suunnitella se hyvin. Somekanavien kanssa olisi hyvä käyttää julkaisuaikataulua. Sisällöt julkaistaan tasaiseen tahtiin ja liittyvät toisiinsa.
Laadukas sisältö on arvokasta ja mielenkiintoiset kuvat herättävät hyvin huomiota ja jäävät verkkosivun kävijöiden mieleen. Tylsä teksti ilman kuvia saa potentiaalisen asiakkaan vaihtamaan verkkosivua.

5 tärppiä verkkosisällön tuottamiseen:
– Selkeän kielen käyttäminen, tärkeät pointit heti alkuun herättämään lukijan kiinnostus, tekstin tulisi olla lukijalleen samaistuttavaa
– Lyhyet ytimekkäät kappaleet, keskittyminen herpaantuu, jos tekstiä on liikaa ja taukoja ei ole
– Otsikkojen tulisi kertoa ytimekkäästi kappaleen sisällöstä
– Linkit tulisi olla ymmärrettäviä
– Kuvia, videoita ja infografiikkaa on hyvä käyttää, se keventää tekstiä ja herättää mielenkiintoa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *